Promowanie firmy usługowej – pozycjonowanie na rynku lokalnym

Czas czytania:
Autor: webiso

Jeśli chcesz, aby Twoja witryna internetowa pokazywała się na wysokim miejscu wyników wyszukiwania Google, niezbędne będzie podjęcie w tym celu odpowiednich działań związanych z jej optymalizacją. A jeśli do tego marzy Ci się, aby miała wyraźną widoczność na rynku lokalnym, wówczas potrzeba dodatkowych akcji. Jakich? Na tym właśnie zagadnieniu skupimy się w dzisiejszym tekście. Polecamy go każdemu właścicielowi strony internetowej, której prezentuje ofertę przeznaczoną dla konkretnego obszaru – miasta, dzielnicy, województwa.

Pozycjonowanie globalne a lokalne – czym się różnią?

Zanim wyjaśnimy, czym różni się pozycjonowanie globalne od lokalnego, warto przypomnieć, na czym polega sama ta czynność. Opisujemy ją w licznych wpisach na naszym blogu, gdzie można dowiedzieć się wszystkiego na ten temat, dlatego tutaj tylko nadmienimy, że są to działania mające na celu ulokowanie strony na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google. Dokonuje się tego między innymi poprzez korzystanie z odpowiednich słów kluczowych. Różnią się one w zależności od tego, czy chcemy promować witrynę w całym Internecie (czyli globalnie), czy też celujemy w konkretny rejon – i to jest właśnie pozycjonowanie lokalne.

W pozycjonowaniu globalnym używamy słów określających główny powód wizyty internauty na naszej stronie. Gdy prowadzi się np. sklep z butami, mogą być to frazy typu „buty na zimę”, „buty tanio” czy też „buty dla dziecka”. Wówczas każdy internauta, który będzie wpisywać te frazy do wyszukiwarki, ma szansę zobaczyć witrynę, na której się znajdują. Co jednak, jeśli dotyczy ona wyłącznie sklepu stacjonarnego np. w Poznaniu? Wówczas stosuje się frazy do pozycjonowania lokalnego. A więc w tym przypadku będą to „buty tanio Poznań”, „buty na zimę Poznań” i podobne.

Jak wspomnieliśmy we wstępie, pozycjonowanie lokalne dotyczy wybranego obszaru. Może być to:

  • dzielnica miasta;
  • miasto;
  • województwo;
  • inny region.

Warto zauważyć, że pozycjonowanie lokalne przeprowadza się przede wszystkim dla sklepów i zakładów stacjonarnych nieprowadzących sprzedaży online. Korzystają z niego również firmy usługowe. Wyobraźmy sobie sytuację, że mieszkańcowi Koszalina pęknie rura pod umywalką. Co wówczas robi? Szuka hydraulika. Co wpisze do wyszukiwarki? Oczywiście „hydraulik Koszalin” lub „usługi hydrauliczne Koszalin”. Samo wpisanie „hydraulik” spowoduje, że wyświetlone zostaną oferty z całej Polski – a na cóż mu np. hydraulik z Rzeszowa? Tę właśnie lokalność należy mieć na uwadze, gdy szuka się odpowiednich fraz do pozycjonowania.

wyniki-na-fraze-lokalna

Wyniki wyświetlające się na frazę lokalną, pozwalające znaleźć usługę najbliżej nas.

Jak dobrać najlepsze frazy do pozycjonowania lokalnego?

Do pozycjonowania lokalnego posłużą nam tzw. „frazy z długim ogonem”, czyli „long tails”. Zasadniczo przyjmuje się za takie frazy określenia mające więcej niż dwa wyrazy. Dają one użytkownikom możliwość precyzyjnego określenia tego, czego poszukują, a silnikom indeksującym Google – wskazanie właściwej witryny, na której to znajdą. W jaki sposób dobrać najlepsze słowa kluczowe do tego celu? Odpowiedź jest prosta – w taki sam, jak zwykłe słowa kluczowe. Można w tym celu skorzystać z takich popularnych i cenionych narzędzi, jak Google Keyword Planner, Senuto itp.

W przypadku fraz typu long tail obowiązują również takie same zasady jak standardowe, czyli musimy przede wszystkim pamiętać o tym, aby nie było ich na stronie zbyt dużo. Przyjmuje się, że optymalne zagęszczenie keywordsów to jedna fraza na tysiąc znaków ze spacjami, a co 500 zzs można umieszczać frazę odmienioną, np. „butami dla dziecka” czy „butów dla dziecka”. Wiele osób zastanawia się jednak, czy używać w ogóle odmian to zależy od zagadnienia. W pokazanym tu przykładowym przypadku z obuwiem raczej mało kto będzie wpisywać do wyszukiwarki wspomniane „butami dla dziecka”. Wszyscy natomiast użyją zwrotu „buty dla dziecka”. To logiczne i nie wymaga komentarza, a najlepsze frazy podpowie nie tylko odpowiednie narzędzie, ale po prostu zdrowy rozsądek.

Ile czasu zajmuje pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne, czyli organiczne, działa w takim samym trybie, jak zwykłe. A więc należy uzbroić się w cierpliwość i oczekiwać, dopóki roboty indeksujące Google nie sprawdzą strony, a następnie nie ustalą jej pozycji oraz reputacji. Na tej podstawie otrzymuje ona miejsce na liście wyników. Jeśli zastanawiasz się, ile trwa pozycjonowanie, to musisz uzbroić się w cierpliwość – jest to działanie zajmujące co najmniej kilka miesięcy, a pierwszych rezultatów można oczekiwać po minimum pół roku. Niestety, nie da się tego w żaden sposób przyśpieszyć, ponieważ Google pracuje swoim własnym rytmem i nie ma możliwości, aby wpłynąć na ten proces.

Określ dokładnie swoją grupę docelową

Jak mówi stare powiedzenie: „kto szuka, ten znajdzie”. Pamiętaj jednak o tym, że w Internecie nie tylko użytkownik szuka stron, ale także właściciel firmy – klientów. Czy na pewno wiesz, kto będzie Twoim targetem? Wiedza na ten temat pozwoli Ci we właściwy sposób personalizować reklamy oraz zwiększa szanse na to, że dotrzesz do osób potencjalnie zainteresowanych Twoją propozycją. Jest to praktycznie jeden z fundamentów działalności strony online. Poświęciliśmy na ten temat osobny tekst – znajdziesz w nim wszystkie związane z tym zagadnieniem wyjaśnienia. Znajdziesz go tutaj.

Czy można ulepszyć pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie na frazy z długim ogonem jest doskonale znane i cechuje je dobra skuteczność. Można jednak zwiększyć swoje szanse na osiągnięcie dobrej pozycji przez wykonanie kilku działań. A właściwie – pamiętanie o kilku rzeczach, które powinien wykonać każdy właściciel firmy. Pomagają one nie tylko w znalezieniu naszego biznesu przez internautów, ale również potencjalnych kontrahentów, dlatego nie można ich zignorować. Większość z nich można wykonać samodzielnie, niezależnie od swojej wiedzy na temat pozycjonowania.

  • Google Moja Firma – darmowa usługa pozwalająca na umieszczenie internetowej wizytówki firmy w Mapach Google. Można nią zarządzać w panelu, a warto umieścić na niej frazy kluczowe oraz informacje pozwalające klientom na skontaktowanie się z firmą lub przejście na jej oficjalną stronę;
  • sieci społecznościowe – warto założyć swojej firmie stronę na Facebooku oraz konto na Instagramie. Dzięki temu zyskuje się możliwość bezpośredniej interakcji z klientami, a także pozyskuje cenne linki, prowadzące do sklepu oraz z udostępnień użytkowników. Jest to także świetne źródło darmowej reklamy;
  • kampanie Google Ads – płatne kampanie reklamowe to świetny sposób na dotarcie do klientów, gdy oczekuje się na wyniki pozycjonowania organicznego. Nakierowane na wybrany przez Ciebie obszar, dotrą dokładnie do najbardziej wartościowych dla Ciebie odbiorców, znacząco zwiększając szanse na konwersję.

Kolejną rzeczą jest podkreślenie lokalności. W jaki sposób? Tutaj można polecić kilka metod – zaczynając od dodania nazwy miejscowości w tytule strony, kończąc na zamieszczeniu mapki z lokalizacją firmy. Nie zapomnij również o nazwie lokalnej w title oraz meta witryny! Po pewnym czasie nawet sama nazwa miasta (lub dzielnicy czy województwa) zacznie sama z siebie zbierać cenny ruch. W przypadku sieci społecznościowych dobrą metodą jest również udzielanie się na lokalnych grupach dyskusyjnych – ich członkowie, chcąc nie chcąc, zobaczą nazwę Twojego fanpage’a.

pozycjonowanie-lokalne-w-title

Przykład użycia nazwy lokalnej w title strony.

Przygotuj perfekcyjnie swoją stronę

Jeśli strona będzie już dobrze wypozycjonowana, nie wolno Ci osiadać na laurach. Musisz zadbać także o to, aby użytkownicy dostawali na niej to, co chcieli. W przypadku świadczenia usług dbaj o przejrzystość oferty i umieszczenie dokładnego cennika w łatwo dostępnym miejscu. Jeśli usługi da się pogrupować na kilka kategorii – zrób to. Żaden internauta nie będzie mieć ochoty na przeklikiwanie dziesiątków stron tylko po to, aby znaleźć to, czego szuka. A jeśli strona będzie zachęcająca, możesz mieć pewność, że ludzie chętnie będą ją udostępniać dla swoich znajomych, dzięki czemu bez ponoszenia żadnych kosztów zyskasz dodatkowy ruch – a co za tym idzie, szanse konwersji.

Jeśli prowadzisz sprzedaż, musisz zadbać nie tylko o czytelność oferty, ale również wygodę dokonywania zakupów. Można zastosować w tym celu metodę breadcrumbs, która pozwoli na opracowanie właściwej ścieżki dla użytkownika. Pamiętaj, że ludzie są wzrokowcami i jeśli chcesz coś im sprzedać, musisz to dokładnie pokazać. Możesz także zamieścić klipy wideo z prezentacją wybranych produktów lub towarów. Reklama jest dźwignią handlu, a na swojej stronie możesz reklamować się za darmo i do woli. Dobrym pomysłem może być także pokazanie siedziby firmy oraz zezwolenie na możliwość umieszczania na stronie komentarzy użytkowników.

breadcrumbs

Przykład użycia menu okruszkowego (breadcrumbs) na stronie internetowej.

Nie zapominaj o konkurencji

Praktycznie każda firma, która ma swoją stronę, wynajmuje agencję do jej wypozycjonowania lub prowadzi samodzielne działania w celu osiągnięcia dobrego miejsca na liście wyników. Jakie to działania? Jednym z najważniejszych jest monitorowanie działań konkurencji – nie tylko na rynku lokalnym. Pozwoli to na podejrzenie stosowanych przez nią, skutecznych praktyk i może wskazać kierunek, w którym warto podążać. W jaki sposób śledzić poczynania konkurencji? Możemy polecić kilka sposobów, w tym również najprostsze, nie wymagające żadnej wiedzy technicznej. Pierwszym jest sprawdzenie, na jakie frazy konkurencyjna strona pojawia się na pierwszych pozycjach.

Drugi prosty sposób to sprawdzenie struktury strony rywala na lokalnym rynku. Warto również sprawdzić, jakie kanały komunikacji posiada oraz w jaki sposób z nich korzysta, np. jak często publikuje posty na Facebooku. Prowadzenie własnych mediów społecznościowych także może być znakomitą formą autoreklamy – w sieci możemy znaleźć przykłady wielu firm działających lokalnie, ale obserwowanych przez ludzi z całej Polski. Odbiorcy nierzadko udostępniają oni posty takich firm, przez co dodatkowo zyskują one na popularności. To przykład pierwszy z brzegu – sposobów na reklamę poprzez social media jest tyle, że zasługują one na osobne opracowanie.

Jeśli chodzi o bardziej techniczne metody monitorowania konkurencji lokalnej, tutaj pomogą specjalistyczne narzędzia – głównie Google Analytics – oraz serwisy internetowe, jak SimilarWeb czy Serpstat. Pozyskane dzięki nim dane pozwolą na wskazanie słabych stron u siebie – będziesz dzięki temu wiedzieć, co ulepszyć. Jeśli konkurenci mają dobre efekty swoich działań, czemu ich nie naśladować? Ważne jest, aby robić to regularnie – jak wiemy, Internet jest niczym żywy organizm, w którym cały czas zachodzą zmiany. Jeśli chcesz iść z prądem – musisz trzymać rękę na pulsie.

Co Ci da monitorowanie konkurencji? W skrócie:

  • nową perspektywę, której wcześniej się nie widziało;
  • możliwość odkrycia skutecznych sposobów na komunikację z klientami i kontrahentami;
  • przykłady udanego wykorzystania social mediów;
  • możliwość znalezienia nowych słów kluczowych do optymalizacji;
  • nowe sposoby promocji swoich usług lub asortymentu.

Dowiedz się, jak możesz usprawnić swoje działania na stronie

Na łamach naszego bloga znajdziesz szereg specjalistycznych artykułów, z których dowiesz się wielu przydatnych rzeczy na temat prowadzenia firmowej strony internetowej oraz wszystkiego, co z nią związane – w tym jak prowadzić fanpage. Warto poświęcić nieco czasu i poznać najważniejsze czynniki, które mogą mieć decydujące znaczenie dla osiągnięcia sukcesu – a o to przecież nam chodzi. Ogólnie sam czas w przypadku pozycjonowania ma kluczowe znaczenie. Pośpiech nie jest wskazany – liczą się przede wszystkim rozsądek i regularność.

Pozycjonowanie lokalne i jego efekty różnią się w zależności od obszaru prowadzenia działalności. W mniejszych miastach zadanie będzie znacznie łatwiejsze, niż w większych metropoliach, ponieważ również konkurencja jest mniejsza. Pamiętaj jednak, że nie ma rzeczy niemożliwych – nawet w stolicy da się wypozycjonować skutecznie stronę Twojej firmy. Jeśli będzie się regularnie, mądrze działać oraz uzbroi w cierpliwość – wówczas na pewno uda się ulokować stronę na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google.

W Webiso świadczymy pomoc zarówno w pozycjonowaniu globalnym, jak i lokalnym. Jeśli interesuje Cię jedno lub drugie, z przyjemnością pomożemy, wykorzystując naszą fachową wiedzę po to, aby udało Ci się osiągnąć sukces.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Webiso Domiński, Maziarz Sp. J. z siedzibą w Krakowie, ul. Tatarska 5, NIP: 677-234-88-58. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielania odpowiedzi na Pani/Pana pytania i wnioski zawarte w formularzu kontaktowym. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne, aby otrzymywać odpowiedzi od Administratora. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, co oznacza, że przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów Administratora. Prawnie uzasadnionym interesem Administratora jest komunikacja z użytkownikami strony internetowej. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do udzielenia Pani/Panu odpowiedzi na pytania i wnioski. Pani/Pana dane osobowe mogą być też przetwarzane po tym czasie, do upływu terminów przedawnienia ewentualnych roszczeń. Ma Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Ma Pani/Pan również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Bezpłatna wycena

Chcesz rozwinąć swój biznes? Porozmawiajmy!

    Ogólne rozporządzenie o ochronie danych ?