Strony internetowe razem z hostingiem - niezawodność, bezpieczeństwo i gwarancja

Hosting to jak silnik w samochodzie. Możesz mieć najpiękniejsze auto (stronę), ale jeśli pod maską tkwi przegrzewający się silnik – daleko nie zajedziesz.

Właściciele stron często popełniają jeden kluczowy błąd. Inwestują w desing, treści, reklamę, oszczędzając jednocześnie na elemencie, który decyduje, czy to wszystko w ogóle zadziała.

Strony internetowe razem  z hostingiem - niezawodność, bezpieczeństwo i gwarancja

Spis treści

  1. Ukryty koszt taniego hostingu - co psuje pierwsze wrażenie Twojej strony?
  2. Czym jest tani hosting – i dlaczego tak kusi
  3. Popularny scenariusz: „Chciałbym mieć stronę na zwykłym hostingu”
  4. Dlaczego dostarczamy stronę razem z hostingiem
  5. Tabela porównawcza – tanie hostingi vs. nasza infrastruktura
  6. Jak ocenić jakość hostingu?
  7. Zapewnimy nawet trzykrotnie krótszy czas odpowiedzi
  8. Daj swojej stronie odpowiedni dom

Ukryty koszt taniego hostingu - co psuje pierwsze wrażenie Twojej strony?

Estetyczna, dobrze zaprojektowana strona internetowa potrafi przyciągnąć uwagę, zbudować zaufanie i zainteresować ofertą. Ale jeśli działa wolno, przeciąża się przy większym ruchu albo regularnie sypie błędami - może skutecznie zniechęcić użytkownika, zanim zdąży się zapoznać z treścią.

Wiele osób zaczyna od tego, co najprostsze: wybiera pierwszy lepszy hosting i najtańszy pakiet. Z pozoru - rozsądna decyzja. W praktyce - błąd, który często kosztuje więcej, niż się początkowo wydaje.

Czym jest tani hosting – i dlaczego tak kusi

Tani hosting to oferta, którą zna każdy, kto choć raz próbował uruchomić własną stronę. Niskie ceny zaczynające się już od kilku złotych miesięcznie, pakiety “na start”, obiecujące reklamy - to wszystko brzmi zachęcająco. Zwłaszcza jeśli nie znamy się na technicznych aspektach hostingu, a skupiamy się jedynie na kwestiach estetycznych lub marketingowych. 

Niska cena, jaką oferują serwisy to pewnego rodzaju poczucie bezpieczeństwa, ponieważ nie ryzykujemy wiele. Jest to jednak złudne odczucie. Hosting jest jak zaplecze techniczne firmy - jego wpływ ujawnia się nie od razu, ale w kluczowych momentach. Wtedy gdy strona powinna działać szybko, gdy nagle odwiedza ją wiele osób lub gdy trzeba szybko rozwiązać jakiś problem.

Co zazwyczaj kryje się za niską ceną?

1. Ograniczona wydajność

Niska cena często oznacza współdzieloną infrastrukturę, czyli setki stron korzystające z tych samych zasobów. Gdy jedna z nich generuje większe obciążenia, reszta stron - w tym Twoja - zaczyna działać wolniej lub nie działa zupełnie. 


2. Słabe bezpieczeństwo

Koszty za hosting są bezpośrednio powiązane z jego bezpieczeństwem - podejście do kopii zapasowych, szyfrowania, czy monitoringu zagrożeń. Bez odpowiedniej kontroli Twoja strona może zostać zainfekowana lub zaatakowana, a rozwiązanie tego problemu w większości przypadków spadnie na Ciebie.


3. Brak realnego wsparcia technicznego

Przy tanich pakietach kontakt z pomocą techniczną odbywa się przez formularz kontaktowy lub infolinię z nieograniczonym czasem oczekiwania. W momencie kiedy Twoja strona nie działa, nie brzmi to jak idealne rozwiązanie. Dbanie o bezpieczeństwo nie powinno opierać się na gaszeniu pożarów, a przede wszystkim na zapobieganiu im.

Popularny scenariusz: „Chciałbym mieć stronę na zwykłym hostingu”

W praktyce często spotykamy się z podobną sytuacją. Pojawia się klient, często z gotowym pomysłem na stronę, który przygotowując się do stworzenia jej zakupił już domenę razem z hostingiem. Skuszony ceną i atrakcyjnym pakietem skorzystał z okazji, nie czekając na ofertę dotyczącą stworzenia strony, ani nie zagłębiając się w temat hostingu. Nikt nie dopytał go o to co będzie na stronie, do jakich celów ma służyć, ani ile odbiorców na niej przewiduje. 

Był to szybki zakup, który wydawał się racjonalnym wyborem - szybko i tanio. 

W praktyce często spotykamy się z podobną sytuacją. Pojawia się klient, często z gotowym pomysłem na stronę, który przygotowując się do stworzenia jej zakupił już domenę razem z hostingiem. Skuszony ceną i atrakcyjnym pakietem skorzystał z okazji, nie czekając na ofertę dotyczącą stworzenia strony, ani nie zagłębiając się w temat hostingu. Nikt nie dopytał go o to co będzie na stronie, do jakich celów ma służyć, ani ile odbiorców na niej przewiduje. 


Był to szybki zakup, który wydawał się racjonalnym wyborem - szybko i tanio. 


Częste błędy wynikające z takiego podejścia:

  • Brak analizy potrzeb - wybór hostingu dokonany bez dopasowania do typu strony, jej obciążenia czy też planów rozwoju.
  • Brak zasobów do utrzymania - klient nie wie, co się stanie, gdy hosting zostanie przeciążony, a dostawca nie przewidział elastycznego skalowania 
  • Oparcie decyzji na cenie, nie na wartości - brak świadomości, że cena w przypadku hostingu nie wynika z prestiżu dostawcy, a z realnych parametrów (takich jak poziom stabilności i wsparcia).

Co dzieje się później?

1. Strona działa wolno
Szczególności w godzinach szczytu strona działa wolniej, zaczyna się przycinać. Użytkownik chce przejść na konkretną podstronę, czeka aż się załaduje, ale gdy czekanie się wydłuża - rezygnuje i wychodzi.

2. Pojawiają się błędy
Formularze nie działają poprawnie, pojawiają się problemy z certyfikatem SSL, a czasem nawet blokady od dostawcy z powodu przekroczenia limitów wejść.

3. Brak skalowalności
Twoja strona, tak jak biznes, zaczyna się rozwijać. Jednak hosting nie nadąża nad tym. Każda zmiana staję się walką z ograniczeniami technicznymi.

4. Brak wsparcia
W sytuacjach kryzysowych klienci często zderzają się z brakiem realnej pomocy. Czas oczekiwania na odpowiedź bywa długi, a zgłoszenia są przekierowywane między różnymi działami w firmie hostingowej, co tylko potęguje frustrację. 

To jest właśnie moment, w którym klient zaczyna żałować swojej decyzji. Niestety, często jest już trochę za późno na jej zmianę, bez realnych konsekwencji. Strona zaczyna tracić użytkowników, Google obniża jej ranking, nie wspominając już o irytacji właściciela strony i realnych stratach jakie powodują awarie.

I tu właśnie pojawia się pytanie “Czy naprawdę warto oszczędzać na fundamencie?”.

Dlaczego dostarczamy stronę razem z hostingiem

Projektując strony dla naszych klientów, zależy nam na tym, aby dostarczyć im produkt, który będzie nie tylko estetyczny, ale również funkcjonalny i niezawodny. Pomimo dbałości o jakoś wykonania i czystość kodu, nie mamy pełnej kontroli nad działaniem strony, jeśli zostanie ona umieszczona na nieznanym hostingu. W takich przypadkach nie możemy zagwarantować, że strona będzie działała dokładnie tka, jak została zaplanowana. 

Zamiast stawiania strony na “niepewnym gruncie”, oferujemy kompleksowe rozwiązanie - stworzenie strony wraz z hostingiem, który znamy i kontrolujemy.

1. Śpij spokojnie - pełna opieka, mniej stresu

Dzięki temu, że sami odpowiadamy zarówno za stronę, jak i hosting, klient może naprawdę spać spokojnie. Nie musi martwić się, czy serwer zadziała w momencie największego obciążenia, czy wszystko będzie zaktualizowane, ani kto naprawi błąd, który właśnie pojawił się na stronie. Wszystko jest po naszej stronie - nie ma „przerzucania odpowiedzialności” ani szukania winnych.

2. Gwarancja 

Dostarczając stronę razem z hostingiem, bierzemy pełną odpowiedzialność za jej prawidłowe funkcjonowanie. Nie przerzucamy winy na zewnętrznych dostawców. Jeśli coś nie działa, informuje nas o tym system monitorujący i działamy niezwłocznie. Jeśli coś wymaga optymalizacji, również my na to reagujemy. W tym modelu, nie ma miejsca na wymówki i zrzucaniu odpowiedzialności na drugą firmę.

3. Monitorowanie 

Strony postawione na naszym hostingu są stale monitorowane - 24/7. Dzięki temu natychmiast otrzymujemy informację o każdej awarii, przeciążeniu serwera czy innym problemie, jeszcze zanim zauważy to użytkownik.

4. Wydajność 

Nasz hosting zaprojektowany jest z myślą o stabilności i szybkości działania - niezależnie od tego, jak dużo użytkowników odwiedza stronę. Korzystamy z nowoczesnych, szybkich dysków NVMe, dużej ilości pamięci RAM i wydajnych procesorów. Kluczowe jest również to, że dbamy o nie przeciążanie serwerów poprzez ograniczanie liczby klientów. 

5. Wsparcie

Zgłoszenia od naszych klientów traktujemy priorytetowo. Zamiast anonimowego systemu ticketów i długiego oczekiwania na odpowiedź, oferujemy bezpośredni kontakt z naszym zespołem. Dodatkowo, klienci mają możliwość kontaktu bezpośrednio z właścicielami firmy, co daje im pewność, że w razie problemów - nawet w piątkowy wieczór - nie zostaną pozostawieni bez odpowiedzi aż do poniedziałku.

Tabela porównawcza – tanie hostingi vs. nasza infrastruktura

Parametr techniczny Tani hosting współdzielony (średnio) Nasz hosting (dedykowany)
Typ serwera Współdzielony (shared) Dedykowany / VM z kontrolą zasobów
Liczba rdzeni CPU 2–4 współdzielone rdzenie 12 rdzeni Intel Xeon E-2288 @ 3.5 GHz
RAM na użytkownika ~512 MB – 2 GB (dzielone) Do 64 GB – bez dzielenia z innymi klientami
Typ dysku HDD lub SSD (współdzielony) NVMe (2x4 TB – bardzo szybkie)
Lokalizacja Często za granicą (np. Niemcy, Holandia) Polska – Gdańsk (niski ping, zgodność RODO)
Transfer danych Limitowany (np. 50–200 GB / mies.) Bez limitu
Przepustowość łącza 50–100 Mbps 200 Mbps
Liczba stron na serwerze 300–1000 około 100 klientów
Wsparcie techniczne E-mail / ticket z czasem oczekiwania Priorytetowe, bezpośrednie, e-mail lub telefon, możliwość uzyskania pomocy również w weekendy

Jak ocenić jakość hostingu?

1. Czy oferuje codzienne kopie zapasowe?

Strona może działać bezproblemowo przez długie miesiące, aż do momentu gdy po jakiejś aktualizacji coś się “wysypie”. Albo przez złośliwe oprogramowanie możemy stracić pliki, czy treść.
Częste backupy to nie usługa premium, a podstawa zapewniająca bezpieczeństwo strony. Ważne jest nie tylko, czy są robione, ale również jak szybko można je przywrócić.

2. Czy ma realny support – także w weekend?

Awaria strony w piątek wieczorem to wcale nie tak nie spotykany przypadek. Kontaktując się z usługodawcą w tej sprawie dostajesz wtedy informację, że zgłoszenie zostało przyjęte i będzie rozpatrzone w przeciągu 72h. Strona tym samym przestaje działać, jednocześnie wyłączając np sklep z użytku na kilka dni. 
Dobry hosting to taki, który jest dostępny wtedy, kiedy Ty go potrzebujesz, a nie tylko od poniedziałku do piątku, pomiędzy 9 a 17.

3. Czy hosting można rozbudować, gdy strona urośnie?

Twoja strona rozwija się razem z Twoją firmą. Na początku będzie to strona jedynie wizytówkowa, a w przyszłości może przekształcić się w sklep z bogatą ofertą. 
Dobry hosting nie blokuje rozwoju. Powinien on dawać możliwość łatwej rozbudowy - zwiększania pamięci, ulepszenie procesorów, dodanie domeny. Bez konieczności ręcznego przenoszenia plików. 

4. Czy dane są przechowywane w Polsce (RODO)?

To kwestia często pomijana - w dużej mierze przez brak wiedzy. Jednak bardzo ważna dla firm, które przetwarzają dane osobowe (czyli prawie wszystkie firmy posiadające stronę). Jeśli hosting jest za granicą, mogą pojawić się problemy z RODO - np z przechowywaniem formularzy kontaktowych czy danych klientów.

5. Czy ktoś odpowiada za ewentualne problemy?

Na koniec najważniejsze, czyli kto bierze odpowiedzialność za działanie Twojej strony? Jeśli pojawi się problem ze stroną warto wiedzieć, kto może pomóc. Szykanie w takim momencie osoby odpowiadającej za rozwiązanie problemu i bycie odsyłanym od jednej osoby do drugiej to ostatnia rzecz, która powinna zaprzątać głowę właścicielowi strony.

Zapewnimy nawet trzykrotnie krótszy czas odpowiedzi

Jednym z ważniejszych elementów działania strony jest czas odpowiedzi serwera, czyli to, jak szybko strona zaczyna się ładować. Poza bezpośrednim wpływem na odczucia użytkowników strony, ma on również znaczenie pod kątem pozycjonowania strony.

Aby dokładnie przeanalizować szybkość i jakość naszego hostingu, użyliśmy polecenia trackert (traceroute), które pokazuje trasę, jaką przebywa pakiet danych od komputera użytkownika do docelowego serwera. Dzięki takiemu testowi, możemy zbadać kilka istotnych wskaźników:

  • Liczbę tzw. “hopów” (przeskoków) - punktów pośrednich (takich jak rutery, węzły), przez które przechodzi zapytanie
  • Czas odpowiedzi z każdego punktu - jak długo trwa reakcja na wysłane zapytanie
  • Miejsce potencjalnych opóźnień - np. zatłoczony węzeł operacyjny, zagraniczny serwer pośredni, problem z routingiem
     
    Strona, której serwer znajduje się bliżej użytkownika, nie musi czekać na tak długi czas odpowiedzi i ładuje się szybciej. Każdy dodatkowy węzeł to również potencjalna przeszkoda, która może wywołać opóźnienie, czy przeciążenie.

Poniżej widoczna jest tabelka z wynikami testów dla 3 stron - strony webiso.pl (na naszym hostingu) oraz 2 stron, których hosting znajduje się na serwerach za granicą.

Czynnik strona 1 strona 2 webiso.pl
Lokalizacja serwera Prawd. Niemcy/CDN Wix (zagranica) OVH – Francja (Roubaix) Polska (Artnet, najpewniej Gdańsk)
Dostawca/hosting Wix.com (CDN) ProSerwer (OVH) Artnet.pl
Czas odpowiedzi (ping) ~44–77 ms ~25–36 ms 13–14 ms
Timeouty (utrata odpowiedzi) 1 punkt bez odpowiedzi (typowy) Wielokrotne timeouty (typowe dla OVH) Brak
Trasa międzynarodowa Tak (Praga, Dublin, inne) Tak (EPIX → OVH Frankfurt → Roubaix) Nie – Polska
Potencjalna szybkość Średnia (większy ping, zależność od CDN) Dobra, choć mniej przewidywalna Bardzo wysoka (niski ping, lokalnie)
Wrażenia użytkownika Może ładować się wolniej, zwłaszcza z Polski

Dość dobre, choć zależne od momentu

Szybkie ładowanie, niska latencja

Analizując te wyniki warto zwrócić uwagę na kilka informacji:

  • Strona hostowana na naszym serwerze (webiso.pl) miała niższą liczbę hopków,
  • Czas odpowiedzi z naszego serwera był nawet trzykrotnie krótszy,
  • Cała ścieżka była bardziej stabilna i lokalna - bez przeskoków przez zagraniczne węzły.

Każda sekunda ładowania strony ma znaczenie - nie tylko w przypadku sklepów, ale również stron wizytówkowych. Strony wolne, przeciążone lub niestabilne tracą zarówno pozycje w Google jak i zaufanie klientów.

Daj swojej stronie odpowiedni dom

Piękna, funkcjonalna strona to ważna informacja. Niestety, bez odpowiedniego zaplecza technicznego może szybko stać się źródłem frustracji - zarówno dla użytkownika, jak i właściciela.

Hosting to nie miejsce, gdzie warto szukać oszczędności. To element stanowiący fundament, więc powinien działać zawsze, bez względu na liczbę odwiedzających. I co najważniejsze - powinien działać bez zaangażowania właściciela w ten proces.

Wybierając hosting pod swoją stronę, warto postawić na rozwiązanie, które zapewni nie tylko infrastrukturę, ale również ludzi za nią odpowiedzialnych. To nie jest koszt, a gwarancja, że inwestycja ma sens.

Bezpłatna konsultacja - strony internetowe

Brzmi ciekawie? Sprawdźmy wspólnie czy to ma sens w Twojej firmie.

Umów bezpłatną konsultację