Czy można (i czy warto) pozycjonować stronę internetową samemu?

Czas czytania:
Autor: webiso

Pozycjonowanie strony internetowej to „temat rzeka”, o którym można powiedzieć i napisać wiele. Jest on często także poruszany na łamach naszego bloga, gdzie wielokrotnie pisaliśmy o tym, czym właściwie jest SEO, ile trwa pozycjonowanie strony oraz jakie elementy na nie wpływają. Zazwyczaj zachęcamy, aby do przeprowadzenia optymalizacji zatrudnić profesjonalistów, jednak czytając wspomniane teksty, każdy może poczuć ochotę, aby samodzielnie spróbować pozycjonowania. Czy jest to możliwe?

Owszem – jak najbardziej. Potrzebne są jednak dwie bardzo istotne rzeczy. Pierwszą jest cierpliwość, drugą – wiedza. Tej pierwszej nie jesteśmy w stanie zapewnić, ale drugą jak najbardziej – znajdziesz ją w dalszej części tekstu, do którego lektury gorąco zachęcamy.

Jak pozycjonować stronę www we własnym zakresie?

Czytając o pozycjonowaniu, można dojść do błędnego przekonania, że wszystkie opisywane czynności da się wykonać samodzielnie. Niestety – jest to tylko częściowo prawdziwe stwierdzenie, o czym najczęściej przekonujemy się, gdy nasze działania nie przynoszą efektów przez długie miesiące. Wówczas zadajemy sobie pytanie: dlaczego tak się dzieje? Zanim na nie odpowiemy, warto przypomnieć, że pozycjonowanie strony internetowej jest długotrwałym procesem, który wymaga wiedzy teoretycznej oraz działań praktycznych.

Wiedza teoretyczna to oczywiście świadomość tego, w jaki sposób działają mechanizmy Google, posiadanie informacji i narzędzi do tego, aby odnaleźć właściwe słowa kluczowe, wiedza o prawidłowej strukturze i hierarchii treści, optymalizacji kodu, zadbanie o prawidłowe meta i title, a także samodzielne pozyskiwanie linków. Na tym nie koniec, ponieważ do tego trzeba być na bieżąco z pomysłami Google, a konkretnie – zmianami algorytmów internetowego giganta. Z kolei aby znać słowa kluczowe i ich popularność, niezbędne są odpowiednie narzędzia. Są one zazwyczaj płatne, a ich obsługa wymaga doświadczenia i wiedzy.

Nie brzmi to zbytnio zachęcająco, prawda? Na szczęście są pewne działania, które można podjąć na własną rękę i wykonać część prac optymalizacyjnych samodzielnie.

interfejs-senuto

Interfejs Senuto – narzędzia wykorzystywanego przez specjalistów SEO do wyszukiwania słów kluczowych.

Działania SEO, jakie możesz podjąć samemu

Działania, które można wykonać samodzielnie, prezentujemy poniżej. Pamiętaj o tym, że mogą one poprawić widoczność strony, jednak wątpliwe jest, że dzięki nim znajdziesz się w top 10 czy nawet top 50 na liście wyników wyszukiwarki. Jednak przeprowadzenie opisanych prac powinno pozwolić na awans o kilka lub nawet kilkanaście pozycji w górę, co zawsze ma pozytywny wpływ na „znajdowalność” Twojej witryny. Ponadto jeśli zdecydujesz się później na zatrudnienie specjalistów od optymalizacji, dzięki wykonaniu przez Ciebie części działań będą oni mieli mniej pracy (oczywiście o ile zostały one przeprowadzone prawidłowo), a to może oznaczać mniejszy koszt za usługi.

O jakich zatem działaniach mowa? Oto one:

  • eliminacja duplikatów na stronie – szerzej piszemy o tym w tym tekście, a tutaj podamy tylko w skrócie, że powielane treści obniżają ogólną ocenę witryny przez Google. Należy jak najszybciej je usunąć, zastępując je oryginalnym contentem na wszystkich podstronach;
  • optymalizacja adresów URL – jak to robić, przeczytasz tutaj, ale w skrócie – chodzi o linki przyjazne zarówno dla robotów indeksujących, jak i dla użytkowników;
  • znalezienie odpowiednich słów kluczowych – muszą one odpowiadać charakterowi Twojej witryny, a zarazem temu, co będą wpisywać do wyszukiwarki użytkownicy. To właśnie tutaj do akcji wkraczają specjalistyczne narzędzia do analizowania i znajdowania keywords;
  • zadbanie o prawidłowe podpisanie grafik – każda grafika musi mieć atrybut „alt”, który nie tylko pozwoli na jej znalezienie użytkownikowi, ale także powie robotom Google, jak mają ją zaklasyfikować i komu pokazywać. Dzięki temu będzie można znaleźć obrazek nie tylko poprzez zwykłe wyszukiwanie, ale również za pomocą wyszukiwania obrazem;
  • optymalizacja istniejących treści – jeśli na stronie masz już unikalne treści, musisz nasycić je odpowiednimi słowami kluczowymi, co może oznaczać również ich wydłużanie. Pamiętaj jednak o tym, aby zawsze były one użyteczne dla Twoich odbiorców. Jeśli będą to teksty mało merytoryczne, zawierające nieprawdziwe informacje, niepoprawne językowo, wypełnione zbyt gęsto słowami kluczowymi, możesz osiągnąć efekt odwrotny do zamierzonego – Google uzna je za sieciowy spam i obniży widoczność strony;
  • pozyskanie linków wewnętrznych i zewnętrznych – w pierwszym przypadku należy umieszczać link do stron w obrębie Twojej witryny, co znacznie usprawnia proces ich indeksacji przez roboty Google. Jeśli chodzi o linki zewnętrzne, zasada jest taka, że im więcej linków prowadzi do Twojej strony z innych witryn, tym bardziej jest ona uznawana za wiarygodne źródło informacji dla użytkowników szukających odpowiednich słów kluczowych. Efekt – jej lepsza widoczność.
atrybut-alt

Wypełniony atrybut alt w znaczniku img.

Kiedy NIE pozycjonować strony samodzielnie?

Patrząc na powyższe czynności, możemy uznać pozycjonowanie za prostą rzecz. Jednak nie do końca tak jest, ponieważ zagadnienie to obejmuje wiele aspektów, które można wykonać wręcz fatalnie lub też po prostu nieumiejętnie, przez co nie przeprowadzi się prawidłowej optymalizacji. Kiedy lepiej dać sobie spokój z samodzielnymi działaniami i powierzyć je specjalistom?

  • brak zdolności językowych – nie każdy z nas pisał na lekcjach polskiego wspaniale wypracowania, nie każdy umie – i lubi – pisać wartościowe i poprawne językowo teksty. Aby stworzyć ciekawą, absorbującą treść, trzeba umieć to zrobić. Jeśli sądzisz, że Twoje zdolności pod tym względem są niewystarczające, lepiej powierzyć tworzenie treści copywriterom. Nic tak nie zniechęca internautów do pozostania na stronie, jak „koślawy” język, literówki, błędy w interpunkcji czy ortografii. A przecież nie chcesz zniechęcać, a wręcz przeciwnie – pragniesz zachęcać do zapoznania się z contentem na stronie, prawda?
  • brak wiedzy o mechanizmach Google – jeśli nie zajmujesz się zawodowo pozycjonowaniem, z pewnością wiele technik, sztuczek i sposobów na osiągnięcie celu jest Ci nieznanych. Możesz poświęcić mnóstwo czasu na edukację (choćby czytając nasze wpisy blogowe), jednak brak praktyki szybko wyjdzie na jaw, a zdobywanie doświadczeń „w boju” jest długotrwałe i wymaga determinacji. Ponadto brak doświadczonego specjalisty u boku może sprawić, że nie uda Ci się samodzielnie zidentyfikować, co warto poprawić i ulepszyć w Twoich działaniach, a więc będziesz popełniać wciąż te same błędy. Może się zatem zdarzyć, że poświęcisz mnóstwo czasu na działania, które nie przyniosą żadnego efektu;
  • brak znajomości narzędzi – choć narzędzia analityczne, którymi posługują się SEO-wcy, mają przyjazne interfejsy, czy na pewno wiesz, które będzie najlepsze dla Ciebie oraz jak możesz interpretować pokazywane przez nie dane? Jest to również rzecz wymagająca dłuższego doświadczenia i wprawy. Można to obrazowo przyrównać do prowadzenia samochodu. Nie trzeba wyjaśniać, że zawodowy kierowca poprowadzi auto znacznie lepiej, niż ktoś, kto dopiero zdał egzamin na prawo jazdy. A jeśli wcześniej nie miało się do czynienia z tymi narzędziami, to można to porównać nawet nie do zdania egzaminu, ale zapisania się dopiero na kurs prawa jazdy. :)

Czy opłaca się pozycjonować stronę samodzielnie?

Jeśli masz dużo czasu i chęć do nauki – możesz spróbować. Ale… Musisz mieć na uwadze, że optymalizacja to proces, który daje efekty dopiero po upływie co najmniej kilku miesięcy. Gdy wprowadzasz zatem jakiekolwiek zmiany, musisz trochę poczekać, aby zobaczyć efekty swojego działania. A co gorsza – konkurencja nie śpi i także optymalizuje swoje witryny oraz wzbogaca je o nowe treści. Tak więc po jakimś czasie może okazać się, że wprowadziłeś prawidłowe zmiany, jednakże działania konkurencji umocniły ją na jej pozycjach, przez co Twoja strona również w żaden sposób nie awansowała na liście wyników wyszukiwania.

Musisz także doliczyć czas poświęcony na naukę – a pamiętaj, że jeśli zlecasz optymalizację zawodowcom, możesz go wówczas przeznaczyć na rozwój strony. Nauce zaś powinna towarzyszyć praktyka i tu powracamy do poprzedniego punktu, czyli czasochłonności. Posłużymy się znowu porównaniem. Jeśli optymalizujesz samodzielnie, przypominasz ogrodnika-amatora, który wrzuca ziarno do przygotowanego gruntu i czeka, nie wiedząc, jakie wyda plony. Zlecając optymalizację specjalistom, masz pewność, że ziarno zostało zasadzone we właściwym okresie i wiesz, jakie powinno dać owoce.

Ponadto musisz pamiętać o tym, że o owe „zasiewy” trzeba dbać – jednorazowa optymalizacja nie wystarcza. Należy cały czas mieć rękę na pulsie i monitorować efekty prac oraz wprowadzać kolejne rozwiązania przyczyniające się do zwiększenia widoczności strony. Czy masz pewność, że znajdziesz na to czas i siły? Optymalizowanie na papierze może wydawać się łatwy zadaniem, jednak w praktyce jest to ciężka, wymagająca praca na długie miesiące. No i jeśli chcesz mieć wydajne narzędzia, musisz liczyć się z wydatkami na nie. Jeśli je podliczysz, może okazać się, że taniej wyjdzie zlecenie optymalizacji doświadczonej w tej dziedzinie agencji.

Nie możemy także zapomnieć o istotnym aspekcie, jakim jest optymalizacja kodu strony. Google patrzy również na ten aspekt i im lepiej zoptymalizowana oraz responsywna witryna, tym wyższe dostaje miejsce na liście wyników wyszukiwania. Jeśli nie znasz się na programowaniu – możesz nie być sobie w stanie z tym poradzić. Co prawda są gotowe szablony, które mają zoptymalizowany kod, jednak czy masz pewność, że właśnie z takiego korzystasz? Optymalizacja kodu może być kłopotem, z którym nie będziesz sobie w stanie poradzić. Oczywiście inne czynności dadzą efekt, jednakże zaniedbanie tego elementu może mieć negatywny wpływ na całokształt Twoich działań.

Optymalizacja strony – na które rozwiązanie postawić?

Jeśli mimo wszystko chcesz spróbować w swych sił w pozycjonowaniu, można spróbować zrobić to tak, że samodzielnie wykonasz zadania, w których czujesz się dobrze, a resztę powierzysz agencji. Te samodzielne zadania to choćby podpisanie obrazków, wprowadzenie title i meta description dla każdej podstrony, modyfikacja adresów URL na przyjazne dla użytkownika. Jednak bardziej zaawansowane działania warto powierzyć specjalistom. Dlaczego? Tutaj można wymienić cały szereg powodów, zaczynając od tego, że dla ekspertów SEO optymalizacja to chleb codzienny i są z algorytmami Google za pan brat.

Ponadto agencja zatrudnia specjalistów w wielu dziedzinach – są tam między innymi copywriterzy zajmujący się tworzeniem treści ze słowami kluczowymi, które podsuwają im z kolei fachowcy znający się na narzędziach analitycznych, a zwłaszcza tych od Google. Nie brak także programistów, którzy przeprowadzą profesjonalny audyt strony i zadbają o to, aby jej kod był optymalny. Dzięki temu nie musisz poświęcać dziesiątek godzin na edukację oraz naukę – płacisz i wymagasz mierzalnych efektów. Oszczędzasz nie tylko czas, ale również pieniądze, ponieważ nie musisz dokonywać zakupu żadnych narzędzi.

Powierzenie optymalizacji agencji znacząco zwiększa Twoje szanse na znalezienie się na kluczowych (topowych) miejscach w wynikach wyszukiwania. Tu można znowu posłużyć się obrazowym zjawiskiem. Jeżeli optymalizacja to wyścig, a Twoja witryna jest jednym z pojazdów biorących w nim udział, specjalistów od optymalizacji można porównać do mechaników mających za zadanie przygotować go nie tylko do skutecznej rywalizacji, ale również minięcia linii mety na jednej z pierwszych pozycji. I tak jak podczas wyścigów – im więcej fachowców zajmie się przygotowaniem samochodu, tym lepszych efektów można oczekiwać.

Dlatego jeśli nie chcesz zaprzątać sobie głowy wszystkimi aspektami optymalizacji strony, zapraszamy do skorzystania z naszych usług. Gdy masz jednak ochotę na spróbowanie swoich sił – możesz wykonać te działania, w których czujesz się dobrze. My zajmiemy się całą resztą. Jednak pamiętaj, że w każdym przypadku trzeba będzie paru miesięcy, aby pojawiły się pierwsze efekty działań. Jednak podczas tego oczekiwania masz pewność, że wprowadzone zmiany pracują dla Twojej strony – a co za tym idzie, dla Twojego biznesu.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Webiso Domiński, Maziarz Sp. J. z siedzibą w Krakowie, ul. Tatarska 5, NIP: 677-234-88-58. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielania odpowiedzi na Pani/Pana pytania i wnioski zawarte w formularzu kontaktowym. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne, aby otrzymywać odpowiedzi od Administratora. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, co oznacza, że przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów Administratora. Prawnie uzasadnionym interesem Administratora jest komunikacja z użytkownikami strony internetowej. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do udzielenia Pani/Panu odpowiedzi na pytania i wnioski. Pani/Pana dane osobowe mogą być też przetwarzane po tym czasie, do upływu terminów przedawnienia ewentualnych roszczeń. Ma Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Ma Pani/Pan również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Bezpłatna wycena

Chcesz rozwinąć swój biznes? Porozmawiajmy!

    Ogólne rozporządzenie o ochronie danych ?