Storytelling – jak wykorzystać go w budowaniu swojej marki

Wrz 1, 2021 Autor: webiso

Co to jest storytelling?

Storytelling, czyli marketing narracyjny, to, mówiąc najprościej, budowanie opowieści wokół marki. Tradycyjny język marketingowy, skupiający się na opisywaniu zalet firmy czy produktu, powoli odchodzi do lamusa. Ludzie, bombardowani przez lata nachalnymi marketingowymi treściami, „uodpornili się” już na nie. Obecnie, aby przyciągnąć ich uwagę, trzeba zaproponować coś niestandardowego. I to właśnie robi storytelling: zachęca do wybrania określonej marki, ale w sprytniejszy sposób – poprzez odwołanie się do emocji odbiorców i wyznawanych przez nich wartości.

Jak zatem wygląda komunikat stworzony w duchu storytelligu? Zamiast prostego, niezbyt kreatywnego tekstu w stylu „wybierz nas, bo nasze produkty lub usługi wyróżniają się najwyższą jakością”, zaciekawi odbiorcę opowieścią – fikcyjną lub prawdziwą anegdotą, która pozornie będzie niepowiązana z marką, jej puenta będzie jednak w jakiś sposób do niej nawiązywać. Ważne, by nie używać zbyt bezpośredniego języka – techniki storytelligowe unikają nachalności i mówienia „wprost”, zamiast tego odwołują się do wyobraźni odbiorcy i pozwalają mu samodzielnie wyciągać wnioski. Stąd tak ważne jest, by fabuła owej historii, mimo całej swojej opowieściowej otoczki, była stosunkowo prosta i jednoznaczna – tak, by odbiorca po zapoznaniu się z nią natychmiast rozumiał, jak znajduje ona swoje odzwierciedlenie w funkcjonowaniu naszej firmy.

Storytelling w Twoim biznesie

Nie zawsze storytelling wiąże się z koniecznością wymyślania skomplikowanych historii. Chodzi tu o to, by za komunikatem marketingowym stało coś więcej – emocje, idee, określony styl życia. Czasem wystarczy więc ubrać swój przekaz marketingowy w odpowiednie slogany i hasła, które dadzą odbiorcy wrażenie, że wybierając Twoją firmę, wybiera określony stosunek do świata.

Storytelling może być używany na różnorodne sposoby. Może w nim chodzić o doraźne rzeczy, takie jak sprzedaż określonego produktu czy usługi, ale też celem może być długofalowe działanie, takie jak kreowanie spójnego wizerunku firmy. Przypomnij sobie nazwy kilku wybranych marek z różnych branż i pomyśl, jakie skojarzenia one w Tobie wywołują. Wiele znanych firm kojarzy się ludziom w ściśle określony sposób, z pewnymi emocjami i wartościami. To właśnie jest storytelling – budowanie spójnego i przemyślanego wizerunku w oparciu o opowieść, nawet jeśli takie działanie praktykowane było jeszcze przed wymyśleniem i popularyzacją tego hasła.

Warto podkreślić, że storytelling ma zastosowanie nie tylko w komunikacji firma – klient, ale także firma – pracownicy. Wiele marek wykorzystuje storytelling w budowaniu swojego pozytywnego obrazu jako pracodawcy, tak zwanym employer brandingu. Takie miejsca pracy, publikując na przykład ogłoszenia dotyczące poszukiwania kandydata na określone stanowisko, poza standardowymi wymaganiami odwołują się na przykład do kultury firmy, podkreślając, że nowy pracownik będzie miał aktywny udział w jej tworzeniu.