Co wpływa na pozycjonowanie strony?

Czas czytania:
Autor: webiso

Na łamach naszego bloga pisaliśmy już o tym, jak optymalizować stronę, w jaki sposób sprawdzić jej widoczność w sieci, a także ile czasu zajmuje pozycjonowanie witryny. Kolejnym krokiem będzie wyjaśnienie, jakie czynniki wpływają na jej widoczność oraz pozycję na liście wyszukiwania Google. Warto się z nimi zapoznać, ponieważ wiedza na ten temat pozwoli na wyszukanie błędów leżących po stronie witryny. Umożliwi to ich likwidację, co powinno przyczynić się do jej ulepszenia i pozwolić na podniesienie widoczności. Uprzedzamy jednak, że są pewne aspekty zewnętrzne, leżące poza kontrolą właściciela i na nie – niestety – nie ma się wpływu.

Słowa kluczowe przede wszystkim

Jeden z fundamentów pozycjonowania stron internetowych to umieszczenie na nich odpowiednich słów kluczowych. Często spotykanym błędem jest używanie nieprawidłowych fraz, przez co nie są one pozycjonowane na istotne dla naszej witryny słowa, a co za tym idzie – pozycjonowanie nie przynosi pożądanych efektów. Równie częstym grzechem jest zapominanie o umieszczaniu słów kluczowych we właściwych miejscach. Jakich? Chodzi przede wszystkim o brak słów kluczowych w nagłówkach (h1, h2 itd.), opisach zdjęć (atrybut „alt”), w meta i title, a także duplikaty treści. Negatywnie na optymalizację wpływa również zbyt duże nasycenie treści słowami kluczowymi.

Do tego należy pamiętać również o tym, że słowa kluczowe różnią się wartością, czyli niektóre są częściej wyszukiwane przez internautów, inne – mniej. Do znalezienia właściwych (domyślnie – tych najpopularniejszych) służą liczne, profesjonalne narzędzia. Tu wymienić można najbardziej znane i efektywne, czyli Google Analytics, Semstorm oraz Senuto, istnieje także wiele innych. Ich obsługa nie jest zbytnio skomplikowana, jednak (jak każde inne oprogramowanie) wymagają pewnej praktyki. Jeśli chodzi o nasycenie treści słowami kluczowymi, tu przyjmuje się, że to samo słowo kluczowe nie powinno występować częściej, niż raz na 800 – 1000 znaków ze spacjami (zzs).

Ale na tym jeszcze nie koniec. Algorytmy Google preferują treści przejrzyste, czyli takie, w których znaleźć można różnego rodzaju listy, wyróżnienia, a także wyraźnie oddzielone od siebie akapity. Należy także zadbać o prawidłową hierarchię treści na witrynie, aby były one przyjazne dla użytkowników. Są to powody, dla których posiadacze witryn internetowych chętnie sięgają po usługi zawodowych copywriterów SEO – ludzie ci nie tylko wiedzą, jak „pisać pod Google”, ale również często korzystają ze wspomnianych narzędzi pozwalających określić najlepsze słowa kluczowe.

artykul-seo

Przykład artykułu poprawnego pod kątem pozycjonowania – zawierającego listy, śródtytuły, wyróżnienia.

Optymalizacja on-site i off-site

Na pozycjonowanie strony wpływają także czynniki niewidoczne dla oka lub niezauważalne przy pierwszym spojrzeniu. Dzieli się je na dwie kategorie: on site, czyli powiązane bezpośrednio z witryną, oraz off site – wszystko, co przychodzi z zewnątrz. Ich prawidłowe przygotowanie ma znaczący wpływ na postrzeganie witryny przez wyszukiwarki, dlatego należy mieć na uwadze oba te aspekty. Właściwe działanie obydwu jest niezbędne do tego, aby funkcjonowała optymalnie – a o to właśnie nam chodzi. Warto zatem wiedzieć, czym różnią się obie kategorie i jakie zagadnienia obejmują.

Co to jest optymalizacja on site?

Optymalizacja on site to wszystko, co związane z prawidłowym formatowaniem tekstu i informacji dla robotów indeksujących Google, czyli te elementy strony, o których wspomniano powyżej. A więc będą to przede wszystkim – ale nie tylko – słowa kluczowe, nagłówki, wyróżnienia, title i meta, podpisy grafik (atrybut alt). Poza tym działania on site to również przyjazne adresy URL oraz kod HTML zgodny ze standardami W3C. Sprawdzane są również kanoniczne adresy URL, czyli takie, które zapobiegają indeksowaniu duplikatów i pokazują robotom Google: „to jest strona do uwzględnienia w wynikach wyszukiwania”.

Co to jest optymalizacja off site?

Optymalizacja off site to nic innego, jak zadbanie o źródła ruchu z internetu do pozycjonowanej witryny. Najważniejszą sprawą są linki zewnętrzne. Im więcej stron linkuje do witryny, tym bardziej Google uznaje ją za wiarygodną i wartą pokazania internautom. Często właściciele stron tworzą bazę takich linków poprzez publikacje na witrynach zewnętrznych. Takie działanie nosi nazwę „linkbuilding”. Mogą być to lokalne portale informacyjne, strony tematyczne, blogi prowadzone przez osoby prywatne czy też media społecznościowe, jak Facebook lub Instagram. Tworzenie Iinków na innych stronach ma też tę zaletę, że mogą one wpłynąć pozytywnie na zwiększenie ruchu na optymalizowanej witrynie.

Jednak tworzenie bazy linków ma swoje zasady, o których należy pamiętać. Warto między innymi wiedzieć, że ilość przekierowań wiodących na stronę nie może być zbyt duża i skokowo zwiększać się w krótkim czasie – w takim wypadku jest duża szansa na to, że Google uzna witrynę, do której prowadzą linki, za spamerską. Istotne jest także to, w jakiej formie podane będą linki – treści, w których się znajdują, powinny być jak najbardziej wartościowe dla czytelników. Google patrzy na ten aspekt szczególnie uważnie.

Dlatego wśród osób zajmujących się optymalizacją rozróżniane są „złe” oraz „dobre linki”. Jakie nazywamy „złymi”? Pochodzą z witryn mających niski Page Rank, czyli będące dla Google niezbyt godne zaufania. Takie nisko oceniane strony to na przykład witryny, z których wychodzi bardzo dużo linków, z katalogów SEO, a także linki pojawiające się na każdej podstronie serwisu (site wide). Umieszczanie na stronie szkodliwych, złych linków może spowodować obniżenie jej oceny oraz spadek na liście wyników wyszukiwania!

Nie mniej istotna jest również kwestia atrybutów linków – te z atrybutem nofollow nie są wartościowe pod kątem pozycjonowania, ponieważ nie pozwalają robotom wyszukiwarki za sobą podążać. Z kolei atrybut noindex oznacza, że strona nie zostanie zaindeksowana przez roboty Google’a. Najbardziej pożądanym z punktu widzenia SEO atrybutem jest dofollow – nie trzeba go jednak umieszczać, ponieważ linki domyślnie go posiadają.

przyklad-linkowania-zewnetrznego

Przykład linkbuildingu – linki zamieszczone w artykule na zewnętrznej witrynie.

Szybkość i responsywność strony

Jaka powinna być dobra strona? Musi szybko się ładować i być przejrzysta niezależnie od urządzenia, na którym ją przeglądamy. Dlatego istotny jest jej właściwy kod oraz inne aspekty techniczne odpowiedzialne za jej odbiór przez użytkowników. Tutaj odpowiedzialni za to będą programiści, choć jeśli korzysta się z gotowego rozwiązania (np. szablonu), wówczas kod jest zazwyczaj zoptymalizowany na początku. Pamiętaj jednak o tym, że wpływ na niego mają dodawane wtyczki, rozszerzenia oraz umieszczane przez Ciebie treści.

Jeśli nie masz pewności, czy Twoja witryna ma właściwy kod, możesz zlecić audyt witryny specjalistom, którzy nie tylko wypatrzą wszystkie niedoskonałości, ale również podadzą najlepsze sposoby ich naprawienia. Dzięki temu strona zostanie zoptymalizowana i będzie dla Google bardziej atrakcyjna niż taka, w której kod szwankuje. Prawidłowy kod strony można przyrównać do sprawnie funkcjonujących drzwi – otwierają się lekko i bezgłośnie. Zły kod to z kolei drzwi, które ciężko otworzyć i skrzypią podczas otwierania. Przez które drzwi chętniej będą wchodzić ludzie? No właśnie.

Certyfikaty to podstawa

Bezpieczeństwo internautów to jedna z głównych trosk Google oraz dostawców treści w sieci. Szczególny nacisk kładziony jest na platformy, na których pozostawia się swoje dane lub też dokonuje zakupów. Google promuje przede wszystkim strony korzystające z certyfikatu SSL – jest on obecnie uznawany jest za standard, choć oprócz niego istnieją alternatywy. Zasadniczo zadaniem certyfikatu jest zaszyfrowanie danych na linii użytkownik – strona tak skutecznie, aby przesyłane informacje były w pełni bezpieczne. Brak certyfikatu skutkuje znacznym obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania – spadek może być znaczący!

Jeśli posiadasz certyfikat, pamiętaj o tym, że jest on wydawany na pewien czas (przeważnie to okres dwunastu miesięcy), a potem należy go przedłużyć. Zazwyczaj ciężko o tym zapomnieć – w konsoli admina lub na skrzynkę mailową osoby odpowiedzialnej przychodzi powiadomienie jakiś czas wcześniej. Ponadto należy używać protokołu HTTPS, który zapewnia bezpieczne połączenia. Strony, które korzystają ze starego HTTP są na bardzo odległych pozycjach wyszukiwarek, nawet jeśli mają świetne treści i doskonałą optymalizację on site.

certyfikat-ssl

Certyfikat gwarantujący bezpieczeństwo witryny.

Historia strony

Przyrównując Google do archiwum, każda zaindeksowana strona ma swoją „teczkę” w przepastnych archiwach giganta Internetu. W przypadku nowych witryn będzie ona niewielka, gdyż te dopiero budują swoją pozycję. Witryny istniejące już od lat mają natomiast bogate zbiory, rejestrujące wszelkie wprowadzane na nich zmiany. Choć w branży pozycjonerskiej nie ma jasnego stanowiska co do wpływu wieku strony na jej pozycjonowanie, nie można zaprzeczyć, że jednak ma ono znaczenie. Skąd ten wniosek? Opiera się on na logicznych przesłankach.

Nowe witryny próbują dopiero osiągnąć to, co starsze wypracowały znacznie wcześniej. Na przykład czy istniejący od miesiąca sklep online mający 40 produktów i pozycjonujący na frazę „odzież trekkingowa” będzie mieć tyle samo słów kluczowych i grafik, co sklep istniejący pięć lat i mający kilkaset różnych ofert związanych z trekkingiem, a przy każdej podobne słowa kluczowe? Oczywiście, że nie. Dlatego trzeba mieć świadomość, że jeśli ma się witrynę z produktami dostępnymi od dawna w innych miejscach, walka o dobre pozycje w wyszukiwarce będzie bardzo trudna.

Czynniki nieprzewidywalne

Możesz zadbać o swoją witrynę pod względem treści oraz optymalizacji technicznej, są jednak takie elementy, na które w żaden sposób nie masz wpływu. Nie można o nich zapomnieć, mają bowiem niezwykle istotne znaczenie dla tego, na jakich pozycjach będzie wyświetlana Twoja strona. Dwa główne czynniki tego typu to samo Google oraz działania prowadzone przez konkurencyjne witryny. Niestety, tutaj nie da się w żaden sposób przewidzieć, jakie zmiany będą wprowadzać, a wiedza o tym jest istotna, aby udzielić prawidłowej odpowiedzi. O co konkretnie chodzi?

  • działania konkurencji – optymalizujesz stronę, ponieważ chcesz być jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, prawda? Miej świadomość, że konkurencyjne witryny wykonują dokładnie te same działania. Która wygra w tej rywalizacji? Ta, która będzie działać na tym polu najbardziej skutecznie, a więc posiada najbardziej wartościowe treści, prawidłowe nasycenie słowami kluczowymi, dobrą bazę linków itp. Dlatego na optymalizacji nie można oszczędzać – zgodnie ze starą zasadą biznesu, która mówi, że aby zarobić, należy najpierw zainwestować;
  • algorytmy Google – jest to klucz do zrozumienia oceniania stron, jednak Google nikomu go nie udostępnia. Dokładne zasady, według których strony wyświetlane są w wynikach wyszukiwania, są jedną z największych tajemnic Google. Co więcej – zmieniają się one co parę lat, stawiając wszystko na głowie. Jak zatem dopasować zmiany na stronie do nowości? Zazwyczaj pozycjonerzy analizują ruch zmiany na bazie spadku / awansu witryny na liście, a potem działają po prostu metodą prób i błędów. Innego wyjścia nie ma.

Podsumownaie – dobra pozycja strony jest w Twoim zasięgu

Zaprezentowaliśmy sporą dawkę wiedzy na temat wpływu różnego rodzaju czynników na pozycję strony na liście. Nie obawiaj się, że osiągnięcie dobrych rezultatów jest poza Twoim zasięgiem – z takim podejściem w ogóle nie miałoby sensu uruchamiane jakiejkolwiek witryny. W większej części to od zawartych na niej treści, linków oraz optymalizacji zależy to, co uda się osiągnąć. A choć na czynniki zewnętrze nie masz wpływu, śledząc działania konkurencji, dowiesz się, jak działać, aby uzyskać podobne do niej rezultaty. Pozycjonowanie to długa podróż, w trakcie której musisz cały czas wykazywać się aktywnością.

Skuteczne pozycjonowanie zdecydowanie przerasta możliwości jednego człowieka, dlatego dobrze powierzyć to zadanie zewnętrznej firmie. W Webiso świadczymy usługi pozycjonowania witryn internetowych, a ponieważ mamy do tego zarówno odpowiednią do tego wiedzę, jak i narzędzia, rezultaty naszych działań z pewnością będą dla Ciebie w pełni satysfakcjonujące.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Webiso Domiński, Maziarz Sp. J. z siedzibą w Krakowie, ul. Tatarska 5, NIP: 677-234-88-58. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielania odpowiedzi na Pani/Pana pytania i wnioski zawarte w formularzu kontaktowym. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne, aby otrzymywać odpowiedzi od Administratora. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, co oznacza, że przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów Administratora. Prawnie uzasadnionym interesem Administratora jest komunikacja z użytkownikami strony internetowej. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do udzielenia Pani/Panu odpowiedzi na pytania i wnioski. Pani/Pana dane osobowe mogą być też przetwarzane po tym czasie, do upływu terminów przedawnienia ewentualnych roszczeń. Ma Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Ma Pani/Pan również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Bezpłatna wycena

Chcesz rozwinąć swój biznes? Porozmawiajmy!

    Ogólne rozporządzenie o ochronie danych ?