6 wskazówek, jak zadbać o SEO podczas wdrażania strony internetowej

Pa 27, 2021 Autor: webiso

Częstą praktyką jest dbanie o działania związane z optymalizacją strony www dopiero po jej wdrożeniu – na etapie przygotowywania treści lub nawet jeszcze później. W tym wpisie chcieliśmy Cię przekonać, że o SEO warto myśleć jak najwcześniej – najlepiej już na etapie przygotowywania planu witryny. Pozwoli Ci to już od początku zadbać o jej wysoką widoczność w sieci oraz uniknąć konieczności wprowadzania czasem kosztownych lub czasochłonnych poprawek w przyszłości.

Działania SEO, o których warto pomyśleć podczas wdrażania strony

1. Struktura strony

Odpowiednia struktura witryny to istotna kwestia nie tylko dla jej funkcjonalności, ale także dla jej widoczności w Internecie. Pamiętajmy, że przemyślana budowa strony pomoże nam wyeksponować frazy, na które chcemy ją pozycjonować – warto więc na przykład stworzyć ozdobne podstrony dla produktów czy usług, które są kluczowe w naszej ofercie.

Przejrzysta struktura to także duże ułatwienie dla użytkowników w nawigacji po niej, co przekłada się na user experience, także mające wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce.

2. Domena i hosting

Nazwa domeny powinna być prosta i jednoznaczna. Google zaleca, aby znajdowała się w niej nazwa naszej firmy lub marki – jest to czytelna informacja zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów Google, co można znaleźć na witrynie.

Nie bez znaczenia dla SEO jest także serwer, na którym umieszczona jest strona. Od niego zależy w dużej mierze jej szybkość ładowania się, zwłaszcza jeśli ma dużo podstron lub zasobów multimedialnych. Warto więc wybierać go pod kątem naszych potrzeb – użytkownicy szybko opuszczą stronę, która działa powoli, co niekorzystnie wpłynie na jej pozycję w Google.

3. Adresy URL

Adresy URL powinny być przyjazne zarówno dla robotów Gogole – ułatwić im poruszanie się po witrynie, jak i dla użytkowników – dawać im jednoznaczną informację, na jaką podstronę przeniosą się po kliknięciu danego linku. Dobrą praktyką jest umieszczanie w URL-u frazy, na którą dana podstrona będzie pozycjonowana, a więc na przykład – nazwy produktu czy usługi, której ona dotyczy.

4. Metatagi

W przypadku SEO ogromne znaczenia mają dwa metatagi, umieszczone w kodzie strony w sekcji head: title oraz descrption. Pierwszy z nich jednoznacznie identyfikuje stronę i jest istotny zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów Google, powinien więc zawierać słowa kluczowe (ale wprowadzone naturalnie) oraz nazwę naszej marki. Drugi jest opisem strony widocznym w wyszukiwarce, nieistotnym dla robotów Google, ale mającym znaczenie z punktu widzenia użytkownika – powinien zachęcać go do wejścia na stronę.

5. Treść

W praktyce treść na stronę www zostaje zazwyczaj przygotowywana po wdrożeniu witryny, warto jednak już podczas jej planowania wiedzieć, ile mniej więcej tekstu znajdzie się na poszczególnych podstronach, jakiego typu będzie to content (opisy produktów, zawarty tekst czy raczej listy i wypunktowania) czy też jak będzie on rozmieszczony.

Są to kwestie niezwykle ważne dla działań związanych z SEO – umieszczenie na stronie odpowiedniej ilości treści oraz nasycenie jej frazami kluczowymi to gwarancja wyższej pozycji podstron naszej witryny w wyszukiwarce. Takie świadome podejście od treści już na początku wdrażania strony pomoże w przygotowaniu odpowiedniego projektu layoutu, uwzględniającego treść, która się w przyszłości na niej pojawi.

6. Mapa strony i plik robots.txt

Plik robots.txt zawiera informacje dla robotów Google, na które podstrony naszej witryny mogą one wchodzić, a na które nie powinny. Jest to jednocześnie wskazówka dla nich, które strony będą podlegały zaindeksowaniu, a które nie. Plik robots.txt powinien znajdować się w katalogu głównym naszej strony – możemy sprawdzić, czy nasza strona go posiada (wiele systemów CMS tworzy go automatycznie) po wejściu za pomocą protokołu ftp do katalogu naszej witryny na serwerze.

Mapa witryny to plik o rozszerzeniu .xml zawierający adresy URL podstron znajdujących się na naszej witrynie. Dzięki niemu roboty Google mają wgląd w strukturę witryny i mogą sprawnie się po niej poruszać, co wpływa na szybsze indeksowanie poszczególnych podstron i tym samym – ich lepszą widoczność w wyszukiwarce. Aby stworzyć mapę witryny, można skorzystać z jednego z narzędzi oferujących jej wygenerowanie; podobnie jak w przypadku pliku robots.txt wiele systemów CMS tworzy ją również automatycznie.