Dlaczego warto śledzić ruch na stronie www i jakie narzędzia nam w tym pomogą?

Lip 7, 2021 Autor: webiso

Analityka internetowa to proces pozyskiwania danych na temat zachowań użytkowników na naszej witrynie. Oczywiście same informacje nic nam nie dadzą – zadaniem analityka jest wyciąganie z zebranych danych wniosków i na ich podstawie planowanie konkretnych działań, które zwiększą rentowność naszej witryny. Do czego dokładnie mogą się przyczynić dane zebrane za pomocą narzędzi analitycznych?

Przykładowe cele analityki internetowej

Podniesienie współczynnika konwersji na stronie

Konwersją może być wszystko, co w ten sposób zdefiniujemy – kliknięcie bannera reklamowego, zapisanie się do newslettera, wysłanie formularza, czy też – w przypadku sklepów internetowych – zakup produktu czy dodanie go do koszyka. Ogólnie rzecz biorąc, każda konwersja niesie dla naszej witryny – pośrednio lub bezpośrednio – konkretne korzyści. Jedyne, co musimy zrobić, to właściwie zidentyfikować nasze cele, a następnie odpowiednio skonfigurować narzędzia analityczne, by pozwalały one na ich śledzenie.

Poznanie użytkownika

Dzięki umiejętnemu analizowaniu danych możemy dowiedzieć się o użytkownikach naszej witryny bardzo wiele: jak się zachowują na naszej stronie, w co klikają, jakie podstrony odwiedzają, ile czasu na nich spędzają czy też w jaki sposób na nią trafili – są to tak zwane dane behawioralne.

Innym rodzajem informacji na temat użytkowników naszej witryny są dane demograficzne – do jakiej grupy wiekowej należą osoby ją odwiedzające, skąd pochodzą, czym się interesują, jaki mają status społeczny itd.

Posiadanie szczegółowych danych na temat użytkowników pozwala na lepsze dostosowanie witryny do ich zachowań i upodobań, a tym samym – osiągnięcie naszych celów biznesowych.

Optymalizacja oferty sklepu internetowego

Jeśli prowadzisz e-commrce, korzyści płynące z analityki internetowej są nie do przecenienia. Śledzenie ruchu użytkowników na stronie pozwoli Ci m.in. odkryć, które produkty są najpopularniejsze, a które wręcz przeciwnie, z jakich miejsc w Internecie klienci trafiają do Twojego sklepu, czy proces zakupowy jest dla nich wystarczająco prosty, z jakich sposobów płatności korzystają itd.

Taka wiedza pomoże Ci zoptymalizować ofertę Twojego sklepu oraz jego działanie pod kątem potrzeb potencjalnych klientów.

Przygotowanie planu działań marketingowych

Dzięki analityce internetowej możemy sprawdzić, jak funkcjonują nasze kampanie reklamowe i w zależności od tego lepiej je dostosowywać do naszych potrzeb. Możemy na przykład zmienić platformę, na której wyświetlane są reklamy, zmniejszyć lub zwiększyć budżet na nie przeznaczony, wyłączać określone kampanie lub też tworzyć nowe.

Wiedza płynąca z analityki pomoże Ci też lepiej zaplanować budżet przeznaczony na reklamy, a tym samym – zarządzać kwestiami finansowymi związanymi z Twoją witryną w sposób bardziej przemyślany.

Jakie narzędzia pomagają w analityce internetowej?

W Internecie dostępnych jest mnóstwo narzędzi do analityki internetowej. Wiele z nich jest bezpłatnych oraz stosunkowo prostych w obsłudze.

Wśród narzędzi analitycznych bezsprzecznie króluje Google Analytics. Narzędzie to pozwala na szczegółową analizę ruchu na witrynie – pokazuje takie dane jak wskaźniki konwersji czy odrzuceń czy też liczbę odsłon wybranej podstrony. Umiejętnie wyciągane z tych informacji wnioski pozwalają na przemyślane zaplanowanie działań służących zwiększeniu rentowności witryny.

Oto przykładowe informacje, jakie możemy uzyskać dzięki Google Analytics:

Ruch na witrynie:

ruch-na-stronie

Z jakich części Polski pochodzą użytkownicy:

ruch-na-stronie

Porównanie aktywności użytkowników pochodzących z ruchu organicznego oraz płatnego:

ruch-na-stronie ruch-na-stronie

Z jakich urządzeń korzystają użytkownicy odwiedzający naszą witrynę:

Często wraz z Google Analytics używa się Google Tag Managera. Narzędzie to pozwala na uporządkowanie wdrożonych na danej witrynie tagów, czyli kodów śledzenia, i sprawne nimi zarządzanie. Kody śledzenia mogą być następnie wykorzystanie przez narzędzia analityczne, m.in. przez wspomniane Google Analytics. Dzięki Google Tag Managerowi nie jest konieczne wklejanie kodów śledzących bezpośrednio w kodzie źródłowym strony – czym często w wielu firmach zajmują się nie marketingowcy, a programiści. W momencie założenia konta w GTM możesz sam w prosty sposób kontrolować kody śledzące i samodzielnie nimi zarządzać – niezależnie od działu IT.

Wymienione wyżej narzędzia, choć najpopularniejsze, są jedynie kroplą w morzu programów do analityki internetowej. Inne programy wykorzystywane w celu śledzenia ruchu internetowego to np. Google Search Console, Ahrefs, Hotjar, czy też popularne wtyczki: Facebook Pixel Helper czy GADebugger. Najważniejsze, by wiedzieć, na jakich celach nam zależy i w zależności od tego korzystać z narzędzi, które pomogą nam w ich osiągnięciu.