Pozycjonowanie zdjęć i grafiki – dowiedz się, jak robić to poprawnie

Pozycjonowanie zdjęć i grafiki – dowiedz się, jak robić to poprawnie
Data dodania: 12.05.2021
Czas czytania:
Autor: webiso

Są takie branże, w których poszukiwania produktu czy usługi wygodniej przeprowadza się w wyszukiwarce grafiki. Moda, biżuteria, turystyka – to w tych przypadkach często decydujemy o zakupie, patrząc na zdjęcia. Warto zatem zastanowić się nad tym, w jaki sposób możemy poprawić pozycje zdjęć w wyszukiwarce grafiki. 

Pozycjonowanie zdjęć i grafiki – kilka faktów

  • Musisz wiedzieć, że Google świetnie radzi sobie z rozpoznawaniem tego, co jest na zdjęciach. Rozbieżność między słowem kluczowym, na które pozycjonujesz dany obrazek, a tym, co znajduje się na zdjęciu, sprawi, że pozostaniesz w tyle w procesie pozycjonowania.
  • Pozycjonowanie zdjęć z darmowej bazy nie przyniesie rezultatów.
  • Pamiętaj, że nie ma narzędzia, które monitoruje pozycje w Google Images – nam nie udało się takiego znaleźć. Co za tym idzie, sprawdzanie efektów działań będzie trudne, bowiem koniczne będzie ręczne wpisywanie fraz do wyszukiwarki Google.

Czy warto pozycjonować zdjęcia?

Na pewno warto je dobrze opracowywać – według zasad, które za chwilę wskażemy. Należy jednak mieć świadomość, że nie w każdej branży pozyskamy klienta poprzez pozycjonowanie grafiki.

Jak możemy przypuszczać, to właśnie branże, w których duże znaczenie ma aspekt wizualny, mogą notować spory ruch z wyszukiwarki grafiki (zaznaczę, że nie możemy tego mierzyć).

Przykładowo: sklepy odzieżowe, z biżuterią, sklepy meblarskie, hotele mogą być wybierane przez klientów właśnie poprzez przeglądanie zdjęć w wyszukiwarce grafiki. Taka metoda słabiej sprawdzi się w sklepach z biletami czy w przypadku firm, które oferują maszyny przemysłowe.

Sam musisz ocenić, czy dla Twoich klientów zdjęcia mają duże znaczenie podczas decyzji zakupowej.

Perfekcyjne zdjęcia a czas ładowania strony

Zawsze warto postawić na dobre zdjęcia, jednak pamiętaj, że ich jakość często ma wpływ na czas ładowania strony. Tutaj właśnie stajesz przed wyborem – perfekcyjna jakość zdjęć czy szybsze ładowanie strony? Bardzo często zdjęcia o wysokiej jakości i dużej rozdzielczości wyświetlane są wyżej w wynikach wyszukiwania Google Images. Jednak pamiętajmy – są to ciężkie pliki, spowalniające ładowanie strony. Internauci są niecierpliwi, dlatego warto szukać optymalnego rozwiązania.

Rozmiar pliku

Czy kojarzysz parametr Google PageSpeed Insights? To on wskazuje i ocenia czas ładowania strony, który jest bardzo istotny pod kątem UX. Gdy już Twoja strona będzie gotowa, sprawdź czas ładowania w narzędziu Google. Szukaj optymalnego rozmiaru zdjęcia, który zagwarantuje wystarczającą jakość, ale zarazem skróci czas ładowania strony.

Kompresuj pliki

Pamiętaj, aby pliki graficzne wstawiać na stronę w formatach, które są indeksowane przez Google, mam tu na myśli: BMP, GIF, SVG, WebP czy najczęściej stosowane PNG, JPEG/JPG.

Przyjrzyjmy się tym ostatnim – ich specyfika może być kluczowa w dążeniu do efektu, który chcesz osiągnąć.

Pliki JPG i PNG są najczęściej stosowane dlatego, ponieważ dobrze się kompresują oraz szybko ładują na witrynach internetowych.

W przeciwieństwie do formatu JPG format PNG podczas kompresji nie traci na jakości, jednak zajmuje dużo więcej miejsca na serwerze niż te wcześniej wspomniane.

Stosowanie plików PGN jest więc zalecane w tych miejscach, w których to potrzebujemy wysokiej jakości grafiki. Logo, zdjęcia na stronie głównej – te elementy powinniśmy opublikować w formacie PNG. Format ten sprawdzi się także przy prezentacji tabel i wykresów. Nie stracą one na jakości, dzięki czemu będą bardzo dobrze czytelne – również po wydrukowaniu.

Format JPG będzie lepszy do publikowania mniej istotnych zdjęć, w których to możemy pozwolić sobie na słabszą jakość.

PARAMETRY JPG PGN
Indeksowanie   TAK TAK
Waga pliku Mała waga pliku Duża waga pliku
Gdzie używać? Zdjęcia o mniejszym znaczeniu, galerie zdjęć na stronie Logo, kluczowe zdjęcia na stronie, tabele, wykresy, pliki graficzne z drobnymi szczegółami

Pozycjonowania zdjęć i grafiki – to, o czym nie możesz zapomnieć

Nazwa pliku graficznego

To pierwsza bardzo ważna kwestia, którą niestety często lekceważymy. Przypadkowy ciąg znaków jako nazwa to norma. Nazwa pliku jest ważną wskazówką dla Google i może mieć znaczący wpływ podczas pozycjonowania grafiki.
W nazwie pliku:

  • stosujmy słowa kluczowe, pamiętając o tym, aby opisywały to, co widoczne na zdjęciu,
  • słowa oddzielajmy myślnikiem,
  • unikajmy spacji, a także dolnej kreski, przez którą roboty Google nie będą w stanie odczytać słów oddzielnie,
  • nie stosujmy polskich znaków i wielkich liter.

Przykład:

  • NIE: wpdfkifh45a.jpg; Różowe_szpilki_damkie.jpg
  • TAK: rozowe-szpilki-damskie.jpg

Atrybuty alt – opisy alternatywne

To bardzo istotny czynnik w pozycjonowaniu grafiki. Mówi się, że właśnie z tego parametru Google czerpie informacje o tym, co znajduje się na zdjęciu. Opisy alternatywne oprócz dużego wpływu na pozycjonowanie grafiki mają też dwie inne, równie istotne funkcje:

  • przystosowują stronę do osób niewidomych, ponieważ są odczytywane przez specjalne przeglądarki, gdy taka osoba przegląda stronę,
  • wyświetlają się, gdy zaistnieje problem z wczytaniem się zdjęcia.

Jak więc opracować dobry opis alternatywny?

Zalecana długość to około 10 słów. Mogą być oddzielane spacjami i zawierać polskie znaki. Skoro są one tak ważne dla Google, warto umieścić tutaj słowa kluczowe. Należy jednak zachować rozwagę – tekst ten powinien być unikalny, opisywać to, co faktycznie znajduje się na zdjęciu.

Title tag, czyli tytuł zdjęcia

Tytuł zdjęcia to informacja, która wyświetla się po najechaniu kursorem na zdjęcie. Nie zaobserwowano dużego znaczenia tego parametru w procesie pozycjonowania, jednak mimo wszystko warto go uzupełnić. Obowiązują tutaj takie same zasady, jak w przypadku opracowywania opisu alternatywnego, mówi się wręcz, że title tag powinien być rozwinięciem parametru alt.

Opis obrazka

Opis obrazka to treść, która zwykle znajduje się pod zdjęciem. Chociaż podobnie jak w przypadku title nie zauważono znaczącego wpływu na pozycjonowanie, warto go uzupełnić. Przede wszystkim dlatego, że użytkownicy Internetu często czytają opisy pod zdjęciami – nasza strona jest przede wszystkim dla ludzi, a nie dla robotów. Opis zdjęcia powinien więc krótko wyjaśniać, co jest na zdjęciu. Możemy w nim umieszczać słowa kluczowe.

Treść w pobliżu obrazka

Parametry, którymi uzupełnimy obrazek, powinny być spójne z tym, co znajduje się w głównej treści na stronie. Teksty również powinny być nasycone słowami kluczowymi. Pamiętajmy również o nagłówkach – H1, H2…

Nie zapominajmy także o meta title strony, na której znajduje się zdjęcie. Ten parametr jest ważny nie tylko w klasycznym pozycjonowaniu, ale również w pozycjonowaniu grafiki. Zauważmy, że to właśnie fragment meta title strony znajduje się przy każdym zdjęciu na liście wyników Google Images.

Folder, z którego pobierane są zdjęcia

Zadbaj o to, by jego nazwa folderu nie była przypadkowa. To miejsce, w którym również możesz umieścić słowa kluczowe.

Świeży content – duże znaczenie również w przypadku zdjęć

Zawsze, kiedy to tylko możliwe, zadbaj o to, by dostarczyć na stronę świeże zdjęcia, czyli takie, które nie były wcześniej publikowane w sieci. Zdjęcia z darmowej bazy obrazów, nawet, gdy mają bardzo dobrą jakość, dużo słabiej się pozycjonują niż te, które są unikatowe.

W pozycjonowaniu grafiki, tak jak i w pozycjonowaniu strony, powinniśmy zachować zdrowy rozsądek. Priorytetem powinna być użyteczność, na którą wpływa: czas ładowania strony czy treść, która jest przyjemna w czytaniu. Myślmy przede wszystkim o użytkownikach, a nie robotach Google. Nasycajmy treści słowami kluczowymi, jednak zawsze pamiętając o poprawnej polszczyźnie. Dobrze przygotowany plik graficzny i tak przyniesie dobre efekty, nawet gdy zrezygnujemy z jednego lub dwóch dodatkowych słów kluczowych w opisie alternatywnym.

Brzmi ciekawie? Umów się na 30 minutową bezpłatną konsultację, wspólnie sprawdzimy czy to ma sens w Twojej firmie.

Krzysztof Domiński

Bezpłatna konsultacja

Wypełnij formularz, skontaktujemy się z Tobą i sprawdzimy co możemy dla Ciebie zrobić.

Tel: +48 12 350 25 05Mail: kontakt@webiso.pl