Wybór domeny internetowej – dlaczego to takie ważne?

Czas czytania:
Autor: webiso

Wybór domeny internetowej – dlaczego to takie ważne?

Wybór domeny internetowej dla Twojego biznesu nie wydaje się trudnym zadaniem. Jednak gdy przychodzi do działania, okazuje się, że nieprzemyślana decyzja może mocno zaszkodzić rozwojowi strony, a co za tym idzie – firmy. Dlatego tak ważne jest, aby domena spełniała szereg wymogów i aby uniknąć błędów, które mogą pojawić się podczas jej wyboru.

Jakie to wymogi i jakie to błędy? O tym w dalszej części artykułu – przeczytaj i dowiedz się tego!

Czym jest domena internetowa?

Zacznijmy od początku, czyli od wyjaśnienia, czym jest domena internetowa. Jest to rzecz, z którą mamy styczność na co dzień, ponieważ dzięki niej uzyskujemy unikalny adres internetowy, pozwalający internautom na odwiedzenie witryny. Składa się on z unikalnej nazwy strony oraz rozszerzenia po kropce. Na przykład „webiso.pl”, gdzie „webiso” to unikalna nazwa, a „.pl” – rozszerzenie krajowe.

W przeglądarce widzisz jednak nieco dłuższy adres: https://www.webiso.pl. Początek „https” jest dodawany automatycznie – jest to tak zwany protokół sieciowy. Dawniej był to zazwyczaj protokół „http”, obecnie jednak standardem, głównie ze względu na bezpieczeństwo użytkowników, jest rozszerzony o certyfikat SSL protokół „https” (więcej na ten temat dowiesz się w artykule Certyfikat SSL – dlaczego jest niezbędny na Twojej stronie internetowej).

Nazwa domeny

Nazwa strony musi być unikalna – co oznacza, że nie możesz zarejestrować domeny o nazwie, której ktoś już używa. Za to, aby nazwy domen się nie dublowały, odpowiada system nazw domenowych DNS (Domain Name System). Pamiętaj, że domena może mieć w nazwie cyfry oraz dywiz („-”). Nie są obsługiwane natomiast polskie znaki diaktryczne, więc nie zobaczysz nigdy adresu takiego jak na przykład brzęczyk.pl. Zamiast tego możliwa jest nazwa brzeczyk.pl.

Jak najlepiej wybrać nazwę? Tutaj są dwie opcje. Pierwsza – jeśli chcesz zwiększyć świadomość swojej marki, nazwa domeny powinna zawierać jej nazwę. Druga – jeśli bardziej zależy Ci na promowaniu charakteru usług lub zawartych tam informacji, użyj w nazwie słów, które pozwolą już po adresie zorientować się co do prowadzonej przez Ciebie działalności.

Tak więc w pierwszym przypadku dobrym wyborem jest nazwa moja-firma.pl, w drugim taniebuty.pl. Jak pokazuje wieloletnie doświadczenie, najlepsza nazwa domeny to nazwa krótka i łatwa do zapamiętania. Unikaj skomplikowanych fraz oraz wstawiania w nie ciągów cyfr, np. skleprowerowy3261.pl. Internautom trudno zapamiętać bardziej złożone nazwy, co może prowadzić do spadku liczby odwiedzin danej witryny.

protokol-https

Rozszerzenie – krajowe czy globalne?

Skoro już wiemy, czym jest nazwa, czas na rozszerzenie. Pełni ono ważną rolę w strukturze domeny, więc należy starannie je dobrać. Ogólnie rozszerzenia możemy podzielić na dwie główne grupy:

  • domeny krajowe – czyli wskazujące na kraj pochodzenia danej strony, a więc na przykład .pl (Polska), .de (Niemcy), .it (Włochy) itp., istnieje także domena Unii Europejskiej – .eu;
  • domeny globalne – wskazujące na ogólny charakter strony, jak .com (uniwersalne rozszerzenie), .edu (edukacyjne), .org (strony władz i organizacji), .biz (biznesowe) itp.

Oprócz tego istnieją także:

  • domeny łączone – czyli mające dwa rozszerzenia, na przykład com.pl. Wskazuje to na charakter działania zarówno globalny, jak i krajowy;
  • domeny funkcjonalne – wskazujące na rodzaj działalności i kraj. W tym przypadku również łączy się dwa rozszerzenia, np. sklep.pl lub nieruchomości.pl;
  • domeny regionalne (terytorialne), powiązane z danym rejonem lub miastem – np. szczecin.pl.

Które rozszerzenie wybrać? Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze cel powstania witryny. Jeśli świadczysz sprzedaż wysyłkową na terenie Polski, wówczas najlepsze będzie oczywiście rozszerzenie .pl. W przypadku działania na szerszą skalę i posiadania kilku wersji językowych witryny równie dobrze sprawdzi się rozszerzenie .eu oraz .com.

Warto zauważyć, że rozszerzenie witryny podpowie też potencjalnym klientom, czy warto kliknąć link do strony. Na przykład gdy świadczysz usługi na terenie Warszawy, nazwa hydraulik.waw.pl powie potencjalnemu klientowi ze stolicy, że pod tym adresem na pewno znajdują się usługi świadczone w tym mieście. I jeśli szuka on hydraulika – zapewne kliknie link, przechodząc na Twoją witrynę.

Pamiętaj jednak, aby wybrać rozszerzenie zgodne z stanem faktycznym – Google nie lubi „oszustów” i dobry wybór rozszerzenia zadecyduje o wyższej widoczności witryny w wynikach wyszukiwania… lub o obniżeniu jej pozycji.

rozszerzenia-domen-internetowych

Lepsza domena nowa czy używana?

Zanim odpowiemy na to pytanie, ważna uwaga – domenę rejestrujesz, a następnie dzierżawisz. System ten działa podobnie do numeru telefonu. Czyli – jak długo masz wykupione prawa do domeny, jest ona Twoja. Jeśli nie przedłużysz ważności domeny po upływie okresu dzierżawy, trafi ona z powrotem do sprzedaży i będzie mógł z niej korzystać ktoś inny. Dlatego tak naprawdę nie posiadasz jej na własność.

Tu dochodzimy do kolejnego aspektu wyboru – historii domeny. Jeśli domena była wcześniej używana, może być to zarówno wada, jak i zaleta. Zaleta – ponieważ od razu ruszasz z pewną bazą linków, co może pomóc w wypromowaniu strony. Jednak uwaga – mogą do niej kierować backlinki prowadzące ze stron szkodliwych, np. spamerskich. Aby to sprawdzić, warto użyć specjalistycznych narzędzi (jak choćby Google Search Console).

Jeśli masz pecha i na obniżenie widoczności witryny wpływają takie szkodliwe linki, wówczas warto „zerwać z nimi”, w czym pomoże np. Google Disavow Tools. Należy jednak mieć na uwadze, że wymaga to dłuższego czasu, a więc już na starcie masz pod górkę. W przypadku gdy do domeny prowadzą linki ze stron cieszących się dobrą reputacją, zaczynasz z już wypromowaną witryną – jak bardzo, zależy jednak od tego, jak bardzo działali w tym kierunku jej poprzedni właściciele.

Nowa domena to czysty start, jednak co za tym idzie – widoczność znajdującej się na niej strony jest po prostu żadna. Tak więc musisz zacząć budować jej reputację, pozyskiwać linki i pozycjonować. Mówiąc krócej – czeka Cię mnóstwo pracy nad tym, aby stała się widoczna. O sposobach na pozycjonowanie piszemy więcej w artykule Co to jest pozycjonowanie i jak może odmienić Twój biznes?.

Nazwa domeny a pozycjonowanie strony

Wybór nazwy domeny ma pewien wpływ na pozycjonowanie strony, ale… niekoniecznie. Jak wspomniano przed chwilą, nazwa zdradzająca rodzaj świadczonych usług lub towarów lepiej zapada w pamięć, jest także widoczna dla wyszukiwarek, gdy internauta poszukuje danej frazy kluczowej. We wspomnianym przykładzie witryna taniebuty.pl ma szansę pojawić się w wynikach wyszukiwania, gdy internauta wpisze do wyszukiwarki frazę „tanie buty”. Jednak Google podchodzi dość rygorystycznie do „sztuczek” SEO i nie promuje stron, które przesadzają z liczbą fraz w nazwie domeny.

Dlatego takie nazwy jak taniebuty-promocjenabuty.pl mogą odnieść skutek odwrotny do zamierzonego i spowodować, że witryna zostanie przesunięta w dół na liście wyników. Można jednak być w zgodzie z Google i informacjami o stronie, dodając podstronę mającą w nazwie konkretne słowo kluczowe. W wymienionym przykładzie taniebuty.pl będzie stroną główną, z której można przejść na podstronę taniebuty.pl/promocje-na-buty. Nie można bowiem zapominać, że roboty sprawdzają nie tylko stronę główną, ale również wszystkie podstrony w domenie.

Dlaczego właściwa domena jest taka ważna?

Właściwy wybór domeny może pełnić kluczową rolę w rozpoznawalności witryny zarówno przez roboty wyszukiwarek, jak i przez samych internautów. Dobrze dobrana domena pozwoli na:

  • poinformowanie potencjalnych użytkowników o rodzaju działalności;
  • będzie przyjazna dla robotów wyszukiwarek;
  • w przypadku usług będzie określać zasięg działania.

W konsekwencji znajdziesz osoby szukające towarów, usług lub treści, które prezentujesz na stronie. Dobrze dobrana domena pozwoli na dotarcie do odbiorców, na których najbardziej Ci zależy. To zaś przełoży się na zwiększenie ruchu na stronie i wszystkie korzyści z tego wynikające – zaczynając od zwiększenia konwersji, kończąc na lepszym wypozycjonowaniu witryny.

Dlatego właśnie wybór domeny powinieneś dobrze zaplanować. Warto też dodać, że nie musisz ograniczać się do jednej – możesz mieć kilka domen, które będą miały takie same nazwy, ale różne rozszerzenia. Jest to dość częsta praktyka, dzięki której możesz dodatkowo wpłynąć pozytywnie na pozycję swoich stron w wynikach wyszukiwania.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Webiso Domiński, Maziarz Sp. J. z siedzibą w Krakowie, ul. Tatarska 5, NIP: 677-234-88-58. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielania odpowiedzi na Pani/Pana pytania i wnioski zawarte w formularzu kontaktowym. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne, aby otrzymywać odpowiedzi od Administratora. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, co oznacza, że przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów Administratora. Prawnie uzasadnionym interesem Administratora jest komunikacja z użytkownikami strony internetowej. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do udzielenia Pani/Panu odpowiedzi na pytania i wnioski. Pani/Pana dane osobowe mogą być też przetwarzane po tym czasie, do upływu terminów przedawnienia ewentualnych roszczeń. Ma Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Ma Pani/Pan również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Bezpłatna wycena

Chcesz rozwinąć swój biznes? Porozmawiajmy!

    Ogólne rozporządzenie o ochronie danych ?