Jak sprawdzić pozycjonowanie strony?

Czas czytania:
Autor: webiso

Każdy właściciel strony internetowej jest z pewnością zainteresowany tym, jak prezentuje się ona w wyszukiwarce Google – zwłaszcza jeśli konsekwentnie prowadzimy na naszej witrynie działania związane z SEO (o tym, czym jest pozycjonowanie stron www, więcej znajdziesz tutaj). Sposobów na sprawdzenie, jakie efekty one przynoszą, jest kilka. A skoro już omówiliśmy wyczerpująco sposoby na pozycjonowanie stron, czas teraz na przedstawienie metod, dzięki którym sprawdzisz skuteczność prowadzonych działań optymalizacyjnych.

Wyniki wyszukiwania Google

Sprawdzenie widoczności witryny w rankingu Google jest sposobem najprostszym i najszybszym – jednak czy na pewno wiesz, jak to zrobić? W wyszukiwarce znajduje się lista wyników, na której znajdziemy swoją witrynę, jednak jaką frazę powinniśmy wpisać, aby sprawdzić pozycję naszej strony? Tu odpowiedź będzie prosta – po prostu słowa kluczowe. Wszak to właśnie na nich opiera się większość działań optymalizacyjnych, a więc wpisanie ich do wyszukiwarki odpowie nam na pytanie, czy w wyszukiwaniu dla tej frazy kluczowej strona awansowała, trzyma się na poprzednim miejscu czy też spada w rankingu.

Ale możesz wyjść poza słowa kluczowe i sprawdzić, jak wypada strona w szerszym zakresie tematycznym. Załóżmy, że internauta chce znaleźć sklep, w którym będzie mógł kupić buty konkretnej marki – Ty zaś prowadzisz sklep z butami sportowymi. Jedną z fraz pozycjonujących Twoją witrynę jest fraza „buty Nike”. Ponieważ są to buty do biegania, zapewne podczas pozycjonowania użyto również takich słów, jak np. „buty do biegania Nike”. Możesz zatem zobaczyć, na jakich pozycjach jest witryna po wpisaniu do wyszukiwarki samego „buty do biegania” lub „Nike do biegania”. Jeśli w odpowiedzi zobaczysz swoją witrynę na dalekich pozycjach, to automatycznie wiesz już, jakich słów kluczowych powinieneś użyć w dalszych działaniach optymalizacyjnych. To znana zasada pozycjonowania – pomyśl, co wpisze internauta, aby znaleźć stronę.

Pamiętaj o jednej rzeczy. Używana przez Ciebie przeglądarka zapamiętuje wszystko, więc jeśli często zaglądasz na swoją stronę – a z pewnością tak robisz – wówczas będzie ona „podsuwana” Ci przez Google jako jeden z pierwszych wyników wyszukiwania. To zafałszuje prawdziwy wynik. A więc aby sprawdzić prawdziwą pozycję witryny, konieczne będzie użycie przeglądarki w trybie prywatnym lub incognito. Nie jest to problemem, ponieważ w każdej – zaczynając od popularnych Chrome i Edge, kończąc na mniej znanych, na przykład Brave – wejście w taki tryb to kwestia nie więcej niż dwóch kliknięć. Różnica w wynikach pomiędzy normalnie używaną przeglądarką a trybem prywatnym może Cię mocno zaskoczyć!

Aby wyniki te były jeszcze bardziej ścisłe, warto zrezygnować z geolokalizacji – na czas sprawdzania pozycji strony wyłącz ją na urządzeniu, którego używasz do testów. A jeżeli sprawdzasz pozycję na podstawie słów kluczowych z długim ogonem – czyli long tails – sprawdź ich wersje pełne i niepełne, np. przy frazie „pozycjonowanie stron Kraków” przetestuj także rezultaty przy frazie „pozycjonowanie Kraków”. To umożliwi Ci zobaczenie, jak wypadasz w takich frazach kluczowych i również może dać impuls do ich modyfikacji na swojej witrynie.

wyszukiwanie-frazy-w-trybie-incognito

Wyszukiwanie frazy w trybie incognito.

Analiza statystyk strony w Google Analytics

Dla osób, którym nieobce są zagadnienia pozycjonowania i analityki, Google Analytics to potężne narzędzie, dzięki któremu da się poznać dosłownie wszystkie informacje na temat strony. Nie chodzi tu tylko o pozycjonowanie, ale również o źródła ruchu, ilość czasu spędzanego na stronie oraz inne istotne informacje. We wspomnianym narzędziu znajdziesz je w zakładce „Pozyskiwanie”, gdy wybierzesz kanał „Wyszukiwanie organiczne” w dziale „Cały ruch”. Sprawdzenie pozycji Google pozwoli Ci na konkretne określenie, które frazy „chwyciły”, a które okazały niezadowalające.

Warto także skorzystać z Google Search Console. To zaawansowane narzędzie umożliwi Ci nie tylko precyzyjne określenie pozycji witryny, ale również prześledzenie zmian w jej wynikach we wskazanym okresie. To z kolei umożliwi sprawdzenie, które działania miały pozytywny wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, a które nie. Jest to również bardzo wygodne rozwiązanie przy używaniu większej liczny słów kluczowych – ręczne sprawdzenie każdego z osobna zajęłoby sporo czasu i jest po prostu żmudne. Tutaj wszystko wykona za Ciebie program.

Narzędzia do sprawdzania pozycjonowania strony

Oczywiście na Google świat się nie kończy, choć jeśli chodzi o pozycjonowanie, jest to z pewnością jego centrum. Istnieje jeszcze jednak szereg niezależnych narzędzi firm trzecich, które są doskonale znane wszystkim osobom zajmującym się zawodowo pozycjonowaniem. W chwili obecnej takich narzędzi jest kilkanaście – oprócz tych opisanych poniżej do najpopularniejszych należy zaliczyć również Majestic, Google Keyword Planner, SurferSEO czy Seostation. Agencje profesjonalnie zajmujące się pozycjonowaniem często korzystają z nich na co dzień i w dużej mierze im zawdzięczają skuteczność prowadzonych przez siebie działań.

Senuto

Senuto to doskonale znane wszystkim „pozycjonerom” narzędzie, które posiada tyle rozmaitych możliwości, że zasługiwałoby to na osobny opis. W dużym skrócie – narzędzie to pozwala na takie czynności jak automatyczne stworzenie listy słów kluczowych, znajdowanie najlepiej dopasowanych do witryny słów kluczowych, możliwość podejrzenia działań bezpośredniej konkurencji, a nawet generowanie listy potencjalnych tematów do poruszenia w contencie na stronie! Senuto jest dzięki temu nie tylko narzędziem, ale czymś w rodzaju wirtualnego pomocnika dla każdego eksperta SEO.

Jak można się spodziewać, Senuto nie jest oprogramowaniem darmowym, jednak jego ceny są stosunkowo przystępne – tym bardziej biorąc pod uwagę korzyści, jakie można dzięki niemu uzyskać. To narzędzie polskie, a więc nie trzeba obawiać się żadnej bariery językowej podczas jego użytkowania. Pomoże wydajnie w każdej sytuacji i na pewno możliwe jest dzięki niemu uzyskanie lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

Semstorm

Semstorm to rozwiązanie podobne do Senuto, jednak od poprzenika różni się ono zarówno interfejsem, jak i funkcjonalnościami. Program ma jednak ten sam cel – pomóc w skutecznym monitoringu strony. Jedną z charakterystycznych zalet tego narzędzia jest możliwość sprawdzenia, jak podane frazy sprawdzają się u konkurencji. Co więcej – można sprawdzić zmiany w wybranym okresie lub nawet konkretnej lokalizacji. Semstorm umożliwia również używanie filtrów, a co za tym idzie – sprawdzenie, które ze słów kluczowych sprawują się najlepiej.

Oprócz tego mamy tutaj dużą pomoc dla specjalistów SEO. W opcjach znajdziemy propozycje tematów tekstów na stronę, a także audyt treści. Znacznie ułatwia to planowanie contentu, a co za tym idzie – nasycanie go właściwymi słowami kluczowymi. W osiągnięciu sukcesu pomagają także liczne funkcje analityczne, dzięki którym dokładnie wiesz, na czym stoisz i w jakim kierunku pójść. Dla użytkowników dostępne są cztery abonamenty – na pewno znajdziesz wśród nich odpowiednio dopasowany do swoich potrzeb.

Ahrefs

Ahrefs to narzędzie doskonale nadające się nie tylko dla specjalistów SEO, ale również dla copywriterów. Analizuje ono strony internetowe pod względem widoczności, a zwłaszcza linkowania zewnętrznego – w tym aspekcie uchodzi za jednego z liderów tej branży. Co warto jednak zauważyć na samym początku – jego boty „nie lubią się” z wieloma stronami internetowymi, w efekcie czego nie mają do nich dostępu, a co za tym idzie – nie potrafią ich przeanalizować. Jednak dane na stronach, które program „widzi”, są wręcz bezcenne.

Dzięki Ahrefs zobaczysz widoczność swojej strony w skali od 1 do 100. Im więcej, tym oczywiście lepiej. Wszelkie informacje dotyczące strony są pokazane przejrzyście i zebrane w jednym miejscu. W każdej chwili można poznać wszystkie szczegółowe informacje, prezentowane w formie wykresów oraz tabel. Wśród przydatnych funkcji można wymienić także analizę profilu linkowego domeny. Podobnie jak i poprzednicy, narzędzie dostępne jest w czterech wersjach abonamentowych, różniących się pomiędzy sobą zakresem funkcjonalności.

Korzyści ze sprawdzania pozycji witryny

Można zadać sobie w tym miejscu pytanie, czy sprawdzanie pozycji witryny przyniesie jakąś korzyść poza poznaniem jej miejsca na liście wyników oraz sprawdzeniem, które słowa kluczowe są najlepsze dla strony? Odpowiedź na to pytanie jest krótka: tak, sprawdzenie da Ci również wiele innych korzyści. Branża internetowa jest niezwykle dynamiczna, a zmiany zachodzą w niej cały czas – nawet teraz, gdy czytasz te słowa. Monitorowanie pozycji pozwala Ci sprawdzać skuteczność wdrożonych taktyk, a jeśli korzystasz z wymienionych narzędzi, może także podpowiedzieć, w jaki sposób rywale osiągnęli lepsze wyniki.

Zyskane dzięki analizie i statystyce dane znacznie ułatwią planowanie strategii optymalizacyjnej i marketingowej. To z kolei pozwoli na bycie konkurencyjnym na rynku i utrzymanie osiągniętych rezultatów, a także stopniowe podnoszenie widoczności strony. Oczywiście nie trzeba wyjaśniać, że dzięki temu rośnie znacząco szansa na konwersję, a co za tym idzie – przynoszone przez stronę zyski. Monitorowanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google jest zatem czynnością, która jest wręcz obowiązkowa dla każdego, kto chce osiągnąć sukces w Internecie.

Kiedy przeprowadzić monitoring pozycjonowania strony?

Kiedy najlepiej przeprowadzić pierwsze monitorowanie strony internetowej? Jeżeli dopiero zaczynasz ją prowadzić i jest ona w fazie „rozruchu”, możesz założyć, że na początku nie ma to większego sensu – pierwsze efekty pozycjonowania organicznego widać bowiem dopiero po co najmniej kilku miesiącach. To jednak błędne myślenie. Zakładamy, że już w trakcie wdrażania strony nastąpiły odpowiednie przygotowania – a więc pojawiły się na niej treści ze słowami kluczowymi, meta title i meta description podstron, opisy alternatywne grafik itp. Te elementy już przy stracie witryny mogą przynieść pewien skutek, choć oczywiście nie ma się co spodziewać znalezienia się na pierwszych stronach wyników wyszukiwania.

Ale dzięki wspomnianym narzędziom już w pierwszych miesiącach funkcjonowania witryny można zobaczyć, które słowa kluczowe są najbardziej skuteczne, a także jakie można jeszcze dodać, aby wzmocnić osiągnięte rezultaty. Jeśli wprowadzimy na podstawie tego modyfikacje w prowadzonych działaniach SEO, przy kolejnym sprawdzeniu pozycji strony możemy się mile zaskoczyć i zauważyć, że strona awansowała w rankingu. Można zatem założyć, że pierwszy „poważny” monitoring rozpoczynasz przy starcie, a kolejne – po trzech, a następnie po sześciu miesiącach od momentu uruchomienia strony.

Po tym okresie startowym rozsądnie jest sprawdzać zmiany co miesiąc. Warunkiem zobaczenia zmian na lepsze jest ciągła optymalizacja, o której piszemy w wielu tekstach na naszym blogu. Pamiętaj, że konkurencja także nieustannie wprowadza poprawki, a więc aby dotrzymać jej kroku, powinieneś działać cały czas. Dopiero wówczas uda Ci się skutecznie rywalizować i powoli podnosić pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google, a co za tym idzie – docierać do coraz większego grona klientów. Jeśli zatrudniasz do pozycjonowania agencję, monitoring pozycji pozwoli Ci na sprawdzenie, czy wywiązuje się ona ze swoich zadań.

Wyniki pozycjonowania małej i dużej strony

Na koniec warto zauważyć, że wyniki i zmiany w pozycjonowaniu strony zależą od jej wielkości. Jeśli prowadzisz niewielką witrynę ukierunkowaną specjalistycznie (np. na konkretną branżę), wówczas konkurencja jest mniejsza. Jeśli – jak we wspomnianym wcześniej przykładzie – sprzedajesz buty sportowe, konkurencja jest olbrzymia i masz przeciwko sobie wielkie sieci handlowe. Dlatego w takiej sytuacji nie oczekuj cudów i błyskawicznego wyprzedzenia firm istniejących na rynku od lat – i od lat prowadzących swoje strony.

W takiej sytuacji dużym sukcesem jest znalezienie się na drugiej lub trzeciej stronie wyników wyszukiwania. Można porównać to do miast – w każdym mieszkają ludzie, ale możliwości i budżet dużej aglomeracji są znacznie większe niż niewielkiego miasteczka. W przypadku strony specjalistycznej im mniejsza konkurencja, tym lepiej, należy jednak liczyć się z tym, że zainteresowanie np. spławikami nie będzie równie duże, jak nowymi smartfonami Apple. Dlatego miej świadomość, że pozycjonowanie nie zmienia zainteresowań ludzi, a tylko pozycję strony w Google.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Webiso Domiński, Maziarz Sp. J. z siedzibą w Krakowie, ul. Tatarska 5, NIP: 677-234-88-58. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielania odpowiedzi na Pani/Pana pytania i wnioski zawarte w formularzu kontaktowym. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne, aby otrzymywać odpowiedzi od Administratora. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, co oznacza, że przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów Administratora. Prawnie uzasadnionym interesem Administratora jest komunikacja z użytkownikami strony internetowej. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do udzielenia Pani/Panu odpowiedzi na pytania i wnioski. Pani/Pana dane osobowe mogą być też przetwarzane po tym czasie, do upływu terminów przedawnienia ewentualnych roszczeń. Ma Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Ma Pani/Pan również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Bezpłatna wycena

Chcesz rozwinąć swój biznes? Porozmawiajmy!

    Ogólne rozporządzenie o ochronie danych ?