Ile trwa pozycjonowanie strony www?

Czas czytania:
Autor: webiso

Pozycjonowanie” jest dla osób zajmujących się rozwojem strony tym, czym Mount Everest dla alpinisty, czyli celem, do którego dąży się przez większość czasu, a jego osiągnięcie potwierdza nasze umiejętności oraz wiedzę w tym temacie. Jak jednak wiemy z historii, nie każdy alpinista jest w stanie zdobyć tę najwyższą górę świata, co więcej – w wielu przypadkach próby osiągnięcia szczytu kończą się tragicznie. Na szczęście Internet to bezpieczniejsze miejsce – nieudany proces pozycjonowania nie niesie za sobą aż tak tragicznych konsekwencji, choć trzeba przyznać, że dla wielu stron jest to być albo nie być online.

Jak szybko da się wypozycjonować stronę? Co wpływa na ten proces? Czy można go w jakikolwiek sposób przyśpieszyć? To pytania, które z pewnością zadaje sobie każdy, komu powierzono zadanie wypozycjonowania witryny. W dzisiejszym tekście na nie odpowiemy oraz udzielimy wskazówek, które znacznie pomogą podczas rozwijania własnej strony. Zanim jednak wyjaśnimy, ile trwa proces pozycjonowania strony internetowej i co na niego wpływa, wypada zacząć od samych podstaw, czyli przypomnienia, na czym on w ogóle polega.

Co to jest „pozycjonowanie strony”?

Pozycjonowanie to – ogólnie mówiąc – zbiór działań, które mają znaczący wpływ na miejsce danej witryny na liście wyszukiwania. Tu od razu zaznaczymy, że mając na myśli „wyszukiwarkę” oraz „wyniki wyszukiwania” mówimy o wyszukiwarce Google. Na rynku znajdziemy co prawda inne wyszukiwarki, takie jak Bing, Yandex czy DuckDuck Go, jednak pomimo pewnej popularności to właśnie Google rządzi w świecie wyszukiwania online, podczas gdy udział w nim pozostałych jest raczej marginalny. Przekładając to na obrazowe opisanie efektu – kogo nie ma w Google, ten nie istnieje, a o popularności danej strony świadczy jej miejsce w wynikach wyszukiwania. Pozycję tę można osiągnąć poprzez wspomniany zestaw określonych działań. Jakich?

Tutaj wkraczamy na obszar SEO, czyli Search Optimization Engine. Zasadniczo polega on na używaniu na stronach słów kluczowych oraz fraz, których szukają internauci, a które są powiązane ze stroną. Jakie to słowa? W ich znalezieniu może pomóc szereg narzędzi, jak Google Trends, Google AdWord, Senuto, SEMStorm czy KWFinder. Aby dobrze wypozycjonować stronę, warto zdecydować się na stosowanie słów kluczowych i fraz z pierwszych miejsc, ponieważ oznacza to ich dużą popularność. Jednak tu należy zauważyć, że sklepy i witryny specjalistyczne, adresujące swoje produkty i usługi do wąskich grup odbiorców, mogą stosować te mało popularne, wychodząc z założenia, że kto szuka takich właśnie rzeczy, znajdzie je właśnie u nich.

Najpopularniejsze są jednak „topowe” frazy i słowa i to właśnie na nie się pozycjonuje większość witryn www. Należy pamiętać, że nie mogą one występować zbyt obficie na stronie – takie praktyki Google może ukarać obniżeniem wartości witryny i przesunięciem jej na dalsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Jak zatem je stosować? Na ten temat krążą różne opinie, a samo Google nie udziela żadnych wskazówek. Ogólnie przyjmuje się, że jednokrotne użycie frazy na 1000 znaków ze spacjami (zzs) jest wystarczające. Dlatego tak ważne dla każdej witryny są nie tylko odpowiednie treści, ale również użycie w nich właściwej liczby wyrazów.

senuto

Przeglądanie fraz kluczowych w Senuto.

Co wpływa na czas pozycjonowania?

No dobrze, skoro już wiemy, na czym to polega, powstaje naturalne pytanie: kiedy to zacznie działać? Kiedy wprowadzone przez nas słowa i frazy kluczowe dadzą efekt w postaci zobaczenia naszej strony na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania? Tutaj musimy uzbroić się w cierpliwość i zaczekać, aż algorytmy Google zrobią swoją robotę. Więcej o czasie pozycjonowania w kolejnej części wpisu, jednak zanim do niego przejdziemy, dobrze sprawdzić, czy są jakieś czynniki, które mogą mieć negatywny lub pozytywny wpływ na szybkość całego procesu.

Odpowiedź brzmi: „tak”. Na czas pozycjonowania wpływa wiele zmiennych – niektórzy znawcy tematu twierdzą, że ich lista to kilkadziesiąt różnych pozycji. Wszyscy są jednak zgodni co do jednej rzeczy. Najistotniejsza jest konkurencja w danym temacie. Jeśli mamy np. sklep online, który sprzedaje kosmetyki dla psów, naturalną frazą kluczową będą oczywiście „kosmetyki dla psów”. I korzysta z niej każdy sklep sprzedający taki preparat. W takiej sytuacji ciężko się przebić do czołówki. Największe szanse mają osoby, które podejmują najskuteczniejsze działania SEO – i robią to aktywnie, cały czas zasilając witrynę treściami z odpowiednimi frazami.

Inny bardzo ważny czynnik to typ pozycjonowania. Zasadniczo możemy wyróżnić tu trzy typy:

  • lokalne – czyli witryna adresowana do mieszkańców danego miasta, województwa lub rejonu, a w przypadku największych miast może dotyczyć nawet konkretnej dzielnicy;
  • krajowe – strony www adresowane dla danego kraju lub grupy językowej, np. strony ogólnopolskie;
  • globalne – strony obejmujące zasięgiem cały świat; zazwyczaj są to witryny anglojęzyczne, a także publikujące treści w językach dominujących globalnie, jak hiszpański, chiński, hindi czy arabski.

Co jest oczywiste, każdy typ ma inną grupę odbiorców. To z kolei skłania do stosowania odmiennych fraz kluczowych. Na przykład gdy prowadzimy stronę, na której sprzedajemy narzędzia na terenie całego kraju, nie będziemy używać na niej nazw rejonów czy miast. Inna sytuacja jest natomiast wówczas, gdy np. prowadzimy firmę świadczącą usługi hydrauliczne w jednym mieście. Wówczas frazy typu „hydraulik Szczecin” czy „naprawa armatury Szczecin” są jak najbardziej na miejscu – a witryna nie będzie wyświetlana dla osób, które nie szukają hydraulika w Szczecinie.

pozycjonowanie-lokalne

Frazy kluczowe dla pozycjonowania lokalnego.

Kolejne czynniki, które wpływają na pozycjonowanie strony, to liczba linkujących do niej innych witryn, jej stan techniczny (optymalizacje on-site i off-site), przejrzyste ułożenie treści (czyli stosowanie nagłówków itp.), responsywność witryny oraz inne rzeczy, o których pisaliśmy już na łamach naszego bloga. To wszystko należy mieć na uwadze, jeśli chce się dobrze wypozycjonować swoją stronę. Oczywiście jest to ogrom pracy, zwłaszcza dla nowej witryny, dlatego w takiej sytuacji warto powierzyć zadanie wyspecjalizowanej agencji marketingowej.

Ile trwa proces pozycjonowania?

Aby podać dokładny czas, jaki zajmuje pozycjonowanie strony, musimy posłużyć się średnią, ponieważ jest on zawsze nieco inny dla każdej witryny. Wymienione powyżej czynniki mogą go wydłużyć lub – jeśli są dobrze zoptymalizowane – skrócić. Jednak miej na uwadze, że skrócenie czasu potrzebnego na pozycjonowanie nie jest nigdy szczególnie spektakularne. Warto mieć bowiem świadomość, że pozycjonowanie jest procesem długotrwałym, dlatego nie należy spodziewać się błyskawicznych efektów – przeciwnie, często trzeba na nie trochę poczekać.

Nie można również zniechęcać się brakiem szybkich efektów. Działania SEO opisane powyżej, czyli pozycjonowanie na bazie słów kluczowych, to pozycjonowanie organiczne. Można przyrównać to do świata przyrody, w którym organizm ewoluuje i coraz lepiej przystosowuje do warunków otoczenia. Pozycjonowana witryna dzięki SEO przechodzi taką właśnie ewolucję. O ile jednak w biologii zmiany rozciągają się na przestrzeni milionów lat, o tyle w Internecie odbywa się to znacznie szybciej. Tu milionami lat są miesiące. I warto je cierpliwie przeczekać – a w tym czasie podejmować kolejne działania, które zaprocentują w przyszłości.

A teraz przejdźmy do konkretów. Efekty pozycjonowania można ustalić na następujących poziomach:

  • od 3 do 6 miesięcy – wzrost widoczności strony oraz poprawa na liście wyników wyszukiwarki;
  • od 6 do 9 miesięcy – dalsza poprawa miejsca na liście i zauważalne zwiększenie ruchu (spowodowane wzrostem widoczności strony);
  • od 9 do 12 miesięcy – utwierdzenie się na dobrych pozycjach w wynikach oraz dalsze wzrosty ruchu;
  • od 12 miesięcy – pamiętajmy, że pozycjonowanie to proces ciągły, dlatego niezwykle ważne jest, by nieustannie dbać o zwiększanie widoczności i utrzymywanie wysokich pozycji dla kluczowych fraz, a także reagowanie na update algorytmu Google’a i wprowadzanie niezbędnych zmian w celu dalszego utrzymania pozycji.

Wniosek: jeśli strona jest dobrze przygotowana do pozycjonowania, trzeba odczekać co najmniej pół roku na solidne zmiany na lepsze. Nie zapominaj przy tym o największym czynniku, który może hamować ten proces, czyli konkurencyjnych witrynach. Dotyczy to zwłaszcza stron pozycjonowanych w zasięgu krajowym. Pozostali właściciele stron również działają, chcąc osiągnąć to samo, co Ty. Dlatego tak ważne są ciągłe działania – zarówno SEO, jak i techniczne. Tym bardziej, że po osiągnięciu efektu trzeba go utrzymać. Google raz na jakiś czas sprawdza wszystko ponownie i jeśli nie zobaczy zmian, wówczas może uznać, że strona straciła na wartości, co poskutkuje przesunięciem jej w dół.

wzrost-pozycji-slow-kluczowych

Wzrost pozycji słów kluczowych w Google w ciągu miesiąca u jednego z naszych klientów.

Szybkie pozycjonowanie strony – czy to jest możliwe?

W Internecie można znaleźć ogłoszenia firm chwalących się możliwościami szybkiej optymalizacji strony internetowej. Nie należy jednak spodziewać się cudów – nikt nie będzie w stanie zmienić pozycji witryny z tygodnia na tydzień. Są jednak sposoby, które rzeczywiście mogą pomóc, dlatego w poprzednim akapicie podane zostały zakresy, np. 6–9 miesięcy. Standardowe działania SEO pozwalają uzyskać satysfakcjonujące wyniki już po około 6 miesiącach. Stosując odpowiednie sposoby, może jednak udać nam się osiągnąć pierwsze efekty w czasie minimalnym, a więc w zaledwie trzy miesiące. Jakie to sposoby?

Nie jest to wiedza dla wybranych, a wiąże się z praktyczną optymalizacją poszczególnych elementów witryny. Na przykład sklep internetowy może otworzyć podstronę z newsami, pokazującymi nowe produkty w sklepie lub też osobny dział gromadzący promocje i przeceny. Warto sprawdzić, czy na stronach witryny nie znajduje się duplicate content, mogący hamować pozycjonowanie. Dobrze przeprowadzić testy jakości strony, które mogą wskazać na dziury w jej kodzie. Pamiętaj – dla Google najlepsza strona to taka, która ma unikalne treści i jest perfekcyjna pod względem technicznym.

Warto także pamiętać o zachęceniu samych internautów do odwiedzenia strony. Tutaj pomogą odpowiednie informacje w meta description i title witryny, czyli tym, co widzą użytkownicy. Na przykład szukasz rozwijanej smyczy dla dużego psa. Czy zajrzysz chętniej na stronę, której opis lub tytuł to: „Akcesoria dla zwierząt” / „Akcesoria dla psów – miski, obroże i ubranka”, czy też najpierw klikniesz w link, w którego opisie widzisz „Smycze rozwijane dla psa” / „Smycze rozwijane dla dużych psów. Różne długości”? Oczywiście, że ten drugi bardziej Cię interesuje. Pamiętaj o zasadzie, aby dawać ludziom to, czego chcą.

meta-description-title

Przykłady meta title i meta description dla frazy „buty sportowe damskie”.

Jednym z częstych błędów właścicieli i administratorów witryn jest publikowanie treści w social mediach, a dopiero potem umieszczanie ich na własnej stronie. Nigdy tak nie rób. Google wyłapie, że najpierw treść była w poście na Facebooku, a dopiero potem u Ciebie, w związku z czym uzna treść na stronie jako duplikat. Pamiętaj – strona zawsze ma pierwszeństwo. Pamiętaj także, aby nie publikować pustych, „śmieciowych” treści, a zwłaszcza takich, które mogą zostać uznane za spam. Każdy tekst musi mieć dla internauty jakąś wartość.

Podsumowanie – pozycjonowanie wymaga czasu

Dobre pozycjonowanie jest kluczem do sukcesu. Prawidłowo przeprowadzone da efekt domina – gdy uda się osiągnąć niezłą pozycję, kolejne działania będą ją umacniać, a równocześnie większa liczba osób odwiedzających zwiększy szanse na linkowanie do niej, wspominanie jej na blogach i mediach społecznościowych oraz przełoży się na zwiększenie konwersji bądź zainteresowanie potencjalnych reklamodawców. Warto również słuchać uwag samych użytkowników – mogą one mieć znaczący wpływ na dalszy rozwój witryny.

Podsumowując – pozycję każdej witryny da się polepszyć, a wymaga to dwóch czynników: odpowiednich działań oraz czasu. Na tym blogu znajdziesz liczne porady, które pokazują jasno, co robić, aby stworzyć chętnie odwiedzaną stronę i zapewnić użytkownikom jak najlepsze doświadczenie. Będą one użyteczne dla właściciela niewielkiej strony, jeśli jednak witryna jest duża, a nie masz odpowiednio rozbudowanego zespołu, wówczas warto powierzyć działania mające na celu jej wypozycjonowanie specjalistom. Dzięki temu nie musisz uczyć się wszystkiego metodą prób i błędów, a zarazem masz pewność, że Twoja strona jest w dobrych rękach.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Webiso Domiński, Maziarz Sp. J. z siedzibą w Krakowie, ul. Tatarska 5, NIP: 677-234-88-58. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielania odpowiedzi na Pani/Pana pytania i wnioski zawarte w formularzu kontaktowym. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne, aby otrzymywać odpowiedzi od Administratora. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, co oznacza, że przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów Administratora. Prawnie uzasadnionym interesem Administratora jest komunikacja z użytkownikami strony internetowej. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do udzielenia Pani/Panu odpowiedzi na pytania i wnioski. Pani/Pana dane osobowe mogą być też przetwarzane po tym czasie, do upływu terminów przedawnienia ewentualnych roszczeń. Ma Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Ma Pani/Pan również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Bezpłatna wycena

Chcesz rozwinąć swój biznes? Porozmawiajmy!

    Ogólne rozporządzenie o ochronie danych ?