Google Ads – krótki przewodnik po systemie reklamowym Google

Czas czytania:
Autor: webiso

Nie da się ukryć, że Internet reklamami stoi. Pojawiają się wszędzie – na witrynach informacyjnych, blogach, stronach osób prywatnych, w serwisach specjalistycznych. Ich największym dostawcą jest oczywiście firma Google. Chociaż reklamy zazwyczaj irytują internautów, trudno sobie bez niech wyobrazić funkcjonowanie współczesnego Internetu.

A dla właścicieli stron internetowych widoczna reklama w Google może oznaczać „być albo nie być” na rynku. Dlatego im więcej możliwości pokazania się światu, tym lepiej. Dzisiaj przyjrzymy się Google Ads – systemowi reklamowemu, który święci sukcesy od ponad dwóch dekad. Wyjaśnimy, czym jest, na czym polega jego działanie oraz jak wykorzystać go, aby odnieść sukces.

Co to jest Google Ads?

Zacznijmy najpierw od historii. W roku 2000 Internet w Polsce był bardzo słabo rozpowszechniony, ale za oceanem już prężenie działało Google. Widząc, że na świecie powstaje coraz więcej stron internetowych, w tym sklepów online, firma postanowiła opracować system pozwalający im na reklamowanie się podczas przeglądania przez internautów innych witryn oraz wyszukiwania informacji (oczywiście przy użyciu wyszukiwarki Google). Tak właśnie powstało Google AdWords – nazwa doskonale dziś znana każdemu handlowcowi, który znajduje się w zawodzie więcej niż pięć lat. Dlaczego akurat tyle? Do tego wrócimy za chwilę.

System Google ruszył pod koniec października 2000 roku, a jego fundamentalne zasady pozostały niezmienione praktycznie po dziś dzień. Te zasady to możliwość wyświetlania linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania Google oraz reklam tekstowych i graficznych na stronach partnerów firmy. Rozwiązanie to okazało się strzałem w dziesiątkę – choć Google rzadko podaje dokładne przychody z tego tytułu, analitycy i statystycy szacują, że w okresie 2010–2017 zdarzały się lata, w których zyski z AdWords stanowiły ponad 90% przychodu firmy!

W 2018 roku nazwa systemu reklamowego została skrócona do Google Ads, czyli po prostu „Reklamy Google”. Dlatego właśnie handlowcy i marketingowcy będący w zawodzie krócej niż wspomniane pięć lat mogą nie wiedzieć, co to jest AdWords. Pomimo zmiany nazwy założenia systemu pozostały wciąż te same, jednak w ciągu dwóch dekad Google wprowadziło znaczne zmiany i ulepszenia. W każdej chwili mogą z nich skorzystać wszyscy reklamodawcy. Jakie mają możliwości?

Rodzaje kampanii

Aktualnie Google oferuje dla użytkowników kilka różnego rodzaju kampanii Google Ads. Są one zróżnicowane pod względem celów biznesowych, jakie chce się osiągnąć. Kampanie te to:

  • kampanie w wyszukiwarce – gdy użytkownicy szukają haseł powiązanych z ofertą firmy, w wyszukiwarce wyświetlają się jej reklamy tekstowe;
  • kampanie produktowe – umożliwiają prezentację produktów i usług online oraz lokalnie;
  • kampanie wizualne (graficzne) – umożliwiają wyświetlanie reklam wizualnych;
  • kampanie promujące aplikacje – pozwalają na promowanie aplikacji w gronie wskazanych użytkowników. 

Google zachęca do skorzystania z kampanii, zauważając, że „reklama wyświetlona we właściwym momencie na komputerze lub telefonie może zmienić każdego użytkownika w wartościowego klienta”. I trudno się z tym nie zgodzić, ponieważ konwersja osiągana poprzez reklamy we wszystkich czterech rodzajach kampanii stoi na bardzo wysokim poziomie.

W jaki sposób Google wie, kiedy wyświetlić reklamę Twojej firmy? Głównym sposobem jest określenie przez reklamodawcę słów kluczowych powiązanych z produktem lub usługą, jakie ma się zamiar reklamować. Druga metoda jest mniej popularna – reklamodawca wskazuje witryny, na których jego reklama będzie prezentowana internautom. Dużą zaletą każdej kampanii jest całkowita kontrola nad budżetem – samodzielnie ustala się budżet dzienny, a gdy zostanie on wyczerpany, reklama nie zostaje wyświetlona od kolejnego dnia. Jak to działa? W kampaniach typu CPC/PPC reklamodawca płaci Google za każdy razem, gdy użytkownik kliknie na reklamę i przejdzie na jego stronę. Każde takie klikniecie to konkretny koszt – łatwo zatem obliczyć, na ile kliknięć można liczyć za ustalony budżet.

Korzyści płynące z tworzenia kampanii

Czy warto zainwestować w kampanie Google? Jak najbardziej. Pozwalają one na dotarcie do praktycznie nieograniczonej liczby klientów krajowych, a w przypadku handlu elektronicznego i prowadzenia strony w języku angielskim ma się teoretycznie dostęp do całego świata – Google dociera wszędzie i jest najczęściej używaną wyszukiwarką na świecie. 

Jakie są główne zalety Google Ads? Można by napisać osobny tekst na ten temat, jednak skupimy się na najważniejszych zaletach:

  • duża skuteczność – jak podaje samo Google, przeciętna skuteczność konwersji jego reklam wynosi 20–25%; to znacznie więcej niż w porównaniu z sieciami reklamowymi innych dostawców, gdzie przeciętna konwersja waha się od 2 do 5%;
  • reklama dopasowana do Twoich oczekiwań – poza samym formatem reklamy Google nie narzuca Ci wymogów dotyczących jej treści, dlatego możesz wprowadzić do Internetu dokładnie taką reklamę, jaką chcesz;
  • całkowita kontrola budżetu – jak wspomniano wyżej, wszystko jest przejrzyste, a konkretne stawki i limity dzienne pozwalają na dokładne zaplanowanie wydatków na reklamę w budżecie firmy;
  • docieranie do konkretnych klientów – nie „strzelasz na ślepo”. Dzięki możliwości ukierunkowania reklamy do konkretnych odbiorców – może być to płeć, grupa wiekowa lub zainteresowania – masz pewność, że reklama wyświetlana jest osobom, które realnie są zainteresowane Twoja ofertą;
  • promowanie i budowanie świadomości marki/witryny – regularne wyświetlanie reklamy Twojej marki lub witryny w sieci reklamowej sprawi, że znacznie wzrośnie jej świadomość wśród internautów. To kolejna rzecz, która może przyczynić się do zwiększenia liczby konwersji;
  • statystyki – biorąc udział w sieci reklamowej Google Ads otrzymujesz dostęp do licznych narzędzi analitycznych, które dają Ci bezcenną wiedzę na temat tego, jakie słowa kluczowe i frazy najczęściej prowadzą na Twoją stronę. Odpowiednie wykorzystanie takich informacji może znacznie pomóc w planowaniu strategii marketingowych związanych z rozwojem strony / sklepu online.

Ostatnią rzeczą, jaką wypada umieścić na tej liście, jest łatwość obsługi. Reklamy tekstowe w Google Ads może tworzyć każdy – nie jest do tego potrzebna żadna wiedza z zakresu tworzenia stron internetowych, programowania itp. Dlatego jeśli prowadzisz działalność jednoosobową, nie musisz zatrudniać programisty do wykonania tego zadania. Doskonale poradzisz sobie z tym samodzielnie, a w razie potrzeby możesz skorzystać z licznych poradników samego Google – w tym przewodników wideo pokazujących tworzenie reklam krok po kroku.

Kto powinien zainteresować się tym narzędziem?

Google Ads to narzędzie niezbędne dla marketingowców, właścicieli stron oraz osób zajmujących się e-commerce. Jest także nieocenione dla osób świadczących różnego rodzaju „usługi awaryjne” – na przykład potrzebujących szybkiej wizyty hydraulika, kogoś do złożenia mebli czy odblokowania zamka w drzwiach mieszkania, który się zaciął. Firmy usługowe nie tylko docierają do odpowiedniego klienta, ale mają jeszcze pewność, że jest to osoba na terenie ich działania.

Jeśli chodzi o handel i usługi online, tutaj sprawa jest nieco bardziej złożona, ponieważ klienci rozsiani są po całej Polsce. Dlatego stosowanie odpowiednich fraz i słów kluczowych – oraz słów powiązanych z głównymi keywordsami – decyduje o sukcesie, czyli odwiedzinach klienta na stronie sklepu. A czy dokona konwersji? To zależy od wielu czynników, m.in. znajomości customer journey oraz cen na produkty i usługi, a także promocji, ofert specjalnych i podobnych rzeczy, jakie oferuje strona.

Google Ads – czy to się opłaca?

Jeśli nie chcesz inwestować w „pocztę pantoflową” (a to bardzo zły pomysł) lub bazowanie tylko na osobach śledzących fanpage Twojej firmy na Facebooku, sieć reklamowa Google jest najlepszym, co możesz wybrać dla rozwoju swojej strony.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Webiso Domiński, Maziarz Sp. J. z siedzibą w Krakowie, ul. Tatarska 5, NIP: 677-234-88-58. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielania odpowiedzi na Pani/Pana pytania i wnioski zawarte w formularzu kontaktowym. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne, aby otrzymywać odpowiedzi od Administratora. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, co oznacza, że przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów Administratora. Prawnie uzasadnionym interesem Administratora jest komunikacja z użytkownikami strony internetowej. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do udzielenia Pani/Panu odpowiedzi na pytania i wnioski. Pani/Pana dane osobowe mogą być też przetwarzane po tym czasie, do upływu terminów przedawnienia ewentualnych roszczeń. Ma Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Ma Pani/Pan również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Bezpłatna wycena

Chcesz rozwinąć swój biznes? Porozmawiajmy!

    Ogólne rozporządzenie o ochronie danych ?