Jak remarketing może wpłynąć na wzrost konwersji na naszej stronie? Sprawdź!

Czas czytania:
Autor: webiso

Remarketing to jeden ze sposobów na to, jak zwiększyć ruch i konwersję na Twojej stronie internetowej. Choć nazwa może kojarzyć z się z innym terminem – rebranding – są to dwa całkowicie różne rodzaje działania. W poniższym tekście zaprezentujemy, czym jest, jakie daje zalety jego wprowadzenie oraz w jakich sieciach reklamowych można go wykorzystać. Przeczytaj, a może stwierdzisz, że to coś, co jest Ci akurat potrzebne?

Co to jest remarketing?

Ogólnie rzecz ujmując, remarketing ma za zadanie zidentyfikowanie użytkownika zainteresowanego produktem w ofercie Twojego sklepu. Jest to jednak bardzo skrótowe ujęcie sprawy, a mechanizm działania najlepiej przedstawić, przechodząc cały proces od końca. Punktem startu będzie klient w Twoim sklepie.

  • Jak tam trafił? Poprzez sieć reklamową.
  • W jaki sposób ta sieć wiedziała, że ma mu podsunąć Twoją reklamę? Miała odpowiednie informacje.
  • Skąd sieć wzięła te informacje? Klient porzucił koszyk w Twoim lub innym sklepie, oglądał produkt na stronach sklepu lub kupił produkt powiązany z tym, który posiadasz w ofercie. Zostało to zapisane w odpowiednim ciasteczku.

W tym ostatnim przypadku (kupna) możemy posłużyć się przykładem. Klient nabył przez Internet odkurzacz. Sieć reklamowa zapamiętuje ten fakt i w związku z tym podsuwa mu reklamy takich produktów jak specjalistyczne szczotki do odkurzania, worki czy wkłady zapachowe. Jeśli masz je na swojej stronie i współpracujesz z siecią, jest duża szansa, że dumny posiadacz nowego odkurzacza zostanie skierowany właśnie do Ciebie.

Jakie są zalety remarketingu?

Remarketing pomoże nie tylko w sytuacji takiej, jak ta opisana powyżej. Może umożliwić odzyskanie porzuconego koszyka lub przeniesienie go gdzie indziej. Na przykład klient rozmyśli się przed finalizacją zakupu i porzuci koszyk, a następnie zobaczy reklamę i zdecyduje się na zajrzenie do innego sklepu, gdzie znajdzie te same produkty – ale być może w lepszej cenie lub z korzystniejszymi formami dostawy.

Jeśli zaś klient kupił produkt w sklepie, może być zachęcony do powrotu do niego powiązanymi produktami i dedykowanymi akcesoriami – jak miało to miejsce w przypadku przykładowego odkurzacza. Remarketing to również wygodny sposób na informowanie poprzez reklamę o nowościach, zmianach i promocjach, które pojawiły się w Twoim sklepie. Na to rozwiązanie powinny zwrócić uwagę także te witryny i platformy, które planują sprzedaż długofalową lub długoterminowe kampanie.

Niezależnie od dróg, wszystko sprowadza się do jednego – sprzedaży, czyli uzyskania konwersji. To najważniejsze, jednak oprócz tego mamy również kolejne zalety. Pierwsza to pomoc we wzmacnianiu świadomości marki. Klient zachęcany do odwiedzenia strony konkretnego sklepu, chcąc nie chcąc, zapozna się z tą marką i utrwali mu się ona w świadomości jako źródło tego, czego potrzebuje lub czego może potrzebować. Druga korzyść to konkretne ukierunkowanie oferty na osoby, które są potencjalnie zainteresowane towarem. Sieć reklamowa na podstawie swoich danych doskonale wie, jakie produkty leżą w kręgu zainteresowań potencjalnego nabywcy, co pozwoli jej na podsunięcie optymalnie dobranej propozycji.

Gdzie można spotkać to rozwiązanie?

Remarketing jest prowadzony przez największe globalne sieci reklamowe, a więc Google Ads i Facebook Ads. Oczywiście są to dwa różne sposoby na dotarcie na klientów – pierwsza sieć obejmuje praktycznie każdy zakamarek Internetu, podczas gdy Facebook skupia się na własnych usługach, czyli sieci społecznościowej, komunikatorach Messenger i WhatsApp oraz Instagramie. Obie te propozycje są kuszące, ponieważ każda z nich umożliwi dotarcie do milionów potencjalnych odbiorców reklamy Twojego sklepu. A im więcej odbiorców, tym większa szansa na konwersję, czyli to, o co właśnie nam chodzi.

Jeśli musisz wybrać jedną z nich, na którą lepiej postawić? To zależy przede wszystkim od specyfiki sprzedawanych towarów. Jak wiadomo WhatsApp oraz Instagram to domena raczej młodszych użytkowników Internetu i retargeting tam właśnie powinien przynieść efekty, jeśli również Twoje produkty adresowane są do tej kategorii wiekowej. Google jest natomiast bardziej pod tym względem uniwersalny – reklamy w jego sieci nie tylko dostępne są niemal wszędzie w Internecie, ale również profilowane ze wsparciem potężnych baz danych i z milionami współpracujących z nią sklepów online.

Jak wdrożyć remarketing na swojej stronie?

Jak wiele innych mechanizmów reklamowych i sprzedażowych, także remarketing opiera się na ciasteczkach, czyli cookies. Użytkownik zgadzający się na stosowanie ciasteczek na stronie pozwala na zapisanie ciasteczka na dysku twardym swojego urządzenia. Aktywuje się ono, gdy internauta/tka wchodzi na jedną z milionów stron partnerskich Google (czyli takich, które korzystają z jego sieci reklamowej) i wówczas wyświetlana jest przygotowana reklama.

Ta zaś bazuje nie tylko na indywidualnym profilu użytkownika, ale również przypisaniu go do którejś z grup konsumenckich – Google dzieli użytkowników na podstawie wielu kryteriów. W jaki sposób? To pozostaje jedną z tajemnic firmy, jednak praktyka pokazuje, że metoda stosowana przez giganta IT jest nadzwyczaj skuteczna. Nie tylko bowiem umożliwia powrót danego klienta, ale – na zasadzie tej samej grupy – potrafi przyciągać osoby o zbliżonych potrzebach zakupowych. Dlatego zasięg remarketingu może być większy, niż właściciel strony się spodziewa.

Jeśli chodzi o samo wdrożenie, nie wystarczy tylko dołączenie do sieci danego reklamodawcy. Należy także dodać do kodu witryny specjalny kod remarketingowy od partnera. To właśnie on odpowiada za powstanie ciasteczka identyfikującego potencjalnego klienta. Czasem może istnieć potrzeba wklejenia kilku kodów w kilku miejscach, jednak zależy to tylko i wyłącznie od specyfiki danego sklepu. Ten kod to skrypt, który musi zostać umieszczony na wszystkich podstronach – warto tego dopilnować i nie przeoczyć żadnej. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie go przy stałym elemencie dla wszystkich, np. przy stopce lub danych kontaktowych.

Remarketing wykonuj się również za pomocą e-mailingu. Przypomnienie się użytkownikowi w ten sposób sprawia, że może być on bardziej chętny do ponownego rozpatrzenia oferty. O ile dziennie widzi kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt banerów reklamowych na różnych witrynach, o tyle adresowany do niego bezpośrednio mail i to w sprawie, która go interesuje, nie jest czymś powszechnym i zwraca uwagę.

Remarketing a retargeting

Oprócz remarketingu istnieje także czynność zwana „retargetingiem”. Niestety, dość często spotyka się fachowe „porady”, których autorzy twierdzą, że są to dwa określenia na taką sama akcję. To błąd – mamy tu do czynienia z innymi celami. Remarketing już został wyjaśniony, czas zatem na retargeting.

Pod tym pojęciem kryje się działanie mające na celu wyprofilowanie potencjalnego klienta. Dokonuje się go na podobne sposoby, co w remarketingu – czyli zapamiętując, jakie towary przeglądał użytkownik, co dodawał do koszyka itp. Retargeting również stosuje kod skryptu. Jeśli sklep ma szeroki asortyment, zalecana jest segmentacja, która pomoże w lepszym wyprofilowaniu użytkownika.

Komu można polecić remarketing?

Remarketing polecany jest zasadniczo dla wszystkich sklepów. Szczególnie mocno jego zalety docenią te, w których jest duży ruch, a mała konwersja. Zastosowanie remarketingu sprawi, że sklep będzie się klientowi przypominał – dzięki czemu nie zapomni o nim, a pewien procent takich osób powróci, aby dokonać zakupu. Potwierdzają to zresztą raporty różnych agencji marketingowych, które można bez problemu znaleźć w Internecie. Szansę na konwersję zwiększa fakt, że użytkownik „remarketingowany” to osoba, która jest zainteresowana oferowanym przez Ciebie produktem.

Pamiętaj, że choć założenia dla wszystkich są takie same, dopiero praktyka pokaże, co trzeba zmienić, zweryfikować czy całkowicie usunąć. Standardowe działanie w Google Ads jest takie, że gdy użytkownik obejrzy na Twojej stronie produkt, będzie widzieć go także podczas przeglądania serwisów informacyjnych, szukania informacji w sieci czy innych codziennych czynności w Internecie.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Webiso Domiński, Maziarz Sp. J. z siedzibą w Krakowie, ul. Tatarska 5, NIP: 677-234-88-58. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielania odpowiedzi na Pani/Pana pytania i wnioski zawarte w formularzu kontaktowym. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne, aby otrzymywać odpowiedzi od Administratora. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, co oznacza, że przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów Administratora. Prawnie uzasadnionym interesem Administratora jest komunikacja z użytkownikami strony internetowej. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do udzielenia Pani/Panu odpowiedzi na pytania i wnioski. Pani/Pana dane osobowe mogą być też przetwarzane po tym czasie, do upływu terminów przedawnienia ewentualnych roszczeń. Ma Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Ma Pani/Pan również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Bezpłatna wycena

Chcesz rozwinąć swój biznes? Porozmawiajmy!

    Ogólne rozporządzenie o ochronie danych ?