Jak identyfikacja wizualna pomoże naszej marce zbudować spójny wizerunek?

Czas czytania:
Autor: webiso

Nie jest tajemnicą, że większość ludzi to wzrokowcy, dlatego najłatwiej zapamiętać im to, co zobaczą. Jeśli będzie to oryginalna, wpadająca w oko grafika lub kompozycja elementów wizualnych, wówczas zostanie z nami na dłużej i będziemy trwale kojarzyć ją z daną marką, produktem lub usługą.

Na tym właśnie polega podstawowe działanie identyfikacji wizualnej. W tym artykule wyjaśniamy, jakie elementy powinny być użyte do jej wykonania oraz dlaczego warto wybrać tę metodę, aby umocnić świadomość naszej marki na rynku.

Co to jest identyfikacja wizualna?

Jak wspomniano przed chwilą, podstawowa rola identyfikacji wizualnej to skojarzenie danego symbolu graficznego z daną marką lub oferowanymi przez nią produktami. Co ciekawe, choć samo określenie „identyfikacja wizualna” jest stosunkowo nowe, stojąca za nim idea istnieje od wieków i dotyczy nie tylko symboli graficznych, ale również na przykład miejsc. Przykład? Gdy widzisz wieżę Eiffela, od razu przychodzi Ci na myśl Paryż, a wraz z nim Francja.

W przypadku handlu identyfikacja wizualna ma za zadanie natychmiast wywołać u klienta skojarzenia powiązane z ofertą firmy. Najczęściej stosowanym symbolem graficznym jest oczywiście logo. Tu doskonałym przykładem może być znana każdemu identyfikacja wizualna sieci restauracji McDonald’s – widząc charakterystyczne „M”, każdy natychmiast wie, że firma sprzedaje jedzenie typu „fast-food”, ale kojarzy markę także z innymi rzeczami, takimi jak możliwość zorganizowania przyjęcia dla dziecka czy usługami drive-in.

Dobrze zaplanowana identyfikacja wizualna może mieć kolosalne znaczenie dla rozwoju marki, dlatego nie można zignorować tego aspektu. Tu oczywiście rodzą się pytania: jak powinna wyglądać ta „dobrze zaplanowana”?

Z czego się składa identyfikacja wizualna firmy?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy ustalić elementy niezbędne w identyfikacji wizualnej. Tu mamy trzy istotne kwestie:

  • cechy marki – czyli oferowane przez nią produkty i usługi;
  • wartości marki – czyli jakość, wszechstronność, ale także podejmowane przez nią działania charytatywne itp.;
  • skojarzenia z marką – podstawowe słowa czy obrazy, z jakimi marka ma się kojarzyć.

Identyfikacja wizualna będzie wykorzystywana we wszystkich przekazach oraz reklamach, dlatego musi być jak najbardziej pozytywna, aby każdy, kto widzi logo czy symbol, żywił do niego „ciepłe uczucia”. Ważne są wszystkie elementy identyfikacji – a więc oprócz graficznego logo także cała typografia użyta do przekazu tekstowego i oczywiście kolorystyka. Takie same powinny znajdować się zarówno w reklamach internetowych, jak i na opakowaniach oraz materiałach promocyjnych firmy.

W przypadku działalności, w której ma się placówki fizyczne, jednym z elementów identyfikacji wizualnej mogą być również na przykład uniformy pracowników.

Jak prawidłowo zaplanować identyfikację wizualną?

Jesli chodzi o logo – musi być ono charakterystyczne i jedyne w swoim rodzaju. Powinno zarazem cechować się przejrzystością i prostotą, aby jego przekaz można było jasno odczytać. Dlatego iście barokowe zdobienia nie mają w tej sytuacji racji bytu – zamiast pomóc, mogą mieć działanie całkowicie odwrotne: mogą sprawić, że odbiorca nie będzie miał pojęcia, co właściwie widzi. Nie oznacza to jednak, że logo zawsze musi być oszczędne. Choć minimalistyczne znaki również są bardzo dobrym rozwiązaniem, nie jest to jedyna opcja.

Na jakiej postawie zaplanować identyfikację wizualną? Można zacząć od ustalenia tego, z jakimi produktami lub usługami będzie kojarzona marka. Na przykład firma zajmująca się sprzedażą opon samochodowych może mieć w nazwie „O” stylizowane na oponę. Jeśli to możliwe, należy także podkreślić, co ją odróżnia od konkurencji.

Na tym nie koniec – istotna jest również grupa docelowa odbiorców. Przyjęło się, że loga i elementy identyfikacji wizualnej dla młodzieży są bardzo dynamiczne i pełne kolorów, zaś dla starszych odbiorców – stonowane. Tu za dobre przykłady mogą posłużyć loga dziecięcych sieci Smyk oraz 5-10-15.

Nie da się ukryć, że stworzenie dobrej identyfikacji nigdy nie jest łatwym zadaniem, ale dzięki wzięciu pod uwagę wymienionych tu elementów, będzie ono przynajmniej nieco ułatwione.

Dużą pomoc w stworzeniu spójnej identyfikacji wizualnej świadczą oczywiście agencje reklamowe i graficy mający doświadczenie na tym polu. Jeśli samodzielnie nie jest się w stanie stworzyć ciekawej koncepcji, warto skorzystać z ich profesjonalnych usług. Na pewno wspólnie znajdziecie satysfakcjonujące rozwiązanie.

Brandbook a budowanie wizerunku

Przy okazji należy wspomnieć o brandbooku. Czym jest brandbook, czyli po polsku „księga znaku”? To instrukcja, która zawiera zbiór wszystkich zasad związanych ze stosowaniem logo. Są one przeznaczone dla podwykonawców oraz kontrahentów. Dotyczą używania symboli marki na opakowaniach, banerach, ulotkach, stronach internetowych itp.

Czy jest to potrzebne? Jak najbardziej, ponieważ wpisuje się w program tworzenia spójnej identyfikacji wizualnej. Zawarte w brandbooku informacje podają m.in. jak skalować logo, jakie wartości ma kolorystyka w skalach RGB, CMYK i innych, a także ustalają reguły łączenia go z innymi obrazami, zasady stosowania na tłach oraz maksymalny dopuszczalny poziom transparentności.

Księga znaku może zawierać także kilka oficjalnych wariantów loga lub jego alternatywę. Jak zatem widać – jest to prawdziwa biblia dla osób, które będą w ten czy inny sposób z niego korzystać. Po opracowaniu wszystkich elementów identyfikacji wizualnej warto utrwalić je właśnie w postaci brandbooka.

Rola identyfikacji wizualnej w budowaniu świadomości marki

Identyfikacja wizualna jest dla marki – zwłaszcza dopiero startującej na rynku – bardzo istotnym elementem we wszystkich działaniach, a przede wszystkim może okazać się kołem zamachowym w działaniach marketingowych. Łatwo pozwoli potencjalnym klientom czy użytkownikom na prawidłowe skojarzenia loga z wybranymi usługami oraz produktami.

Istotne jednak jest zachowywanie spójności w każdej sytuacji. Należy zawsze o tym pamiętać. Ujmując temat nieco bardziej obrazowo, używanie tych samych elementów przypomina zbieranie monet do skarbonki. Choćby każda z nich miała niewielką wartość, regularne dodawanie kolejnych sprawia, że w końcu stworzy się pokaźną kwotę. Podobnie jest z budowaniem świadomości marki. Gdy użytkownik zobaczy logo czy inny element identyfikacji raz, może go nie zapamiętać, jednak za każdym kolejnym kontaktem będzie coraz lepiej je rozpoznawać, a tym samym – coraz lepiej kojarzyć, co kryje się za danym logo czy znakiem.

Na co przygotować się przy budowaniu świadomości marki?

Przede wszystkim niezbędna jest cierpliwość. Nie da się stworzyć świadomości marki z dnia na dzień. Jest to długotrwały proces, trwający nieraz całe miesiące. Niezbędne są w trakcie tego czasu analizy i badania, które pozwolą dowiedzieć się, jak postrzegana jest przez odbiorców aktualna identyfikacja wizualna marki. Pomoże to ustalić, jakie odczucia mają wobec niej odbiorcy i co należy poprawić w jej nowej odsłonie. Jeśli jednak mamy sytuację odwrotną, czyli marka jest doskonale kojarzona dzięki swojej identyfikacji wizualnej, a użytkownikom podobają się użyte logotypy i kolorystyka, oznacza to, że spełniła swoje zadanie.

O czym jeszcze należy pamiętać?

Czy w przypadku strony internetowej stworzenie udanej identyfikacji wizualnej marki przełoży się na konwersję? Niekoniecznie, ponieważ o tym decydują również inne czynniki – poczynając od cen oferowanych przez markę, kończąc na tym, czy nasza strona www jest dla użytkownika łatwa i przyjemna w obsłudze. Częściowo wyjaśniamy te zagadnienia w osobnych tekstach – „Customer journey, czyli jak zrozumieć użytkownika” oraz „UX Researcher – ekspert od doświadczenia użytkowników”.

Jednak kojarzenie marki i firmy z danymi produktami sprawi, że gdy internauta będzie ich szukać, jednym z pierwszych pomysłów, które przyjdą mu do głowy, będzie zajrzenie na jej właśnie witrynę. I to właśnie będzie najlepiej świadczyć o sukcesie identyfikacji wizualnej.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Webiso Domiński, Maziarz Sp. J. z siedzibą w Krakowie, ul. Tatarska 5, NIP: 677-234-88-58. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielania odpowiedzi na Pani/Pana pytania i wnioski zawarte w formularzu kontaktowym. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne, aby otrzymywać odpowiedzi od Administratora. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, co oznacza, że przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów Administratora. Prawnie uzasadnionym interesem Administratora jest komunikacja z użytkownikami strony internetowej. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do udzielenia Pani/Panu odpowiedzi na pytania i wnioski. Pani/Pana dane osobowe mogą być też przetwarzane po tym czasie, do upływu terminów przedawnienia ewentualnych roszczeń. Ma Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Ma Pani/Pan również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Bezpłatna wycena

Chcesz rozwinąć swój biznes? Porozmawiajmy!

    Ogólne rozporządzenie o ochronie danych ?