Jak media społecznościowe mogą Ci pomóc w budowaniu swojej marki?

Cze 2, 2021 Autor: webiso

Nie będzie odkryciem stwierdzenie, że w dzisiejszych czasach social media są jednym z głównych narzędzi budujących markę – czy to osobistą, czy firmową. Niemal każdy z nas ma konto na co najmniej jednej platformie społecznościowej – social media są łatwo dostępne, proste w obsłudze, a posiadanie w nich konta jest bezpłatne, co sprawia, że tak chętnie spędzamy w nich czas.

Dzięki luźnemu charakterowi kontaktów w mediach społecznościowych możemy wykreować w nich bardziej „przystępny” wizerunek naszej marki – jako otwartej, chętnej do bezpośredniego kontaktu z odbiorcami, zaangażowanej w bieżące sprawy i żywo na nie reagującej, nierzadko w żartobliwy sposób. Nic więc dziwnego, że dla wielu osób media społecznościowe to wręcz idealny sposób na dotarcie do szerokich rzesz nowych odbiorców w działaniach związanych z promocją swojej marki.

O czym pamiętać, jeśli chcemy świadomie budować wizerunek naszej marki w mediach społecznościowych?

Miej na siebie pomysł.

Internet nie lubi bylejakości – zamiast nieciekawych postów bez polotu często lepiej nie publikować nic. Zastanów się, co wyróżnia Ciebie i Twoją firmę i w oparciu o to opracuj dokładny plan działań w mediach społecznościowych. Może stworzysz kilka serii wpisów, różniących się do siebie przekazywanymi treściami, językiem komunikacji czy formą graficzną? A może oprzesz profil swojej firmy na wartościowym contencie publikowanym w obszernych wpisach, lub też pójdziesz w stronę łatwo czytelnych i komunikatywnych infografik? W momencie podejmowania tych decyzji kreujesz strategię komunikacji swojej marki w social mediach – bądź oryginalny i odważny, a decyzje podejmuj w oparciu o znajomość swoich atutów.

Dostosuj język do odbiorców.

Zanim zaczniesz publikować treści w mediach społecznościowych, zastanów się, do jakich odbiorców chcesz w szczególności dotrzeć. Odpowiedz sobie na pytanie, jakie są cechy Twojej grupy docelowej – wiek, sposób życia, poglądy. Inaczej będziesz się zwracać do odbiorców, jeśli prowadzisz sklep z gadżetami muzycznymi, a Twoimi klientami są głownie młodzi ludzie zainteresowani subkulturami, a inaczej, jeśli sprzedajesz ręcznie robione bieżniki czy obrusy. Dostosowanie języka i formy komunikatów do odbiorców sprawi, że nie tylko będziesz bardziej efektywny w swoich działaniach, ale przede wszystkim – Twoje wpisy nie będą razić sztucznością.

Bądź merytoryczny.

Nawet jeśli decydujesz się na luźny czy żartobliwy język w komunikacji z odbiorcami, nie zwalnia Cię to z konieczności podawania rzetelnych informacji – zarówno dotyczących Ciebie i Twojej marki, jak i danych publikowanych np. w postaci ciekawostek branżowych. Zadbaj o uzupełnienie swojego profilu firmowego na wybranym kanale społecznościowym prawdziwymi i wyczerpującymi informacjami, podaj aktualne dane kontaktowe – zbuduje to wiarygodność Twojej marki. Przed publikacją jakichkolwiek informacji dotyczących obszaru, w którym działasz, zrób gruntowny research, by mieć pewność, że podajesz jedynie sprawdzone infromacje.

Zadbaj o regularność wpisów.

Nawet najlepsze wpisy nie pomogą Ci w kreowaniu wizerunku Twojej marki, jeśli nie zadbasz o to, by pojawiały się one regularnie oraz stosunkowo często. W przeciwnym przypadku internauci raczej nie zostaną przy Tobie na długo – nie będą bowiem przygotowani, kiedy spodziewać się nowego contentu od Ciebie. Najlepiej na samym początku ustalić sobie harmonogram publikacji – konkretne dni, a nawet godziny, w których będziesz udostępniać nowe wpisy – a potem konsekwentnie się go trzymać.

Nie bój się kontaktu!

Specyfika kontaktu w mediach społecznościowych polega na wzajemności – odbiorca nie tylko może przeczytać opublikowane przez nas treści, ale musimy się też liczyć z reakcją z jego strony – w postaci komentarza czy choćby symbolicznego „lajka”. Warto wykorzystać tę cechę komunikacji w social mediach do budowania trwałych więzi z odbiorcami. Zachęcajmy ich do reakcji, twórzmy angażujące wpisy, które chętnie będą komentować i podawać dalej, zadawajmy pytania czy nawet przeprowadzajmy konkursy – tak zaktywizowany odbiorca będzie miał powód, by zostać z nami na dłużej. Użytkownicy często traktują także profil danej firmy w social mediach jako dodatkowe źródło informacji na temat jej produktów czy usług. Jeśli więc otrzymasz pytania, czy to w formie komentarza pod postem, czy w widomości prywatnej, zadbaj o to, na bieżąco na nie odpowiadać – wówczas klient będzie miał poczucie, że potraktowałeś jego problem poważnie.