Pozycjonowanie w mapach Google – jak robić to skutecznie?

Maj 26, 2021 Autor: webiso

Prowadzisz lokalny biznes i zależy Ci na pozyskaniu nowych klientów? Restauracja, salon kosmetyczny, a może kawiarnia w centrum miasta? Zadbaj o to, aby klienci mogli do Ciebie trafić – pokaż się na mapce Google. Rób to z głową – dobrze opracowana mapka może wygenerować całkiem spory ruch! Tym razem podpowiemy Ci, jak dobrze zoptymalizować wizytówkę Google, by była maksymalnie wykorzystanym sposobem na pozyskanie nowych klientów.

Wizytówka w Google Moja Firma – dlaczego MUSISZ ją mieć?

Niezależnie od charakteru biznesu, warto mieć wizytówkę w Google Moja Firma. Ułatwia ona kontakt z firmą, a także odnalezienie trasy do siedziby.

Mapka jest jednak kluczowa w pozycjonowaniu lokalnym. Na początku działalności np. kawiarni, salonu fryzjerskiego to właśnie ona pomoże nam pozyskać pierwszych klientów.

Google bardzo promuje wyniki wyszukiwania z mapek – być może dlatego, że zawierają one podstawowe, ale zarazem niezwykle przydatne informacje. Zwykle nad wynikami organicznymi wyświetlane są trzy propozycje miejsc pasujących do wyszukiwanego hasła. Są to wyniki generowane właśnie z mapek.

„Pozycjonowanie” w mapach Google charakteryzuje się niższym progiem wejścia, ponieważ premią jest tutaj lokalizacja. To oznacza, że nawet, jeżeli Twoja konkurencja już od lat prężnie działa na rynku, jest duża szansa, że wyświetlisz się wysoko w wynikach tym, którzy po prostu znajdują się bliżej Twojej lokalizacji. Właśnie dlatego, mówi się, że wizytówki Google są kluczowe w pozycjonowaniu lokalnym. 

Przykład: Wyobraź sobie, że wyjeżdżasz na weekend do Szczyrku. Nie znasz tamtejszych restauracji, a chciałbyś wybrać się na dobry obiad. Zaczynasz poszukiwania. Wpisujesz w wyszukiwarkę hasła: „restauracja szczyrk”, a może nawet „restauracja”, a tam pojawiają się trzy wyniki z mapek z możliwością rozwinięcia listy. Algorytm Google wybiera dla Ciebie najbliższe restauracje, czasem w rankingu uwzględnia również średnią ocenę wynikającą z opinii.

Mapka stanowi uwiarygodnienie dla Twojej firmy. Często zawiera opinie, które pomagają potencjalnym klientom w podjęciu decyzji, czy odwiedzą Twój lokal, czy może wybiorą konkurencję. Pamiętaj, że wizytówka to także miejsce, w którym mogą znaleźć się słowa klucze, czyli hasła sprowadzające nowych klientów. Podczas prac na mapkach naszych klientów udało nam się zauważyć, że niekiedy słowa kluczowe, które zawarte są w opiniach, powodują, że mapka wyświetla się wyżej po danym haśle.

Optymalizacja mapki Google – krok po kroku

Podstawy:

Aby utworzyć wizytówkę w Google, potrzebujesz konta Google. Możesz utworzyć je poprzez założenie poczty Gmail lub uruchamiając konto na innym adresie e-mail, np. firmowym.

Wizytówkę utworzysz tutaj: www.google.com/miejsca.

#1 Nazwa firmy

To najważniejsze pole do uzupełnienia. Wpisz w nie poprawną nazwę firmy, ale także frazę kluczową, która najlepiej opisze charakter Twojej działalności. Chociaż limit znaków pozwala na umieszczenie w nazwie większej liczby słów kluczowych, rób to ostrożnie. Pamiętaj, że wizytówki Google są moderowane, zatem naszpikowanie nazwy słowami kluczowymi może opóźnić publikację mapki.

Prowadzisz restaurację? Przed nazwą zamieść hasło „restauracja”, ewentualnie możesz je doprecyzować – „restauracja włoska”, „restauracja orientalna”. Jesteś kosmetyczką? Przed nazwą salonu koniecznie zamieść frazę „salon kosmetyczny”.

Uwaga: w nazwie wizytówki nie należy umieszczać lokalizacji.

#2 Określenie typu działalności – kategoria wizytówki Google

Kategorię wizytówki wybierasz z listy proponowanej przez Google. Jest ona nieco ograniczona, zatem właściciele firm o niszowym charakterze działalności mogą mieć problem z dopasowaniem odpowiedniej kategorii. Wówczas trzeba podejrzeć kategorie wybierane przez konkurencję. Ważne aby kategoria jak najlepiej opisywała charakter działalności.

#3 Link do witryny

Dodaj adres URL swojej strony – koniecznie link do strony głównej. Pamiętaj, by był to dokładny link – z https / http, z / bez www. Taki, na jakim aktualnie funkcjonuje Twoja strona. Wizytówka Google z linkiem stanowi bardzo ważny krok w Twoim link buildingu.

W przypadku restauracji możesz umieścić więcej linków. W wizytówce Google przygotowano specjalne pole do publikacji adresu URL z menu restauracji, a także ze stroną rezerwacji. 

#4 Numer telefonu w wizytówce Google

Dodaj jeden lub więcej numerów kontaktowych. Pamiętaj, że telefony stacjonarne, zawierające numer kierunkowy, bardzo dobrze wpływają na pozycjonowanie lokalne.

#5 Godziny otwarcia

Uzupełnij godziny otwarcia. Na pewno zaplusujesz, jeżeli będziesz publikował niestandardowe godziny otwarcia – odnoszące się np. do dni świątecznych czy długich weekendów.

#6 Adres – lokalizacja

Uzupełnij adres. Pamiętaj, że to właśnie na ten adres zostanie wysłana kartka z kodem weryfikacyjnym. Tak, zanim mapka zostanie opublikowana w Google, musisz ją zweryfikować, wpisując kod, który prześle Ci Google. Taki proces trwa zwykle ok. 2 tygodnie.

Uwaga:

Pamiętaj, aby dane, które podajesz w wizytówce, były spójne z tymi, które umieściłeś na witrynie internetowej. To znacząco wpływa na wyniki Twojej strony w rankingu Google.

#7 Opis firmy w wizytówce Google

Maksymalna długość opisu w wizytówce Google to 750 znaków. Wykorzystaj je, nasycając tekst słowami kluczowymi. Pamiętaj jednak, by treść dobrze reprezentowała Twoją firmę. Ważne, aby był to świeży kontent, którego roboty Google nie znajdą w innym miejscu.

#8 Zdjęcia w mapce Google – obraz Twoich słów kluczowych

Jeżeli zastanawiasz się, jakie zdjęcia opublikować w mapce Google, to może być dla Ciebie wskazówką – zdjęcia powinny być obrazem Twoich słów kluczowych.

Czy wiesz że… Google doskonale potrafi rozpoznać, co widoczne jest na zdjęciu? Zaobserwujesz to, wpisując w wyszukiwarkę różne hasła. Przykładowo – szukamy włoskiej trattorii z pizzą neapolitańską. Wpisując hasło „pizza neapolitańska”, w miniaturkach zdjęć na mapkach wyświetlą Ci się zdjęcia pizzy. Jednak, gdy zdecydujesz się wpisać hasło „trattoria”, przy tych samych lokalach ukażą się zdjęcia wnętrz restauracji.

Dodatkowe informacje w wizytówce Google

W wizytówce Google możemy uzupełnić zdecydowanie więcej parametrów. O tych niszowych również warto pamiętać! Wartościowanie pewnych pól przez Google czasem się zmienia, dlatego warto być przygotowanym na taką transformację algorytmu i dokładnie uzupełnić wszystkie pola mapki Google.

W zależności od charakteru działalności zostaną Ci udostępnione różne pola do uzupełniania. Takim wariantem są np. Usługi.

Usługi – podzielone są na sekcje, a w ich obrębie można wpisać pozycje wraz z ich opisem. Uzupełniając te pola, warto pamiętać o wykorzystywaniu słów kluczowych.

Stałym elementem do wypełnienia jest np. sekcja Produkty.

Produkty – możesz tutaj określić kolekcję produktów, a następnie dodawać je, określając: nazwę i opcjonalnie: cenę oraz opis. Możesz również dodać w tym miejscu zdjęcie do każdego produktu. Tę sekcję warto dokładnie opracować, bowiem wszystkie te informacje wyświetlają się już na stronie wyników organicznych Google. Apetyczne zdjęcia dań, które oferujesz w swojej restauracji, czy piękne bukiety, które tworzysz w swojej kwiaciarni, mogą zachęcić potencjalnego klienta do odwiedzenia Twojego lokalu.

Pamiętaj o słowach kluczowych, który powinny się znaleźć zarówno w nazwie produktu, jak również kolekcji.

Opinie Google – nie możesz zapomnieć o tym, by świadczyć dobre usługi

Praca nad wizytówką Google to również praca nad zadowoleniem klientów. Pamiętaj, by zachęcać ich do pozostawiania opinii, szczególnie jeżeli jesteś pewien tego, że Twoje usługi reprezentują bardzo dobry poziom. Jak wyżej wspomnieliśmy, słowa kluczowe, które zawierają się w opiniach klientów, również wpływają na wyniki wyszukiwania. Pamiętaj również o tym, by dbać o średnią ocen – to, czy Google wyświetli Twoją wizytówkę, zależy od lokalizacji, ale także od ocen. Zresztą, nawet najlepiej dopracowana wizytówka, jednak z negatywnymi opiniami, nie pozyska dla Ciebie nowego klienta, prawda?