Co to jest pozycjonowanie i jak może odmienić Twój biznes?

Kwi 21, 2021 Autor: webiso

Zastanawiasz się, czym jest pozycjonowanie? Hasło SEO nic Ci nie mówi? W tym artykule dowiesz się, co to jest SEO i jaki wpływ może mieć na Twój biznes.

Czy wiesz, która strona jest najczęściej odwiedzana przez polskich internautów? To wyszukiwarka Google! Aż 96,3% polskich użytkowników Internetu korzysta z wyszukiwarki Google – wśród nich jest wielu Twoich klientów. Pozycjonowanie, to proces, który docelowo ma Cię do nich doprowadzić.

Czym jest SEO?

Zacznijmy od tego, że SEO i pozycjonowanie to w zasadzie to samo. Rozwinięciem skrótu SEO jest wyrażenie z języka angielskiego search engine optimization co możemy przetłumaczyć jako optymalizacja pod wyszukiwarkę.

Pozycjonowanie jest złożonym procesem różnego tupu działań - zarówno na stronie, jak i poza nią. Działania te mają na celu zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarce Google po wybranych frazach kluczowych – adekwatnych do charakteru działalności.

Celem każdego pozycjonera jest więc wypracowanie jak najlepszych pozycji – najlepiej z zakresu od 1-10, czyli na pierwszej stronie wyszukiwarki Google, tuż pod płatnymi wynikami wyszukiwania.

SEO = działania on-site + działania off-site

Off-site i on-site – co się kryje pod tymi pojęciami?

Działania on-site, to takie, które przeprowadzane są na Twojej stronie. Off-site – to działania poza nią. Na pewno nie uda nam się wymienić wszystkich punktów, które wpisują się pod te dwa pojęcia. Po pierwsze, jest ich bardzo dużo, po drugie, w dobrym pozycjonowaniu, działania dopasowuje się indywidualnie – do potrzeb danej witryny. Nie ma tutaj jednej, skutecznej recepty… możesz mieć świetny content, mocne linki... i nie mieć efektów np. przez nieprzyjazny kod.

Działania on-site, to głównie praca nad kodem i dostarczanie świeżego contentu. Bardzo istotne są również meta tytuły i meta opisy, a także odpowiednie oznaczanie treści i elementów graficznych (np. określenie nagłówków i ALT-ów).  

Pod pojęciem Off-site kryje się głównie linkbuilding, czyli dostarczanie wartościowych linków, prowadzących do strony. Ma tutaj znaczenie również odpowiednie opracowanie mapki Google czy innych wizytówek w sieci.

Dlaczego pozycjonowanie jest tak ważne?

Mówi się, że kto nie jest widoczny w sieci – nie istnieje…. Dużo w tym prawdy, szczególnie, jeżeli mówimy o biznesach opartych na działaniu w Internecie – świetnym przykładem jest tutaj np. branża e-commerce.  

Przykładowo – prowadzisz sklep z obuwiem sportowym – oferujesz wiele modeli, zarówno damskich, jak i męskich – w bardzo konkurencyjnych cenach. Masz intuicyjny sklep, z dokładnymi zdjęciami produktów i bardzo niskimi kosztami dostawy.

Nie sprzedajesz.

Nie prowadzisz płatnej kampanii w Google Ads, nie masz też reklamy w TV, ale Twoja konkurencja też tego nie robi, a mimo to, osiąga bardzo wysoką sprzedaż… DLACZEGO? Konkurencja zawdzięcza swój sukces SEO – pozycjonowaniu, którego efektem stała się bardzo dobra widoczność strony po wielu frazach, które w wyszukiwarkę wpisują potencjalni klienci. Wpisując w Google wyrażenie „buty do biegania”, „buty sportowe na lato”, „damskie tenisówki” – twoja konkurencja jest już na pierwszej stronie wyników. A Ty? Nie jesteś w ogóle widoczny.

Istotą SEO jest więc wypracowanie maksymalnej widoczności po tych frazach, które w wyszukiwarkę wpisują Twoi potencjalni klienci.

  • Niewątpliwą zaletą pozycjonowania jest to, że poprzez wypracowanie pozycji trafiamy do osób, które faktycznie są zainteresowane ofertą. To bardzo efektywne pozyskiwanie klientów – jeżeli już ktoś trafi na Twoją stronę, jest bardzo duża szansa, że kupi!
  • Przewagą pozycjonowania, nad innymi formami marketingu jest widoczność dostosowana do zainteresowań odbiorcy. Co mam na myśli? Jeżeli prowadzisz sklep z odzieżą dla motocyklistów i ktoś zobaczy Twoją stronę po wpisaniu w wyszukiwarkę Google hasła „motocykl” nie wiemy, czy zamierza kupić motor, kask, czy może chce pooglądać zdjęcia jednośladów. Jedno jest pewne – jest zainteresowany tematem. W ten sposób budujesz rozpoznawalność swojej marki wśród osób, które na pewno mogą być zainteresowane Twoją ofertą – teraz lub w przyszłości. Porównując to do emisji reklamy w TV – przed telewizorem może siedzieć starsza Pani czy siedmiolatek, dla których Twoja reklama może nie mieć żadnego znaczenia.
  • Działania SEO przynoszą długofalowe efekty. Wydawanie pieniędzy na pozycjonowanie jest więc inwestycją w przyszłość. Już teraz muszę zaznaczyć, że są to długofalowe, jednak nie wiecznotrwałe efekty… konkurencja nie śpi - pamiętaj o tym! Nawet jeżeli agencja, z którą współpracujesz osiągnie założone pozycje – nie rezygnuj ze współpracy. Efekt pozycjonowania powinien być w odpowiedni sposób podtrzymywany. Owszem, pozycje od razu nie runą, jednak strona stopniowo może tracić widoczność – szczególnie, jeżeli działasz w mocno konkurencyjnej branży.

Ile trzeba czekać na efekty pozycjonowania?

To zależy.

Na każde pytanie można w ten sposób odpowiedzieć, ale tutaj taka odpowiedź jest bardzo zasadna.

Przede wszystkim, duże znaczenie ma branża i konkurencja. Czy zmagasz się wielkimi graczami, czy może Twoją konkurencją są małe firmy? Niewątpliwie znaczenie będzie miała sytuacja wyjściowa Twojej witryny. Efekty zawsze są, jednak czasem na sukces trzeba trochę dłużej poczekać.

Zwykle jednak, pierwsze efekty widoczne są po 3-6 miesiącach – wówczas wypracowane pozycje zaczynają przekładać się na ruch na stronie.

SEO jest rozsądnym i ekonomicznym sposobem pozyskiwania klientów. To opcja dla cierpliwych, jednak warta oczekiwania, bowiem nakład pracy, czy też finansów, daje nam później poczucie stabilności w prowadzeniu biznesu.