Ile kosztuje pozycjonowanie strony www?

Czas czytania:
Autor: webiso

Aby strona przyciągała użytkowników oraz generowała konwersję, musi być widoczna w sieci. Wiąże się to z wysokimi pozycjami w wynikach wyszukiwarki Google, a aby je osiągnąć, niezbędna jest optymalizacja naszej witryny. Oczywiście każdy z nas chciałby, aby działania SEO na naszej stronie zostały przeprowadzone w jak najlepszy sposób. A ponieważ nie każdy wie, jak to robić, zatrudnia się do tego celu agencje internetowe lub specjalistów działających samodzielnie. Skoro zatrudniamy – trzeba zapłacić.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? Na jaki wydatek trzeba się przygotować? W dzisiejszym tekście przyjrzymy się temu zagadnieniu i postaramy odpowiedzieć na oba te pytania.

Co wpływa na cenę pozycjonowania?

Jeśli płacisz za pozycjonowanie, warto wiedzieć, na co konkretnie wydajesz swoje pieniądze. Zacznijmy od najważniejszego: nie ma jednej stawki za pozycjonowanie strony internetowej. Każde pozycjonowanie wyceniane jest inaczej, ponieważ zależy od wielu czynników. Jakich? Choć każda strona wymaga przeprowadzenia podobnych działań, ich ilość różni się w zależności od takich rzeczy, jak:

  • pożądany zasięg strony;
  • liczba i rodzaj fraz używanych do pozycjonowania;
  • ilość treści do optymalizacji;
  • liczba poprawek technicznych (on-site);
  • ilość działań zewnętrznych (off-site);
  • działania konkurencji.

Jeśli nie masz doświadczenia ani wiedzy w zakresie pozycjonowania, z pewnością taka ogólna lista nie za dużo Ci powie. Nie ma jednak powodów do zmartwień – po to zatrudniasz agencję, aby mieć pewność, że ktoś wykona to wszystko za Ciebie. Jednak zawsze warto wiedzieć, za jakie usługi płaci się swoje pieniądze, dlatego wyjaśniamy w tym tekście dokładnie każdą pozycję wymienioną na liście. Pozwoli Ci to zrozumieć, dlaczego pozycjonowanie nie jest działaniem, z którym poradzi sobie każdy, a także jakie efekty da wykonanie go przez osoby znające się na rzeczy.

Z jakich czynności składa się pozycjonowanie?

Pozycjonowanie zaczyna się od sprawdzenia, jak widziana jest przez wyszukiwarkę Google strona, czyli które miejsce zajmuje na liście wyników. Tu warto zadać sobie pytanie: wyników jakiego wyszukiwania? Jest bowiem mało prawdopodobne, że klienci docierający na Twoją stronę wpisują nazwę prowadzonej przez Ciebie firmy. To działa tylko w przypadku największych, jak np. Empik czy Orlen. Jeśli prowadzisz witrynę od stosunkowo krótkiego czasu lub nie możesz pochwalić się dobrymi wynikami, potencjalni odwiedzający trafią na Ciebie właśnie poprzez wyniki wyszukiwania.

Analiza słów kluczowych

Co będą wpisywać do wyszukiwarki Google internauci, aby Cię znaleźć? Przede wszystkim słowa kluczowe, czyli związane z prowadzoną przez Ciebie działalnością lub posiadaną ofertą. Ile będzie tych słów? To już zależy od specyfiki Twojej strony. Im więcej oferujesz rzeczy, tym większa będzie ich lista. Dlatego sprawdza się wszystkie słowa kluczowe, poprzez które internauci mogą znaleźć Twoją witrynę. Taka analiza pokazuje m.in. ich popularność, co pozwoli na określenie, z jakimi frazami jest niejako powiązana dana witryna. Umożliwia to także określenie podobnych słów kluczowych, które mogą sprawdzić się w treściach na witrynie i przyczynić do zwiększenia ruchu.

Analizy słów kluczowych dokonuje się za pomocą specjalistycznych narzędzi. Tu można wymienić takie, jak Google Analitycs, Surferseo, SEMStorm, KWFinder i wiele innych. Ale trzeba również wiedzieć, na które frazy warto postawić, a które nie przyniosą spodziewanych rezultatów. Dzięki tym narzędziom będzie to ułatwione zadanie, ponieważ pokazują one częstotliwość używania danych słów kluczowych przez internautów, czyli pokazują, które najchętniej są przez nich wpisywane do wyszukiwarki. To z kolei pozwoli na ułożenie listy słów kluczowych najlepiej sprawdzających się dla Twojej witryny – będą optymalnie dopasowane do występującej na niej treści.

kwfinder

Interfejs KWFindera – narzędzia do przeprowadzania analizy słów kluczowych.

Zasięg strony

Możesz mieć witrynę, która działa lokalnie, czyli na wybranym terenie, lub globalnie – czyli obejmuje zasięgiem cały kraj. W przypadku witryn anglojęzycznych może być to praktycznie cały świat, jednak przyjmujemy w tym tekście, że propozycje z Twojej witryny przeznaczone są na rynek krajowy. W przypadku pozycjonowania lokalnego muszą zostać użyte frazy, które będą dotyczyć danego rejonu – a więc np. pozycjonowanie Kraków dotyczy firm działających wyłącznie na terenie stolicy Małopolski i słowa kluczowe będą wyglądać np. tak „usługi kurierskie Kraków”, „cukiernia Kraków” czy „usługi remontowe Kraków”. Pozycjonowanie globalne to natomiast same „usługi kurierskie”, „usługi remontowe” itp.

Optymalizacja treści

Słowa kluczowe używane są w treściach znajdujących na stronie głównej oraz podstronach Twojej witryny. Od ich nasycenia zależy to, jak dobrze będą wyłapywane przez roboty indeksujące Google. Nie może być ich za dużo ani też za mało – idealnie, aby na 1000 zzs (znaków ze spacjami) jedno słowo kluczowe występowało jeden raz. Same treści (content) muszą być oryginalne – nawet, jeśli oferta Twojego sklepu ma 20 takich samych swetrów, które różnią się tylko kolorem, każdy z nich musi mieć unikalny, oryginalny opis. Jeśli pójdziesz na łatwiznę i wykorzystasz ten sam opis choćby dwa razy, zaszkodzisz stronie – jest to tzw. duplicate content, który może poskutkować obniżeniem widoczności strony.

 unikalne-opisy-produktow

Unikalne opisy dla każdego produktu na stronie sklepu internetowego.

Poprawki techniczne strony

Każda strona internetowa ma elementy niewidzialne dla ludzkiego oka, ale doskonale widoczne dla robotów indeksujących Google. Jest to między innymi sam kod strony, który powinien być skonstruowany tak, aby otwierała się ona szybko i była w pełni responsywna, czyli samoczynnie dopasowywała swoje rozmiary do wielkości ekranu lub używanego urządzenia, a także przyjazne adresy URL, odpowiednio uzupełnione tagi meta i linki. Kod strony musi także być zgodny ze standardem W3C – jeśli nie spełnia ona tego wymogu, jest niejako automatycznie usuwana na dalsze pozycje wyników wyszukiwania. Google szczególne też zwraca uwagę na to, czy witryna korzysta z bezpiecznego protokołu https. Jeśli Twoja strona go nie ma – czyli korzysta ze zwykłego http – należy to natychmiast zmienić.

Agencja odpowiedzialna za optymalizację strony musi wziąć to pod uwagę i przeanalizować istniejący kod, a następnie zobaczyć, w jaki sposób można by go ulepszyć. Oczywiście wymaga to specjalistycznej wiedzy – nie tylko dotyczącej samego kodowania, ale również aktualnych standardów i zmian wprowadzanych w takich obszarach, jak arkusze stylów, obsługa wtyczek i innych. Powierzając to zadanie fachowcom, masz pewność, że techniczna optymalizacja strony zostanie przeprowadzona właściwie, dzięki czemu Twoja strona zyska w rankingu Google.

Działania off-site

Pod terminem „działania off-site” rozumiemy wszystko, co związane jest z elementami zewnętrznymi, jakie wchodzą w interakcję z naszą stroną. Najbardziej istotny jest linkbuilding, czyli umieszczenie na innych stronach linków prowadzących do Twojej witryny. Im ich więcej, tym w ocenie Google jest ona ciekawsza, wiarygodniejsza oraz warta polecenia internautom.

Skąd brać takie linki? Tutaj można wejść we współpracę z firmami wewnętrznymi na zasadzie wymiany, czyli Ty umieszczasz ich linki u siebie i odwrotnie, lub też wykupić u nich miejsce na artykuł sponsorowany. Jeśli zatrudniasz do optymalizacji agencję, ma ona swoje kontakty i pomoże w pozyskaniu linków przychodzących.

Analiza konkurencji

Przy pozycjonowaniu strony sprawdza się, jak działa konkurencja, czyli na jakie słowa kluczowe pozycjonuje swoją stronę, ile linków wychodzących/przechodzących ma na swojej witrynie, a także inne dostępne informacje na jej temat. Nie ma w tym nic złego – jeśli chcesz dostać się do grona najlepszych, warto patrzeć, co robią, i adaptować ich działania pod kątem własnej korzyści. Jak to zrobić? Pomogą dostępne narzędzia analityczne – płatne i darmowe. Oczywiście należy wiedzieć, jak z nich korzystać, aby uzyskać dokładnie te informacje, które są przydatne.

analiza-konkurencji

Analiza konkurencji strony internetowej w programie Senuto.

Co wpływa na cenę pozycjonowania?

Jak pokazaliśmy, pozycjonowanie nie jest ani rzeczą prostą, ani łatwą. Wymaga wiedzy związanej z odpowiednimi narzędziami, a także tworzeniem treści. Należy także do tego dodać, że sam proces jest długotrwały – potrzebne jest regularne wykonywanie tych samych działań przez określony czas, aby zobaczyć pierwsze efekty. Dlatego wydatki na optymalizację strony internetowej należy traktować jako inwestycję długoterminową, która pozwoli zarabiać dopiero w przyszłości. Jest to zresztą zgodne ze starą zasadą handlu, mówiącą, że aby zarobić, należy zainwestować.

Na jakie konkretne kwoty należy się przygotować? Wspomnieliśmy, że nie ma jednej, stałej stawki. Zasada jest taka, że im większa strona – tym koszt będzie wyższy. Dlaczego? To logiczne – korzysta się ze znacznie większej liczby słów kluczowych, każda z podstron wymaga sprawdzenia pod kątem poprawności kodu, rośnie także liczba elementów, które należy sprawdzić u konkurencji. Dlatego przedział cenowy, z którym należy się liczyć w przypadku pozycjonowania strony, waha się od zaledwie kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.

Należy wziąć także pod uwagę, że na jednym działaniu optymalizacyjnym się nie kończy. Pierwsze działania to „wyszlifowanie” strony tak, aby jak najlepiej indeksowało ją Google. Potem należy bezustannie działać, tworząc nowe treści ze słowami kluczowymi, wzbogacając liczbę linków wychodzących i przychodzących oraz wdrażając zmiany, które wprowadza samo Google. Jest to proces przypominający zmagania sportowców w rozgrywkach ligowych – nie tylko wystarczy osiągnąć dobre miejsce w tabeli, ale należy także na nim się utrzymać. A jeszcze lepiej – przeć do góry w kierunku pozycji lidera.

Czy pozycjonowanie się opłaca?

Każdej osobie, która ma choćby mgliste pojęcie na temat efektów osiąganych przez pozycjonowanie, od razu nasuwa się oczywista odpowiedź: tak. Nie musisz znać dokładnie samych mechanizmów pozycjonowania, które wyjaśniamy w licznych tekstach naszego bloga (np. w tym artykule), ale każdy właściciel witryny internetowej powinien zdawać sobie sprawę, jakie korzyści może osiągnąć dzięki działaniom z zakresu SEO. Po to przecież inwestujesz, aby przyniosło to profity, prawda?

Oto, czego możesz spodziewać się dzięki prawidłowo przeprowadzonemu procesowi pozycjonowania:

  • zwiększenie ruchu na stronie – lepsze miejsce w wyszukiwarkach oznacza lepszą widoczność witryny;
  • wzmocnienie pozycjonowania – dzięki prawidłowo dobranym słowom kluczowym efekty działań są znacznie mocniejsze niż przy wybieraniu fraz kluczowych w sposób nieumiejętny;
  • zwiększenie sprzedaży – każdy nowy klient na stronie to szansa na konwersję, to z kolei przekłada się na wzrost obrotów niezależnie od tego, czy świadczysz usługi czy też sprzedajesz produkty;
  • wzrost świadomości marki – dzięki umieszczaniu linków i artykułów sponsorowanych na innych stronach automatycznie wzrasta świadomość Twojej witryny, co możesz potraktować niczym formę reklamy;
  • wzrost wartości strony – strony znajdujące się na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania są wyceniane na bardzo wysokie kwoty. Ponadto chętniej interesują się nimi reklamodawcy, stanowiący kolejne źródło stałego dochodu dla witryny.

Pamiętaj jednak o tym, że przy pozycjonowaniu organicznym – a takie właśnie opisujemy powyżej – należy uzbroić się w duże podkłady cierpliwości. Pocieszająca jest jednak myśl, że każdy dzień oczekiwania przybliża Cię do zobaczenia efektów pracy osób odpowiedzialnych za pozycjonowanie. A gdy zmiany wejdą w życie i „zaskoczą” w wyszukiwarce, z pewnością bardzo szybko odnotujesz zwiększenie ruchu na swojej stronie. A warto także dodać korzyści pozafinansowe – jak zaufanie klientów do Twojej marki oraz budowanie renomy strony jako miejsca, które dostarcza użytkownikowi dokładnie to, czego potrzebuje.

Jeśli interesuje Cię skuteczne pozycjonowanie strony internetowej, polecamy nasze usługi. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu oraz zespołowi ekspertów jesteśmy w stanie spełnić wszelkie wymagania co do wypozycjonowania witryny. Oferujemy współpracę na przejrzystych, uczciwych warunkach i w przystępnych cenach. Zapraszamy!

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Webiso Domiński, Maziarz Sp. J. z siedzibą w Krakowie, ul. Tatarska 5, NIP: 677-234-88-58. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielania odpowiedzi na Pani/Pana pytania i wnioski zawarte w formularzu kontaktowym. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne, aby otrzymywać odpowiedzi od Administratora. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, co oznacza, że przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów Administratora. Prawnie uzasadnionym interesem Administratora jest komunikacja z użytkownikami strony internetowej. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do udzielenia Pani/Panu odpowiedzi na pytania i wnioski. Pani/Pana dane osobowe mogą być też przetwarzane po tym czasie, do upływu terminów przedawnienia ewentualnych roszczeń. Ma Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Ma Pani/Pan również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Bezpłatna wycena

Chcesz rozwinąć swój biznes? Porozmawiajmy!

    Ogólne rozporządzenie o ochronie danych ?