Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Czas czytania:
Autor: webiso

Sklep internetowy z samej swojej definicji musi nie tylko zarabiać na siebie, ale również przynosić zysk właścicielom. Dochód, jaki może zapewnić, zależy w dużej mierze od tego, ilu klientów go odwiedza. To z kolei uzależnione jest mocno od tego, jak bardzo jest widoczny w Internecie. Łatwo znaleźć analogię w świecie rzeczywistym – tutaj również sklep w dobrym, uczęszczanym miejscu jest zdecydowanie chętniej odwiedzany przez klientów niż podobny, ale znajdujący w którejś z bocznych uliczek na przedmieściach. Pozycjonowanie sklepu online przypomina przenoszenie sklepu z takiej właśnie nieatrakcyjnej lokalizacji do lepszej. I temu właśnie tematowi poświęcony jest dzisiejszy artykuł.

Pozycjonowanie sklepu – na czym polega?

Aby wyjaśnić, jaka będzie cena za pozycjonowanie sklepu internetowego, należy najpierw zrozumieć, jakie czynności wchodzą w zakres usług zwanych zbiorczo „pozycjonowaniem” – nie jest to bowiem tylko jedno działanie. Wszystkie czynności są przeprowadzane w konkretnym celu: aby roboty wyszukujące Google zaindeksowały naszą stronę i uznały ją za wartościową. Im bardziej strona uznana jest za wartościową, tym lepsze miejsce zajmuje na liście wyników wyszukiwania. Dzięki temu, że rankingi te odświeżane są co pewien czas, to jeśli pozycjonowanie zostało przeprowadzone w prawidłowy sposób, można się spodziewać, że Twoja witryna z biegiem czasu będzie poprawiała swoją pozycję na liście wyników.

Przez lata funkcjonowania Internetu narosło wiele mitów i legend dotyczących najlepszych metod pozycjonowania. Są one nieprawdziwe, ponieważ owszem, wiele czynników pozostaje niezmiennie tak samo ważnych (o czym za chwilę), jednak Google raz na pewien czas zmienia algorytmy odpowiadające za oceny stron. Dlatego czynnik, który jest istotny dzisiaj, niekoniecznie będzie równie ważny za dwa lata – a sklepy zakłada się z myślą o prowadzeniu ich przez dłuższy czas. Istnieją jednak wspomniane czynniki, które się nie zmieniają, i to właśnie one stanowią podstawę każdego pozycjonowania. Są to:

  • treści (content) – muszą mieć odpowiednią strukturę (hierarchiczną) oraz słowa kluczowe we właściwym nasyceniu;
  • odpowiedni kod i bezpieczny protokół – zaczynając od korzystania z https, kończąc na responsywności oraz braku błędów w strukturze technicznej witryny;
  • linkbuilding – liczba linków przychodzących oraz wychodzących ze strony ma duże znaczenie w celu uznania ją przez Google za godną polecania użytkownikom;
  • prawidłowe opisy stron – czyli meta description i meta title;
  • prawidłowe opisy grafik oraz ich oryginalność.

Czynniki te – poza jednym wyjątkiem – są takie same zarówno dla dużego sklepu online, jak i strony prywatnej, na której np. ktoś opisuje swoje podróże. Czym jest ten wyjątek? Są nim same treści, a konkretnie słowa kluczowe, których trzeba użyć w celu dobrej optymalizacji sklepu. Przejdziemy do tego w kolejnej części tekstu, póki co jednak skupimy się na pozostałych czynnikach. Wszystkie stanowią podstawę do wywindowania strony na liście wyników wyszukiwania, ale to właśnie specjalne słowa kluczowe są tym elementem, który może zadecydować o ostatecznym sukcesie optymalizacji danej witryny.

Czynności optymalizacyjne

Prawidłowy kod strony

Strona internetowa sklepu powinna zostać wykonana zgodnie z najlepszymi praktykami, a więc mieć zrównoważoną kolorystykę, przejrzysty układ i przyjazny dla użytkownika interfejs, a także działać szybko niezależnie od tego, czy internauta odwiedza ją za pomocą desktopa, laptopa czy urządzenia przenośnego. Odpowiada za to kod strony. Tu zagłębiamy się w aspekty stricte informatyczne, których opisywanie wymagałoby nie jednego wpisu blogowego, ale całej ich serii. Dlatego wystarczy tylko powiedzieć, że od dawna istnieją standardy dla twórców witryn internetowych. Jeśli nabywasz gotowy szablon, z pewnością jest on z nimi zgodny. Jeśli jednak działasz na własną rękę, tutaj musisz naprawdę dobrze znać się na rzeczy.

Linkbuilding

Linkbuilding to nic innego, jak pozyskiwanie linków ze stron zewnętrznych, które będą prowadzić do Twojego sklepu. Google przyjmuje zasadę, że im więcej witryn prowadzi do Twojej, tym bardziej jest ona godna zaufania. Jak jednak zdobyć linki przychodzące? Sposobów na to jest sporo – zaczynając od artykułów sponsorowanych umieszczanych na innych witrynach, kończąc na współpracy z właścicielami blogów czy stron. To zagadnienie również wymagałoby licznych artykułów, gdzie zostałyby wyjaśnione wszystkie jego aspekty, dlatego lepiej zdać się na pomoc agencji, która wie, jak i gdzie skutecznie zamieszczać linki prowadzące do naszej witryny.

Znaczniki meta

Jeśli chodzi o prawidłowe opisy stron, tutaj mamy dwa parametry: meta description oraz meta title. Co one oznaczają? „Title” to główna treść, którą widzi użytkownik na liście wyników wyszukiwania, a która opisuje Twoją stronę. Można w niej nie tylko przekazać nazwę sklepu, ale również ważne o nim informacje. Na przykład gdy wpiszemy do wyszukiwarki „Empik”, zobaczymy title: „Empik.com | 3 000 000 produktów | Dostawa za 0 zł”. Pod spodem mniejszym stopniem pisma widzimy meta description: „Ponad 3 000 000 produktów w kategoriach Książka, Muzyka, Film, Zdrowie i uroda, Zabawki, Dom i ogród, Elektronika, AGD, Sport. Z Empik Premium taniej”.

Co to daje użytkownikowi? Wiedzę, do jakiego sklepu wejdzie po kliknięciu na link i jakiego asortymentu się spodziewać. A co daje robotom Google? Jak nietrudno zauważyć, w description zamieszczono sporo słów-kluczy, które pozwolą im na stwierdzenie – „tutaj sprzedawane są książki, więc jeśli ktoś wpisze do wyszukiwarki książka, można mu pokazać tę witrynę”. Oczywiście to bardzo uproszczone przedstawienie sprawy, ale najlepiej oddaje istotę rzeczy. Title i description każdy może dodać samodzielnie – należy jednak pamiętać, aby przede wszystkim mówiły one faktycznie o tym, co użytkownik może znaleźć na stronie. Sztuczne zwabianie internautów może zostać ukarane obniżeniem wartości Twojej strony!

opis-strony-sklepu-w-wyszukiwarce

Opis strony sklepu w wyszukiwarce.

Atrybuty alt

Rzecz przedostatnia to grafiki. Tutaj pamiętaj, aby każda była dokładnie podpisana przy użyciu atrybutu „alt”. Google ceni oryginalność, jeśli więc np. sprzedajesz kurtki zimowe, staraj się korzystać ze zdjęć i materiałów producenta tylko w ostateczności – pojawią się one na wielu innych witrynach. Dlaczego zatem Twoja miałaby być wyróżniona? Jeśli jednak będzie miała podobny opis, jak wiele innych, czyli np. Kurtka zimowa ABC 36-2, ale inną grafikę, w takiej sytuacji Google na pewno to doceni i umieści ją w bardziej widocznym miejscu niż pozostałe. Sam podpis umożliwi robotom odpowiednie przyporządkowanie zdjęcia do odpowiedniego słowa kluczowego.

Słowa kluczowe z długim ogonem

Teraz przechodzimy do rzeczy arcyważnej, a więc treści. Muszą być one nie tylko oryginalne, ale przede wszystkim zawierać słowa kluczowe. Czym one są? To frazy, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarki, aby znaleźć to, czego poszukują. Rozróżniamy ich dwa rodzaje – normalne oraz z tzw. „długim” ogonem, czyli liczące sobie trzy i więcej słów. Skąd to rozróżnienie? Normalne słowa kluczowe pozwalają na znalezienie bardziej ogólnych rzeczy. Posługując się powyższym przykładem: zwykłym słowem kluczowym będzie „kurtka zimowa” a słowem kluczowym z długim ogonem „kurtka zimowa ABC 36-2”. Jak widać, słowa kluczowe z długim ogonem są znacznie bardziej precyzyjne. W przypadku sklepu online mogą okazać się niezwykle istotne. Dlaczego?

Niezależnie od tego, jaki towar sprzedajesz, z pewnością dzieli się ona na różne kategorie. A więc – pozostańmy dalej przy odzieży – mamy kurtki zimowe, kurtki letnie, polary, płaszcze. Ale na tym nie koniec, ponieważ podział idzie jeszcze dalej, a więc sprzedajemy kurtki zimowe damskie, kurtki zimowe męskie, kurtki zimowe dla dzieci. A i to nie wyczerpuje tematu – wszak mają one swoje barwy, a więc internauta może wpisać do wyszukiwarki np. „kurtka zimowa męska niebieska”. Przykładów można by mnożyć, ale pamiętaj – im więcej słów kluczowych z długim ogonem i normalnych znajdzie się na Twoich stronach, tym większa szansa na zwiększenie ruchu.

Powstaje zatem pytanie – skąd wziąć odpowiednie słowa kluczowe? Odpowiedź na nie wydaje się prosta – skorzystać ze specjalistycznych narzędzi do analizy ich popularności. Najbardziej znanymi są Google Analytics, ale istnieją także inne, jak np. SEMStorm czy SurferSEO. Jednak samo posiadanie narzędzia to nie wszystko – trzeba także wiedzieć, jak znaleźć to, czego się szuka, dlatego w przypadku samodzielnej optymalizacji strony warto zapoznać się z poradnikami i przewodnikami, dzięki którym wykorzysta się w pełni możliwości dawane przez narzędzia.

dlugie-ogony-na-stronie-sklepu-internetowego

Frazy z long tail w opisie kategorii na stronie sklepu internetowego.

Podczas optymalizacji treści należy pamiętać o dwóch rzeczach:

  1. Każdy tekst na stronie musi być oryginalny. Nie można używać np. tych samych opisów dla dwóch produktów różniących się od siebie tylko kolorem. Dla każdego z nich content musi być inny.
  2. 2. Tekst na stronie należyodpowiednio nasycić słowami kluczowymi. Roboty Google mają swoją inteligencję i jeśli na siłę „wypchasz” treść samymi słowami kluczowymi, licząc na lepszą widoczność strony, skutek może być odwrotny – witryna może być uznana za źródło spamu i w związku z tym zamiast awansować na liście wyników, zostanie przesunięta w dół.

Pozostając jeszcze przy słowach kluczowych z długim ogonem – często wykorzystuje się je do pozycjonowania lokalnego, czyli takiego, które ma pomóc w znalezieniu strony mieszkańcom wybranego miasta lub rejonu. Dlatego w powyższym przykładzie długi ogon to np. kurtka zimowa Poznań lub kurtka zimowa męska Kraków. Pozostałe zasady pozycjonowania pozostają bez zmian, jednak właśnie to dodatnie lokalizacji precyzyjnie kierunkuje ofertę. Wykorzystuje się je przede wszystkim przy usługach lokalnych – jak restauracje, naprawy, przeprowadzki itp.

Treść a koszt pozycjonowania e-commerce

Dlaczego cena pozycjonowania sklepu online różni się od kosztu pozycjonowania zwykłej strony? Odpowiedź jest związana z ilością treści, ta z kolei wiąże z ilością towarów. Wyobraźmy sobie, że mamy wspomniane trzy rodzaje kurtek, podzielonych dodatkowo na kolory. Każdy produkt ma swoją podstronę z opisem, ta zaś wymaga odpowiednich słów kluczowych, descripiton i title, a także zdjęć. Jak łatwo sobie wyobrazić, samo przygotowanie tych informacji dla każdego produktu w sklepie zajmie sporo czasu. Potem należy je również wprowadzić.

Dlatego należy liczyć się z tym, że im większy asortyment, tym bardziej będzie wzrastać koszt. Można przyrównać to do wynajmowania powierzchni sklepowej. Jeśli masz niewielką ilość towaru, wówczas wystarczy niewielkie pomieszczenie. Cena za jego najem nie będzie duża. Jednak gdy potrzebujesz na odpowiednią ekspozycję dużego metrażu, wówczas koszt odpowiednio wzrośnie. O ile jednak za wynajem płacisz co miesiąc, porządne przygotowanie witryny to inwestycja jednorazowa, która będzie służyć przez długi czas. Dlatego zgodnie z podstawową zasadą biznesu – inwestujesz po to, aby zarobić.

Jaki jest koszt pozycjonowania sklepu internetowego?

A teraz przejdźmy do konkretów, czyli stawek. Niestety – jednej, uniwersalnej ceny za pozycjonowanie nie ma. Wynika to z tego, co opisaliśmy przed chwilą, czyli ilości prac do wykonania. Dlatego zakres kosztów wynosi od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Przy niewielkim sklepie z asortymentem liczącym sobie kilkadziesiąt pozycji można liczyć się z mniejszymi wydatkami niż przy konieczności stworzenia optymalizacji dla kilkuset produktów. Pamiętaj także o tym, że pozycjonowanie wymaga cierpliwości. Efekty wykonanych prac zobaczysz dopiero po jakimś czasie.

meta-title-na-stronie-sklepu

Poprawnie stworzony meta title na stronie sklepu internetowego: fraza kluczowa + nazwa marki.

Warto jednak zainwestować w pozycjonowanie, ponieważ przyniesie ono nie tylko zwiększenie ruchu na stronie, a co za tym idzie – szanse konwersji, ale również inne korzyści. Tu można wymienić wzrost świadomości marki oraz wartości samego sklepu. Nie należy również osiadać na laurach, tylko bezustannie monitorować sytuację i wprowadzać na witrynie niezbędne zmiany w czasie rzeczywistym – wszak konkurencja także pozycjonuje swoje sklepy. Jeśli chcesz utrzymać dobry wynik na liście wyników wyszukiwania – to jedyny sposób.

Pozycjonowanie jest czasochłonne i wymaga specjalistycznej wiedzy, dlatego warto powierzyć to zadanie fachowcom – Ty zaś możesz w tym czasie skupić się na działaniach marketingowych. Zachęcamy do skorzystania z naszych usług – mamy zespół ekspertów mogących pochwalić się wieloma sukcesami w pozycjonowaniu licznych witryn, a ponadto korzystamy ze specjalistycznych narzędzi, co dodatkowo zwiększa efekty prowadzonych przez nas działań. I co równie ważne – świadczymy usługi pozycjonowania w atrakcyjnych cenach. Dlatego jeśli marzy Ci się, aby Twój sklep znalazł na wysokiej pozycji na liście wyników wyszukiwania Google – skontaktuj się z nami już dzisiaj!

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Webiso Domiński, Maziarz Sp. J. z siedzibą w Krakowie, ul. Tatarska 5, NIP: 677-234-88-58. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielania odpowiedzi na Pani/Pana pytania i wnioski zawarte w formularzu kontaktowym. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne, aby otrzymywać odpowiedzi od Administratora. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, co oznacza, że przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów Administratora. Prawnie uzasadnionym interesem Administratora jest komunikacja z użytkownikami strony internetowej. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do udzielenia Pani/Panu odpowiedzi na pytania i wnioski. Pani/Pana dane osobowe mogą być też przetwarzane po tym czasie, do upływu terminów przedawnienia ewentualnych roszczeń. Ma Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Ma Pani/Pan również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Bezpłatna wycena

Chcesz rozwinąć swój biznes? Porozmawiajmy!

    Ogólne rozporządzenie o ochronie danych ?