Certyfikat SSL – dlaczego jest niezbędny na Twojej stronie internetowej

Certyfikat SSL – dlaczego jest niezbędny na Twojej stronie internetowej
Data dodania: 24.03.2020
Czas czytania:
Autor: webiso

Zbliżasz się do budynku, do którego chciałbyś wejść, jednak po otwarciu drzwi dostrzegasz wielką tablicę z napisem „Uwaga”, „Ostrzeżenie”, „Wejście niebezpieczne” – wejdziesz? Zapewne nie! A co jeżeli Twoi potencjalni klienci widzą taki komunikat, po wejściu na Twoją stronę internetową? Zero zachęcających banerów, haseł reklamowych, tylko ostrzeżenie. Myślisz, że zdecydują się przejść dalej?

W tym artykule spróbujemy przekazać Ci podstawowe informacje na temat certyfikatu SSL. Wskażemy, jak bardzo jest ważny – nie tylko ze względu na bezpieczeństwo, ale również na proces sprzedażowy.

Czym właściwie jest certyfikat SSL?

Certyfikat SSL (Secure Socket Layer) został opracowany w 1994 roku przez firmę Netscape. Swą największą popularność zaczął zdobywać od 2015 roku, kiedy to coraz częściej mogliśmy słyszeć o przestępstwach internetowych. Dzisiaj certyfikat SSL jest już (a przynajmniej powinien być!) standardem.

Ogólnie rzecz ujmując, certyfikat SSL jest gwarancją bezpieczeństwa podczas przesyłania danych. Wszystko za sprawą szyfrowania, zapewniającego pełną poufność.

Do szyfrowania wykorzystuje się klucz AES, który sprawia, że przesyłane dane są niemożliwe do odczytania przez podmiot atakujący stronę. To zabezpieczenie informacji przechodzących między użytkownikiem a serwerem.

Istnieje kilka rodzajów certyfikatów SSL, różnią się zwykle stopniem zaawansowania. To chyba zrozumiałe, że te o najwyższym stopniu ochrony danych wykorzystywane są przez banki, linie lotnicze, portale z wrażliwymi informacjami, takimi jak np. informacje dot. zdrowia pacjentów.

Niezależnie od tego, na jaki stopień zaawansowania się zdecydujesz i gdzie wykupisz certyfikat SSL, zawsze objęty jest on gwarancją bezpiecznego przesyłania danych.

Na stronie, na której zainstalowano certyfikat SSL, zmienia się adres URL. Strony niezabezpieczone zbudowane są na protokole HTTP ( Hypertext Transfer Protocol), w którym to przesyłane dane nie są chronione żadnym szyfrem, są otwarte, czyli podatne na przechwycenia i kradzieże.

Na stronach z certyfikatem SSL adres URL rozpoczyna się od HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) – stosuje się tutaj kodowanie danych, które sprawia, że ich przesyłanie między serwerem a użytkownikiem jest bezpieczne.

  • UWAGA!

Wraz z podpięciem certyfikatu trzeba wykonać odpowiednie przekierowania. Należy przekierować adresy z HTTPS na HTTPS. Koniecznie muszą to być przekierowania 301 (na stałe), a nie 302 (tymczasowe). 

Dlaczego potrzebujesz certyfikatu SSL na swojej stronie internetowej?

# To Twój obowiązek. SSL = Bezpieczeństwo!

Przede wszystkim do Twoich obowiązków należy zapewnienie bezpieczeństwa internautom, którzy korzystają z Twojej strony internetowej. Jeżeli posiadasz na stornie:

  • formularze kontaktowe,
  • opcję logowania,
  • jakąkolwiek inną funkcję, wymagającą pozostawiania danych,

a przede wszystkim,

  • jeżeli prowadzisz sklep internetowy – certyfikat SSL to po prostu „must have”!

Przestępstwa internetowe wydają się abstrakcją do momentu, aż sami nie staniemy się ich ofiarami. Tak naprawdę wykradanie danych to częsta praktyka.

Wszystkie zgłoszone i potwierdzone przypadki wycieku danych, badane są przez Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO).

  • Jeżeli taki wyciek danych dotyczyłby Twojej witryny, a nie byłoby na nie niej certyfikatu SSL, prawdopodobnie zostałaby nałożona kara pieniężna.

# Bezpieczeństwo, ale i poczucie bezpieczeństwa!

Uwierz, internauci są coraz bardziej świadomi! Jeżeli dana strona internetowa nie gwarantuje im poczucia bezpieczeństwa, prawdopodobnie zdecydują się przejść na stronę konkurencji. Oznaczenia braku i obecności certyfikatu SSL są bardzo dobitne, często wręcz sugerujące!

Zadaj sobie pytanie, czy pozostawisz nr telefonu, dane karty kredytowej na stronie, na której pierwsze co zobaczysz to takie ostrzeżenie?

potencjalne-zagrozenie-bezpieczenstwa

ostrzeżenie-o-niebezpiecznej-witrynie

Dodatkowo, na stronach niezabezpieczonych, dokładnie w polu adresu URL widnieje informacja „Niebezpieczna”.

W przypadku stron posiadających certyfikat SSL zwykle przy adresie URL widnieje zielona kłódka, lub nazwa firmy podświetlona na zielono.

certyfikat-ssl-w-przegladarce-zblizenie

Poczucie bezpieczeństwa, jakie zbudujesz u swoich klientów, zaprocentuje lepszą sprzedażą, zaufaniem, a przede wszystkim, bardzo pozytywnie wpłynie na Twój wizerunek.

Certyfikat SSL, szczególnie klasy OV (Organization Validation) lub EV (Extended Validation), w którym to sprawdza się prawo wnioskującego do posługiwania domeną, by później przy zielonej kłódce widniała nazwa firmy, potwierdza autentyczność firmy. Chroni także przed zjawiskiem phishingu, czyli przed podszywaniem się pod inny podmiot, w celu wyłudzenia danych od użytkowników.

Zapewne wiesz, że poczucie bezpieczeństwa u Twoich klientów przełoży się na wyższą sprzedaż. Nie wierzysz jednak, że certyfikat SSL może mieć w tym duży udział? Na stronie SSL.com przywołuje się historię pewnego hotelu, który miał o 30% więcej rezerwacji po zainstalowaniu certyfikatu SSL.

Strony, na których zainstalowany jest certyfikat SSL:

  • notują niższy współczynnik odrzuceń,
  • cieszą się większym odzewem na formularze np. zachęcające do zapisania się do newslettera,
  • posiadają więcej zarejestrowanych użytkowników. 

# Zadbaj o SEO, czyli jak certyfikat SSL wpływa na pozycjonowanie!

Nie moglibyśmy o tym nie wspomnieć!

Chociaż nigdy nie udowodniono bezpośredniego wpływu SSL na SEO, tak naprawdę zarówno Google, jak również Mozilla, oficjalnie komunikują, że posiadanie certyfikatu SSL będzie premiowane, a jego brak – karany. Pamiętaj także, posiadanie certyfikatu procentuje mniejszym współczynnikiem odrzuceń, co również może mieć wpływa na ocenę strony w rankingu Google.

# Również Facebook premiuje tych, którzy posiadają certyfikat SSL!

Prowadzisz sklep internetowy? To informacja dla Ciebie!

Już jakiś czas temu Facebook udostępnił funkcję połączenia sklepu internetowego wraz z profilem marki. Umożliwia to klientom wygodne i szybkie dokonywanie zakupu już z poziomu Facebooka. Aby korzystać z tej funkcji, należy połączyć sklep internetowy z Facebookiem, jednak taką możliwość mają tylko sklepy posiadające certyfikat SSL. 

_________________________

Wciąż zastanawiasz się na zakupem certyfikatu SSL? Pamiętaj, że kwota, jaką musisz za niego zapłacić, wcale nie jest wysoka. Biorąc pod uwagę poziom bezpieczeństwa, który może on zagwarantować Tobie i Twoim klientom, to najlepsza inwestycja, jaką możesz teraz poczynić.

Obawiasz się instalacji? To bardzo proste – skontaktuj się z administratorem hostingu, lub jeżeli masz dostęp do Direct Admin – wklej kody samodzielnie – jest przeznaczone do tego miejsce. Pamiętaj również o przekierowaniach, o których pisaliśmy wyżej.

Brzmi ciekawie? Umów się na 30 minutową bezpłatną konsultację, wspólnie sprawdzimy czy to ma sens w Twojej firmie.

Bezpłatna konsultacja

Wypełnij formularz, skontaktujemy się z Tobą i sprawdzimy co możemy dla Ciebie zrobić.

Tel: +48 12 350 25 05Mail: kontakt@webiso.pl