Jak strona internetowa może Ci pomóc w budowaniu marki osobistej?

Czas czytania:
Autor: webiso

Strona internetowe powstają w różnym celu – mogą służyć zaprezentowaniu odbiorcom naszej oferty czy też ułatwieniu im kontaktu z nami. Oprócz celów operacyjnych stworzenie strony www może także być częścią bardziej długofalowego procesu, zwanego personal brandingiem. Jak własna strona www pomoże nam w świadomym kreowaniu swojej marki osobistej? Czytaj dalej!

Kilka słów o budowaniu marki osobistej

Na przestrzeni ostatnich lat marketing staje się coraz bardziej samoświadomy – nazywane zostają procesy i zjawiska, którym wcześniej, choć też oczywiście istniały, nie poświęcano zbyt dużej uwagi. Tak jest na przykład z personal brandingiem – czyli, innymi słowy, budowaniem marki osobistej. Dzięki temu, że powstaje coraz więcej źródeł i materiałów podpowiadających, jak tworzyć własną markę, możemy samodzielnie decydować o tym, jak będziemy postrzegani przez innych – a stąd już prosta droga do odniesienia sukcesu w wybranej przez nas branży. O czym jednak w ogóle mowa i co dokładnie kryje się pod hasłem „personal branding”?

Posłużmy się przykładem. Gdy pomyślisz o takich postaciach jak Steve Jobs czy Bill Gates, z pewnością na myśl przychodzą Ci nie tylko ich osiągnięcia, stworzone przez nich firmy czy lansowane przez nich produkty, ale także wszelkie skojarzenia z nimi samymi jako osobami – ich poglądy, obecność w mediach, sposób prowadzenia biznesu itp. To właśnie w skrócie jest marka osobista.

Mówiąc językiem nieco bardziej merytorycznym, personal branding to strategia marketingowa polegająca na świadomym kreowaniu swojego wizerunku publicznego, a następnie zarządzania nim w określony sposób. Nie są to działania niemierzalne – dobrze stworzona marka osobista podnosi naszą wartość na rynku, co może przekładać się na częstsze oferty współprac z innymi podmiotami, zapraszanie nas na różnorodne eventy, otrzymywanie atrakcyjnych – także finansowo – propozycji dotyczących naszej kariery zawodowej itd.

Aby świadomie budować swoją markę osobistą, musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Pozwolą Ci one zdefiniować, w jaką stronę powinieneś podążać oraz jakie działania musisz podjąć, aby stworzyć markę autentyczną, zgodną z wyznawanymi przez Ciebie wartościami. Co to za pytania?

  • Kim jesteś? Jaki jest Twój cel?
  • Jaką masz wizję swojej marki? Jak chcesz, aby wyglądała ona za kilka lub kilkanaście lat?
  • Co wyróżnia Cię na tle innych?
  • Jakie są Twoje mocne i słabe strony?

Strona www a budowanie marki osobistej – o czym musisz pamiętać?

Gdy już wiesz, w jakim kierunku powinieneś podążać w procesie budowania marki osobistej, czas przejść do działania. Każdy specjalista od marketingu z pewnością przyzna, że w dzisiejszych czasach podstawą strategii personal brandingu jest stworzenie własnej strony internetowej. W czym dokładnie Ci ona pomoże?

Pokaż, że można Ci zaufać

Nie da się ukryć – żyjemy w czasach, w których, by sprawdzić informacje na jakikolwiek temat, kierujemy swe kroki w pierwszej kolejności do Internetu. To tam sprawdzamy wiarygodność firm, z którymi chcemy podjąć współpracę, ich ofertę, lokalizację, opinie o nich, słowem – wszystko. Oczywiście działa to też w drugą stronę – do firm, które nie mają swoich stron internetowych, od razu jesteśmy nastwieni bardziej nieufnie, w myśl zasady „nie ma cię w Internecie, więc nie istniejesz”. W zdaniu tym jest oczywiście sporo przesady, ale zastanów się – czy Ty sam uznałbyś za wiarygodną markę, o której nie ma Internecie żadnych – lub prawie żadnych – informacji? No właśnie.

Zadbaj, aby każdy element na Twojej stronie świadczył o tym, że odbiorca ma do czynienia z wiarygodną i rzetelną marką. Zaktualizuj swoje dane teleadresowe, zamieść mapę Google z lokalizacją Twojej siedziby, sprawdź, czy podane na stronie godziny otwarcia Twojej firmy są aktualne. Upewnij się, że Twoja oferta oraz cennik są zgodne z rzeczywistością, a zasady Twojej działalności jasne i transparentne. Pamiętaj, że Twoja strona przez wiele osób będzie uznawana za rękojmię Twojej uczciwości.

Zaprezentuj się od najlepszej strony – i na własnych zasadach

Strona www to Twoja wizytówka. Jeśli na przykład zajmujesz się tworzeniem grafiki komputerowej, zadbaj o to, by na stronie znajdowały się atrakcyjne wizualnie, oryginalne elementy graficzne. Jeśli chcesz uchodzić za eksperta od poprawności językowej, upewnij się, że tekst na Twojej witrynie jest nieskazitelny pod względem ortografii i interpunkcji. Pamiętaj – nikogo nie przekonasz do swoich usług, jeśli jednocześnie nie pokażesz, że dbasz o wysoką ich jakość także na własnej stronie.

Strona internetowa mą tę przewagę nad innymi sposobami dotarcia do odbiorców, że nie jesteś od nikogo zależny i sam decydujesz, co, gdzie i jak będziesz o sobie mówił. Wiele marek korzysta w strategii brandmarketingowej z social mediów – jest to oczywiście dobry pomysł, warto jednak pamiętać, że media społecznościowe nie dadzą Ci nigdy takiej wolności w prezentacji swojej marki jak własna strona www. Mówiąc wprost – Twoja witryna www to Twoja przestrzeń w Internecie, którą możesz kształtować w dowolny sposób. Warto to wykorzystać, by przedstawić siebie dokładnie tak, jak chcesz być postrzegany przez innych.

Stwórz swój wizerunek eksperta

W tworzeniu marki osobistej ogromną rolę odgrywa budowanie eksperckiego wizerunku – każdy z nas przecież bardziej ufa osobom kompetentnym w danej dziedzinie, autorytetom, niż laikom. Gdy będziesz jawił się odbiorcom jako ekspert w swojej branży, automatycznie będą Ci oni bardziej wierzyć, powoływać się na Twoje opinie, a także korzystać z proponowanych przez Ciebie rozwiązań, produktów i usług.

Jeśli chcesz, by Twój publiczny wizerunek opierał się konkretnej wiedzy i umiejętnościach, które posiadasz – nie bój się nimi pochwalić! Stwórz na swojej stronie blog ekspercki, na którym będziesz zamieszczał artykuły dotyczące zagadnień branżowych. Zadbaj o regularność i merytoryczność wpisów, wymieniaj poglądy z czytelnikami w komentarzach, twórz interaktywne treści: tutoriale, infografiki, filmy – daj się poznać jako moderator społeczności osób interesujących się daną dziedziną!

Pokaż, że jesteś dostępny

Nie zapomnij także o dość oczywistej, często jednak zaniedbywanej kwestii – strona powinna być podstawowym kanałem komunikacji między Tobą a odbiorcami, sposobem nawiązania między Wami relacji. Sprawdź więc aktualność danych kontaktowych, wyposaż stronę w sprawnie działający formularz kontaktowy, zadbaj o to, by dało się poprzez nią zadzwonić do Ciebie z urządzania mobilnego. Zachęcaj użytkownika do interakcji poprzez sekcje call to action wyposażone w przyciski kierujące bezpośrednio do kontaktu.

Pamiętaj, że w personal brandingu budowanie trwałej i bezpośredniej relacji z odbiorcami jest kluczowe. Powinieneś nie tylko starać się, aby usłyszało o Tobie jak najwięcej osób, ale także aby zatrzymać przy sobie tych, którzy już o Tobie wiedzą. Dlatego nie wahaj się podejmować wszelkich działań zachęcających do nawiązywania interakcji z Twoją marką – Twoja własna strona www to idealne narzędzie do tego!

Zadbaj o swoją markę – zadbaj o swoją stronę

Strona internetowa daje ogromne możliwości w zakresie kreowania swojej marki osobistej: świadczy o jakości naszych usług, pomaga nam nawiązać więź z odbiorcami, buduje nasz ekspercki wizerunek. Na pozór są to oczywiste rzeczy, warto jednak mieć świadomość, na jakich płaszczyznach strona www styka się z personal brandingiem – po to, by świadomie sterować procesem budowania swojej własnej marki osobistej.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Webiso Domiński, Maziarz Sp. J. z siedzibą w Krakowie, ul. Tatarska 5, NIP: 677-234-88-58. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielania odpowiedzi na Pani/Pana pytania i wnioski zawarte w formularzu kontaktowym. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne, aby otrzymywać odpowiedzi od Administratora. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, co oznacza, że przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów Administratora. Prawnie uzasadnionym interesem Administratora jest komunikacja z użytkownikami strony internetowej. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do udzielenia Pani/Panu odpowiedzi na pytania i wnioski. Pani/Pana dane osobowe mogą być też przetwarzane po tym czasie, do upływu terminów przedawnienia ewentualnych roszczeń. Ma Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Ma Pani/Pan również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Bezpłatna wycena

Chcesz rozwinąć swój biznes? Porozmawiajmy!

    Ogólne rozporządzenie o ochronie danych ?