O czym musisz wiedzieć, zanim zlecisz stronę www? #1 – specyfikacja

O czym musisz wiedzieć, zanim zlecisz stronę www? #1 – specyfikacja
Data dodania: 21.09.2021
Czas czytania:
Autor: webiso

Postanowiłeś, że chcesz mieć nową stronę internetową?  Znakomicie! Nie oznacza to jednak końca podejmowania kolejnych decyzji – w zasadzie jest to dopiero ich początek. Pierwszym etapem wdrożenia strony www powinno być bowiem opracowanie szczegółowej jej specyfikacji – bez niej witryna będzie nieprzemyślana, a co za tym idzie, nieskuteczna.

Co należy sprecyzować przed wdrożeniem strony internetowej?

1. Główny cel strony

Chociaż pisaliśmy o tym nie raz, nie zaszkodzi powtórzyć, że uświadomienie sobie, jaki jest główny cel naszej witryny, jest kluczowe. Cel biznesowy niejako nadaje kierunek całemu procesowi tworzenia strony internetowej: decyduje o tym, jaki będzie to rodzaj strony, jak bardzo będzie ona rozbudowana czy też jakie elementy się na niej znajdą.

Cele mogą być różne, najczęściej wymienia się tu m.in. promocję marki, udostępnienie użytkownikom informacji na jej temat, pozyskanie leadów, budowanie stałego grona odbiorców, sprzedaż produktów lub usług, prezentacja oferty czy też kreowanie swojego eksperckiego wizerunku.

2. Odbiorcy strony

Nieuwzględnienie odbiorców to jeden z poważniejszych, choć często bagatelizowanych błędów podczas tworzenia strony www – jeśli bowiem kierujemy ją do wszystkich, to tak, jakbyśmy kierowali ją do nikogo. Ustalenie konkretnej grupy docelowej jest zatem niezwykle ważne, przy czym im dokładniej jest ona sprecyzowana, tym lepiej.

Starajmy się jak najdokładniej opisać cechy przedstawicieli grupy docelowej: ich wiek, płeć, status społeczny, zainteresowania, sposób korzystania z Internetu itp. Pomoże nam to spersonalizować stronę i dostosować do odbiorców takie jej elementy jak forma przekazu, layout, struktura czy nawet kolorystyka.

3. Struktura strony

Kolejnym krokiem jest zastanowienie się, jak ma wyglądać struktura naszej strony. Warto rozpisać lub rozrysować sobie na kartce papieru mapę witryny – listę podstron, które ma zawierać, związki między nimi itp. Ta kwestia jest ściśle połączona z określeniem celu strony: jeśli ma ona być naszą wizytówką, zapewne będzie miała niewiele podstron, które będą zawierać jedynie najważniejsze informacje o nas; jeśli ma to być strona szczegółowo prezentująca naszą ofertę i produkty, jej struktura może być bardzo rozbudowana itd.

Warto na tym etapie zastanowić się również, jak ma wyglądać nawigacja po stronie – jak poszczególne podstrony będą się ze sobą łączyły, do których z nich będzie się można dostać bezpośrednio z poziomu menu górnego itp. Sposób poruszania się po stronie jest niezwykle istotny pod kątem UX. Aby użytkownik czerpał jak największą satysfakcję z wizyty na naszej stronie, zadbajmy o to, by z każdego jej miejsca można się było szybko i intuicyjnie dostać do jakiegokolwiek innego punktu. 

4. Treści na stronie

Warto również na samym początku przygotować treści, które będą się miały docelowo znaleźć na stronie, a przynajmniej określić ich rodzaj i ilość – pozwoli to grafikowi zaprojektować dla nich przestrzeń. Jeśli dopiero na etapie wdrożenia okaże się, że treści jest znacznie więcej – lub mniej – niż początkowo zakładano, może to nieść ze sobą kosztowne poprawki związane z reorganizacją całej strony.

Podobnie z materiałami audiowizualnymi – jeśli chcemy, aby na naszej stronie znajdowały się określone grafiki czy filmy, przekażmy je wykonawcy już na początku. Jest to konieczne zwłaszcza wtedy, gdy materiały te są z jakiegoś powodu specyficzne – na przykład posiadają nietypowe proporcje itp. Orientacja w materiałach na wczesnym etapie procesu wdrożenia pomoże projektantowi świadomie zaplanować formę graficzną witryny.

5. Główne funkcjonalności

Często strona mająca spełniać określony cel potrzebuje dodatkowych funkcjonalności, które jej to umożliwią. Przykładowo, jeśli nasza witryna ma zbierać leady, zapewne zostanie ona wyposażona w formularz, dzięki któremu użytkownik będzie mógł zostawić swoje dane. Jeśli naszym celem jest, aby skontaktowało się z nami jak najwięcej potencjalnych klientów, warto wyposażyć witrynę w chatbota. Jeśli zaś pragniemy uchodzić za eksperta w danej dziedzinie, dobrym rozwiązaniem jest dodanie modułu blogowego, na którym będziemy regularnie publikować artykuły branżowe. 

Dodatkowych funkcjonalności może być wiele i mogą być one bardzo zróżnicowane, także cenowo – warto więc na samym początku poinformować o nich wykonawcę, aby mógł on oszacować czas realizacji strony i jej koszt możliwie jak najdokładniej. 

Checklista

Jak widać, jeśli myślimy o nowej stronie www, sama decyzja, aby ona powstała, nie wystarczy. Aby proces tworzenia witryny przebiegł możliwie jak najsprawniej, warto już na samym początku dokładnie sprecyzować kwestie decydujące o jej celu, zawartości i strukturze. Pozwoli nam to uniknąć nieoczekiwanego przedłużenia się prac związanych z jej wdrożeniem czy też nieplanowanego wzrostu jej kosztu.

Jeśli zamierzasz zlecić wykonanie strony www, przygotowaliśmy dla Ciebie checklistę – odpowiedzenie sobie na poniższe pytania pozwoli Ci precyzyjnie określić, jakie są Twoje potrzeby i oczekiwania. 

  1. Jakie cele biznesowe ma realizować moja strona?
  2. Kto będzie głównym jej odbiorcą?
  3. Jaka ma być jej struktura, jakie podstrony mają się na niej znaleźć?
  4. Jakie materiały tekstowe / audiowizualne będzie ona zawierać? Czy potrafię je dostarczyć na stosunkowo wczesnym etapie?
  5. Jakie funkcjonalności ma zawierać moja strona?

Brzmi ciekawie? Umów się na 30 minutową bezpłatną konsultację, wspólnie sprawdzimy czy to ma sens w Twojej firmie.

Bezpłatna konsultacja

Wypełnij formularz, skontaktujemy się z Tobą i sprawdzimy co możemy dla Ciebie zrobić.

Tel: +48 12 350 25 05Mail: kontakt@webiso.pl