UX Researcher – ekspert od doświadczenia użytkowników

UX Researcher – ekspert od doświadczenia użytkowników
Data dodania: 02.02.2022
Czas czytania:
Autor: webiso

UX” to skrótowiec od angielskich słów „User Experience”, czyli „doświadczenie użytkownika”. „Researcher” oznacza natomiast „badacza”. Czym właściwie zajmuje się taka osoba? Z jakich narzędzi korzysta, aby stworzyć najlepsze środowisko dla użytkowników stron internetowych? Odpowiadamy na te pytania – zobacz i dowiedz się tego!

UX Researcher… a może Designer?

Osoby, które nie są dobrze obeznane w temacie, mają jednak pewną wiedzę na temat projektowania i działania stron internetowych, często mylą ze sobą dwa stanowiska – UX Designera z UX Researcherem. Co więcej, czasem myślą, że to jedno i to samo. Jest to oczywiście błąd, choć trop właściwy – obie te osoby ściśle ze sobą współpracują.

Współpraca ta zaczyna się od UX Researchera, którego zadaniem jest znalezienie sposobu na zapewnienie witrynie optymalnej funkcjonalności pod kątem użytkowników. Powinna ona być taka, aby odwiedzający nie tylko z przyjemnością spędzał czas i wygodnie załatwiał swoje sprawy, ale również chętnie do niej wracał. W jaki sposób tego dokonuje? O tym za chwilę. Na razie ograniczymy się tylko do informacji, że jego obserwacje i pomysły trafiają do UX Designera. Ten ma za zadanie wcielić je w życie, czyli zaprojektować rozwiązania stricte techniczne, które zostaną zaimplementowane po to, aby odpowiadać na potrzeby zgłoszone przez UX Researchera.

Można to ująć bardziej obrazowo: jedna osoba wymyśla, druga wprowadza jej pomysły w życie. Oczywiście pomysły te muszą być nie tylko odpowiednio przygotowane, ale również przetestowane. Jest to jednak temat na osobny artykuł i nie będziemy do niego wracać, skupiając się na samej pracy UX Researchera.

Skąd UX Researcher czerpie swoją wiedzę?

Kluczem do sukcesu UX Researchera jest dowiedzenie się, czego chcą użytkownicy (users needs) oraz co ich irytuje w obecnych rozwiązaniach (users pain). Trzeba także ustalić, jakich rozwiązań im brakuje oraz jakie są ich zainteresowania. W jaki sposób poznać odpowiedzi na te pytania?

Tutaj niezbędne będzie nie tylko korzystanie z właściwych narzędzi, ale przyda się również znajomość takich dziedzin, jak socjologia i psychologia – preferowane są osoby mające wykształcenie związane z kierunkami społecznymi i naukami o człowieku. Wiedza ta pomoże UX Researcherowi łatwiej określić, czego oczekuje odbiorca końcowy. To z kolei przekłada się na możliwość znalezienia właściwego rozwiązania.

Na tym jednak nie koniec. Dobry UX Researcher musi także orientować się w aspektach ściśle technicznych, czyli pozycjonowaniu oraz sposobach dystrybucji i sprzedaży produktu. Jak widać, jest to stanowisko, które wymaga wiele. Ale efekt końcowy może bardzo pozytywnie zaskakiwać – przełoży się na wzmożony ruch na stronie, zwiększoną konwersję oraz wzrost liczby powracających użytkowników.

Z jakich narzędzi korzysta UX Researcher?

Liczba narzędzi, które wykorzystywane są przez UX Researchera, nie jest ściśle określona, jednak w tym przypadku nadmiar nigdy nie szkodzi. Zacznijmy najpierw od przypomnienia, że UX Researcher musi znać potrzeby użytkowników. Jak pozna je w najprostszy sposób? Przede wszystkim dzięki ankietom lub badaniom na grupach testerów, którzy powiedzą mu, co jest dla nich na stronie w porządku, czego im brakuje oraz co wpływa na to, że mają ochotę wyjść z witryny.

Ale poza ankietami istotną rolę pełnią także ukierunkowane badania. Dzielą się one na dwie kategorie:

  • badania ilościowe – skupiają się przede wszystkim na statystyce i danych. Przykładem jest zmierzenie czasu, jaki zajmuje przeciętnemu użytkownikowi przejście ze strony głównej do strony zakupu, a także wyliczenie, jaki procent odwiedzających to robi. Tutaj od razu można zobaczyć, z iloma problemami oraz bugami może się zetknąć taka osoba. Metoda ta sprawdza się zwłaszcza przy zmianie designu strony lub jej całkowitej przebudowie. Porównując statystyki z poprzedniej i obecnej wersji mamy jasny obraz sytuacji, która wersja lepiej się sprawdza;
  • badania jakościowe – tutaj analizie podlegają wszelkie aspekty „niemierzalne”, jak odczucia użytkowników co do prezentowanego produktu, postrzeganie designu strony czy doświadczenie.

Metody, którymi posługuje się UX Researcher, to:

  • sortowanie – podzielenie problemów oraz tematów w formie grup kart; każda grupa dotyczy innego zagadnienia;
  • testy praktyczne – tworzenie kilku rozwiązań problemu, a następnie sprawdzanie na grupie użytkowników, które z nich są dla nich najbardziej odpowiednie;
  • testy A/B – podobne do powyższych, ale są zawsze tylko dwa rozwiązania dla każdego zagadnienia;
  • ankiety i kwestionariusze – jak opisano powyżej, jest to zbieranie opinii użytkowników dokonywane najczęściej poprzez formularze online;
  • studia zachowania – analiza tego, jak porusza się po stronie użytkownik: szczególną uwagę należy zwrócić na te momenty, w których spędza najwięcej czasu; istotne jest również to, gdzie kilka na stronie.
Zdjęcie w tekście

BADANIA I… CO DALEJ?

Praca UX Researchera nie kończy się na przeprowadzeniu badań. Są one dopiero solidną podstawą do właściwych działań, czyli określenia oczekiwań odbiorców końcowych (może być to produkt, usługa lub po prostu treści) i na tej bazie proponowania rozwiązań, które mogą poprawić sytuację. Ponadto dzięki przeprowadzonym analizom jest on w stanie wskazać mocne i słabe punkty tych już istniejących.

Propozycje zmian zostają następnie przekazane UX Designerowi. Muszą być opisane w sposób klarowny, aby efekty pracy designera były dokładnie dopasowane do oczekiwań researchera. Na tym etapie niezbędna jest odpowiednia komunikacja.

CO WNOSI UX RESEARCHER DO FIRMY?

UX Researcher ma bardzo istotny wpływ na funkcjonowanie witryny internetowej. Jego praca umożliwia stworzenie precyzyjnej ścieżki użytkownika (custromer journey), która – w przypadku sprzedaży – zacznie się na stronie głównej, a zakończy na finalizacji zakupu. Korzyść z tego podwójna. Pierwsza to wzrost obrotu generowanego przez stronę, czyli konwersji. Druga to podniesienie satysfakcji klientów, a co za tym idzie – znaczne zwiększenie szans na ich powrót oraz kolejne interakcje.

Udana współpraca UX Researchera z UX Designerem przynosi optymalne rozwiązania pod względem zarówno komercyjnym, jak i marketingowym. Sam researcher stanowi pośrednika pomiędzy firmą lub instytucją stojącą za danym produktem a jego użytkownikami. Dobrym przykładem może być sklep z bogatą ofertą – UX Researcher ma za zadanie sprawdzić, czy potencjalny klient ma łatwy dostęp do wszystkich niezbędnych mu informacji i kategorii, a jeśli nie – opracować zmiany, które to umożliwią.

Kolejną korzyścią dla firmy jest poznanie potrzeb użytkowników. Dzięki pracy UX Researchera można dowiedzieć się o tym, które elementy witryny są dla nich bardzo pozytywne, a które słabe, i zmienić te drugie w taki sposób, aby znacznie poprawić doświadczenie odwiedzających.

KIEDY UX RESEARCHER POWINIEN ZACZĄĆ SWOJĄ PRACĘ?

Wielu właścicieli stron wychodzi z założenia, że UX Researcher powinien zostać zatrudniony już po tym, gdy strona ruszy i nie będzie generować oczekiwanego ruchu. To błędne myślenie. UX Researcher powinien działać już w momencie tworzenia witryny. Dlaczego?

Osoba taka, bazując na swojej wiedzy i doświadczeniu, jeszcze przed uruchomieniem strony może wskazać miejsca, które wymagają poprawek i optymalizacji. Dzięki temu ograniczy ilość swojej późniejszej pracy, a zarazem strona już od samego swojego początku będzie dawać lepsze doświadczenie użytkownikom.

PODSUMOWANIE – DLACZEGO WARTO ZATRUDNIĆ UX RESEARCHERA

UX Researcher to postać, która może być jedną z osób stojących za sukcesem danej strony. Jej pomoc będzie korzystna zarówno dla witryn rozpoczynających działalność, jak i tych już funkcjonujących, które chciałyby wydajnie zwiększyć ruch oraz zgromadzić stałych użytkowników. Pomoże wyróżnić się na tle konkurencji i ustabilizować markę firmy. Poprzez eliminację słabych punktów na ścieżce klienta znacznie poprawi się jego doświadczenie – co tym bardziej skłoni go do skorzystania z oferowanej przez Ciebie usługi lub nabycia produktu.

Powyższe argumenty świadczą o tym, że warto w swojej firmie korzystać z pomocy UX Researchera – efekty jego działań, zrealizowane w praktyce przez UX Designera, mogą być widoczne dosłownie z dnia na dzień.

Brzmi ciekawie? Umów się na 30 minutową bezpłatną konsultację, wspólnie sprawdzimy czy to ma sens w Twojej firmie.

Bezpłatna konsultacja

Wypełnij formularz, skontaktujemy się z Tobą i sprawdzimy co możemy dla Ciebie zrobić.

Tel: +48 12 350 25 05Mail: kontakt@webiso.pl