Układ informacji na stronie internetowej – dlaczego to takie ważne?

Kwi 28, 2021 Autor: webiso

Twoja strona internetowa ma odpowiadać na pytania Twoich klientów

Strona internetowa, która będzie reprezentowała Twoją działalność, powinna Ci się podobać – to ważne. Jednak dużo ważniejsze jest to, aby odpowiadała na pytania i realizowała cele, które mają Twoi klienci. Co mam na myśli?

Każdy z nas, wchodząc na stronę internetową, robi to po coś – np. odwiedzając stronę hotelu, często poszukujemy numeru telefonu lub formularza, poprzez który możemy złożyć rezerwację, zaglądając na witrynę restauracji, zwykle chcemy zapoznać się z menu, zaś przeglądając stronę agencji interaktywnej, może zależeć nam na zapoznaniu się z przykładowymi realizacjami.

Każdy, kto zamierza projektować stronę internetową, powinien zastanowić się nad tym, w jakim celu internauci będą ją odwiedzać. Strona główna witryny powinna realizować te właśnie cele.

Przykładowo – na stronę internetową restauracji wchodzimy zwykle po to, by:

  • poznać jej dokładny adres,
  • dowiedzieć się, w jakich godzinach jest otwarta,
  • zapoznać się z menu,
  • zarezerwować stolik lub poznać nr telefonu, pod którym można to zrobić,
  • sprawdzić, czy istnieje możliwość zamówienia posiłku z dowozem.

Strona główna restauracji powinna więc zawierać sekcje będące odpowiedzią na powyższe punkty lub widoczne przyciski, przenoszące na podstrony uzupełnione odpowiednimi informacjami.

Stałe elementy strony internetowej – nigdy o nich nie zapominaj!

Są takie elementy, które – niezależnie od branży – zawsze powinny znaleźć się na stronie.

Belka górna

Belka górna jest pierwszą (i najważniejszą) przestrzenią strony internetowej – w jej skład zwykle wchodzą logo i menu. Elementy menu zwykle uzależnione są od charakteru działalności. Ważne, aby w belce górnej nie zabrakło danych kontaktowych lub odnośnika to strony Kontakt. W tej części powinny znaleźć się również widoczne przyciski, służące do zmiany wersji językowej strony.

Czy wyobrażasz sobie witrynę internetową z logo po prawej stronie? Ja też nie! Przez lata korzystania z Internetu przyzwyczailiśmy się do tego, że logo zwykle umieszczane jest po lewej stronie. Tam też w pierwszej kolejności zerkamy, otwierając każdą stronę internetową.

Co więcej, w związku z tym, że coraz szybciej działamy w Internecie – skanujemy strony, nie poświęcając im zbyt wiele czasu, prowadzone są liczne badania, analizujące zachowania internatów. Testy eyetrackingowe wykazały, że nasze oczy podczas pierwszego kontaktu ze stroną obserwują ekran w taki sposób, że cała trasa wzroku przypomina kształt litery „F”. Co za tym idzie, najbardziej skupiamy się na belce górnej i lewej krawędzi, zwracamy również uwagę na centralną część strony. Dlatego właśnie podczas projektowania stron często stosuje się tzw. F-pattern design, czyli układ oparty na kształcie litery F.

Stopka

Stopka to druga, kluczowa przestrzeń na stronie. Często, tuż po otwarciu danego adresu URL, przenosimy się od razu do stopki, chcą poznać numer telefonu lub adres firmy.
W stopce powinny znaleźć się takie elementy jak:

  • adres firmy,
  • nr telefonu,
  • adres e-mail,
  • NIP i pełna nazwa firmy (opcjonalnie, jeżeli pozwala na to przestrzeń),
  • odnośniki do social mediów,
  • przyciski przenoszące do takich działów jak: Kontakt, Regulamin, O nas, FAQ.

Część centralna strony internetowej

To miejsce, w którym możesz zawrzeć te informacje, na których po prostu Ci zależy. Jednak pamiętaj – rób to z głową. Każdy element na stronie może zdeterminować zachowanie internauty – wykorzystaj to. Spraw, aby internauta był prowadzony niemalże za rękę po Twojej stronie. Często w centralnej przestrzeni strony umieszczany jest baner z informacją o promocjach lub nowościach – to dobre rozwiązanie, jednak zawsze można poszukać lepszego! Centralna przestrzeń witryny to idealne miejsce, aby pokazać się z najlepszej strony!

Jesteś fotografem? Zaprojektuj baner, który zachęci użytkowników do odwiedzenia podstrony z najlepszymi zdjęciami, które udało Ci się wykonać! Nie zapomnij o nawołaniu do akcji i zwracającym uwagę przycisku!

Co jeszcze warto zaprezentować w centralnej części strony?

Ikony korzyści

Warto umieścić je na stronie. Są idealnym sposobem na to, by zachęcić internautę do skorzystania z usługi/oferty. Zaprezentuj w nich to, co Cię wyróżnia, lub korzyści wynikające z wyboru właśnie Twojej firmy.

Opinie Twoich klientów

Pokaż Twoim potencjalnym klientom, jak fajne rzeczy robisz! Nic nie będzie tak dobrym potwierdzeniem tego, jak pozytywnie opinie Twoich dotychczasowych klientów. To one najlepiej uwiarygadniają jakość Twoich usług.

Formularz kontaktowy

Jeżeli zależy Ci na tym, aby klienci podejmowali z Tobą kontakt, w miejscu centralnym możesz umieścić formularz kontaktowy lub baner z numerem telefonu. To świetnie rozwiązanie w przypadku działalności, w których kluczowym etapem transakcji jest kontakt telefoniczny lub mailowy.


Kilka technicznych kwestii, które pomogą Ci w stworzeniu funkcjonalnej strony internetowej

Pamiętaj, że w przypadku stron internetowych sprawdza się powiedzenie „mniej znaczy więcej”. Lubimy minimalizm. Taka stylistyka sprawia również, że z łatwością możemy skupić uwagę internauty tylko na najważniejszych komunikatach. Nie bójmy się również pustych przestrzenni – to one nadają stronie „lekkości” i sprawiają, że jest ona przejrzysta.

Dla najważniejszych przycisków zarezerwuj jakiś wyróżniający się kolor. Nie zapomnij również o nawoływaniu do akcji podczas dobierania treści, którą na nich zamieścisz.

To co najważniejsze, napisz na początku – nigdy nie wiesz, czy potencjalny klient dotrze do dalszej części strony. Jeżeli chcesz umieścić większą ilość tekstów na stronie głównej (chociażby ze względu na pozycjonowanie), pamiętaj, by nie przytłoczyły one innych ważnych komunikatów.

Graj fontem – kształt, ale również kolor, kontrast i wielkość znaków mogą sugerować internautom istotę komunikatów. Pamiętaj jednak, że czcionki przede wszystkim powinny być czytelne – nie tylko ładne.

W Internecie nie ma czasu na domyślanie się. Najważniejsze jest to, aby internauta zaledwie w kilka sekund poznał tematykę strony i znalazł to, czego szuka. Zadbaj o to, by nie musiał się zastanawiać, tylko dynamicznie przeglądał Twoją stronę. Pamiętaj, aby każda ze ścieżek, którą podejmie potencjalny klient, prowadziła do kontaktu z Tobą lub innego działania, które maksymalnie przybliży Twojego klienta do sfinalizowania transakcji.