6 działań, które musisz podjąć po wdrożeniu strony #5 – utrzymanie

Pa 13, 2021 Autor: webiso

Myli się ten, kto sądzi, że prace nad stroną internetową kończą się w momencie jej wdrożenia. Przeciwnie – kiedy umieścimy stronę w Internacie, powinniśmy podjąć szereg działań, aby nasza strona funkcjonowała poprawnie. O jakich działaniach mowa?

O czym należy pamiętać, gdy strona już funkcjonuje w sieci?

1. Aktualizacje

Technologie internetowe rozwijają się nieustannie – błędem jest więc myślenie, że narzędzia, których użyliśmy podczas tworzenia strony, będą działać równie sprawnie przez najbliższe kilka lub kilkanaście lat. Przeciwnie – nierzadko zdarza się, że już po kilku miesiącach od momentu tworzenia strony wykorzystana w niej technologia zostaje zaktualizowana o nową wersję: szybszą i wydajniejszą. Zaniedbanie wykonania koniecznych aktualizacji może skutkować większą liczbą błędów i awarii pojawiających się na naszej stronie – warto więc odświeżać system zawsze, kiedy jest to potrzebne.

2. Utrzymanie strony

To, że raz opublikujemy stronę internetową w sieci, nie oznacza, że automatycznie będzie ona tam zawsze. „Rezerwacja miejsc” w Internecie przypomina nieco system opłat abonamentowych – z dostawcą hostingu zawiera się umowę na przechowywanie naszej strony na swoim serwerze przez określony czas, potem zaś można ją przedłużyć lub też, jeśli nie jesteśmy zadowoleni, skorzystać z usług innej firmy hostingowej. Wybór hostingu nie jest prostym zadaniem – dostawcy proponują rozmaite opcje, zróżnicowane pod względem rodzaju serwera, jego wydajności, dodatkowych funkcjonalności, okresu umowy oraz ceny. W koszt opublikowania strony w Internecie wlicza się także zakup domeny, aby nasz adres internetowy brzmiał dokładnie tak, jak chcemy.

3. Naprawa usterek i błędów

Praca zespołu testerów jeszcze przed umieszczeniem strony w Internecie, mimo że pozwala wyłapać większość błędów, nie gwarantuje, że witryna będzie w 100% wolna od usterek. Wiele niedopatrzeń czy przeoczeń wychodzi bowiem na jaw dopiero w momencie jej rzeczywistego funkcjonowania i użytkowania przez realnych odbiorców. To oni często zwracają uwagę na to, że coś na naszej witrynie nie działa tak, jak powinno – albo sygnalizując to wprost, albo poprzez określone zachowanie na stronie (w tym przypadku do wyciągnięcia odpowiednich wniosków konieczne jest prowadzenie przez nas analityki i śledzenie ruchu użytkowników na witrynie). Warto na bieżąco reagować nawet na najdrobniejsze sygnały niepoprawnego działania witryny – obarczona usterkami strona przyciąga znacznie mniej użytkowników, przez co spada jej pozycja w rankingu Google, a tym samym jej widoczność w sieci.

4. Administrowanie stroną

Jest to szczególnie ważne, jeśli Twoja strona wymaga bieżącego aktualizowania znajdujących się na niej treści. Prowadzisz bloga? Nikogo nie przekona witryna, na której ostatni wpis opublikowano kilka lat temu – zadbaj więc o to, by regularnie pojawiały się na niej artykuły dotyczące aktualnych trenów i nowinek branżowych. Twoja oferta się powiększyła? Dodaj opis nowych produktów lub usług, aby potencjalny klient od razu mógł od razu zapoznać się z tym, co proponujesz.

aktualizowanie-tresci-na-stronie-internetowej

Zarządzanie treścią na stronie internetowej.

5. Bezpieczeństwo

Gdy witryna funkcjonuje już w docelowym środowisku internetowym, pojawia się wiele nowych niebezpieczeństw. Osoby tworzące stronę powinny zadbać o to, by poruszenie się po niej było całkowicie bezpieczne dla użytkowników – na przykład by dane osobowe, które na niej zostawiają, nie były upubliczniane. Dlatego warto zadbać o wyposażenie strony w odpowiednie certyfikaty (więcej na ten temat dowiesz się tutaj), które sprawią, że nasza strona będzie bezpieczna i godna zaufania.

6. Optymalizacja

Nie zapominajmy także o tym, że wdrożenie strony i opublikowanie jej w Internecie to jedno, a sprawienie, by była ona widoczna dla internautów, to zupełnie inna sprawa. Jeśli chcemy, by nasza witryna była łatwo znajdowalna i przyciągała jak najwięcej użytkowników, konieczna jest jej optymalizacja, czyli działania zmierzające do tego, by pojawiała się ona jak najwyżej w rankingu Google. Możemy także postawić na płatne reklamy w wyszukiwarce lub wdrożenie narzędzi analitycznych, dzięki którym będziemy mogli na bieżąco śledzić, jak strona radzi sobie w sieci, oraz odpowiednio reagować, by ten wynik poprawić.