Czy Twoja strona nadal wygląda profesjonalnie?

Czy Twoja strona nadal wygląda profesjonalnie?
Data dodania: 14.08.2023
Czas czytania:
Autor: webiso

Standardy webowe zmieniają się nieustannie – to fakt. To, co wydaje się nowoczesne, po krótkim czasie ulega dezaktualizacji i zostaje zastępowane przez nowe, bardziej optymalne i lepsze pod wieloma względami rozwiązania.

Podobnie jest w świecie Internetu: jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w web developmencie i w web designie, musisz nieustannie trzymać rękę na pulsie. I nawet jeśli nie chcesz – lub nie masz czasu – wdrażać natychmiastowo wszystkich nowości, to powinieneś przynajmniej orientować się, jak obecnie wyglądają i działają strony internetowe, choćby po to, by nie zostać w tyle za konkurencją.

W pogoni za byciem „na czasie” pojawia się jednak ryzyko stracenia z oczu celu, dla którego dążymy do unowocześniania naszej strony. Przede wszystkim bowiem powinna nam przyświecać idea uczynienia naszej witryny jak najbardziej profesjonalną oraz przyjazną w użytkowniku dla osób ją odwiedzających. Pojawia się w tym miejscu zasadnicze pytanie:

Co składa się na profesjonalną stronę internetową?

Poniżej wyodrębniliśmy konkretne aspekty, które, naszym zdaniem, wpływają na to, czy stronę www można określić mianem profesjonalnej, czy też nie.

Atrakcyjny design

Dawniej projektowało się strony zupełnie inaczej – tym, którzy zajmowali się tym kilka lub kilkanaście lat temu, na pewno nie są obce takie sformułowania jak „cięcie layoutu w Photoshopie” czy „tworzenie strony na tabelce”. Korzystanie z określonych narzędzi i technologii oczywiście nie pozostawało bez wpływu na design stron – tworzone w tym okresie witryny charakteryzowały się określonym stylem graficznym, łatwo rozpoznawalnym już na pierwszy rzut oka.

Nowe narzędzia i sposoby tworzenia stron www pozwalają dzisiaj znacznie bardziej rozwinąć skrzydła web designerom. W zasadzie nie istnieje już layout, którego programiści nie byliby w stanie wdrożyć. Animacje, wideo, interaktywne elementy – wszystko obecnie jest możliwe do wykonania. Granicą jest tylko dobry smak.

Zmiany dotyczą jednak nie tylko używanych narzędzi, ale także podejścia do kwestii projektowania stron. Obecnie na przykład w web developmencie niezwykle popularna jest koncepcja mobile first – najpierw projektowana i wdrażana jest wersja mobilna strony, a dopiero potem wersja desktopowa. Wpływa to oczywiście na to, jak projektowane są wszystkie widoki – dominują w nich elementy modułowe, dobrze prezentujące się głównie na ekranie smartfona, które niejako „przeszczepiane” są na widoki desktopowe.

Najnowsze technologie

Wybór technologii, jakich używamy podczas tworzenia strony, należy oczywiście do nas. To my – lub nasi programiści – wiemy bowiem najlepiej, jakie narzędzia pozwolą nam uzyskać oczekiwany efekt. W całym morzu internetowych technologii istnieją jednak oczywiście te bardziej „na czasie”, i te nieco mniej.

Jeśli chodzi o web development, tutaj podstawowe technologie od lat pozostają niezmienne: HTML, CSS i JavaScript – i nie zanosi się na to, by w bliskiej przyszłości miało się to jakkolwiek zmienić. Nawet jednak te kanoniczne technologie korzystają z dodatkowych narzędzi pomocniczych, które już są systematycznie unowocześniane, często w zawrotnym tempie. Preprocesory SASS, frameworki javascriptowe, bundlery kodu – to zaledwie kilka z technologii, bez których musieli sobie radzić pionierzy web developmentu, teraz zaś trudno wyobrazić sobie bez nich wdrożenie nawet najprostszej witryny internetowej. Nowe technologie minimalizują ilość kodu, ułatwiają tworzenie stron, przyspieszają ich działanie oraz lepiej je zabezpieczają przed potencjalnymi zagrożeniami.

Wersja responsywna

O znaczeniu responsywnej wersji stron www pisaliśmy już wielokrotnie, sama zaś kwestia jest na tyle bezdyskusyjna, że nie ma potrzeby omawiania jej po raz kolejny. Nie zaszkodzi jednak podkreślić, że w dzisiejszych czasach strona bez RDW z góry skazana jest na internetowy niebyt. Nie ma co się łudzić – jeśli Twoja witryna nie posiada wersji responsywnej, wystarczy rzut oka użytkownika wchodzącego na nią z urządzenia mobilnego, by opuścił on ją w błyskawicznym tempie.

Ochrona przed wirusami

W dobie oszust internetowych, wyłudzeń danych i ataków cybernetycznych internauci bardziej niż wcześniej zwracają uwagę na kwestię bezpieczeństwa w Internecie. Rozmaite narzędzia i technologie znacznie to ułatwiają: certyfikat SSL, programy antywirusowe, skanery online, firewalle – te wszystkie systemy służą ochronie strony www przed wyciekiem danych, atakiem wirusów czy hakerów (więcej o zabezpieczeniu stron www pisaliśmy tutaj).

Warto mieć na uwadze, że zabezpieczenia stron www nie są dziś jedynie „dodatkami”, ale absolutnym już standardem w świecie IT. Jeśli chcesz, by Twoja strona działała bez zarzutu, nie była narażona na zagrożenia cybernetyczne, oraz by uchodziła za wiarygodną zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów Google, wpływających na jej pozycję w wynikach wyszukiwania – bez odpowiedniej ochrony antywirusowej ani rusz.

Kiedy powinno się wymienić stronę www na nową?

Patrząc na strony światowych marek z różnych branż, można odnieść wrażenie, że ich strony często się zmieniają. W istocie, aby być nieustannie up to date z bieżącymi trendami w zakresie web developmentu, marki, którym zależy na swoim wizerunku w sieci, praktykują kompleksowy redesign strony internetowej co najmniej raz na kilka lat.

Jest to podejście, które warto zastosować też u siebie – po kilku latach od wdrożenia strony można się bowiem spodziewać, że narzędzia i technologie, których używaliśmy do jej stworzenia, zostały zastąpione lepszymi, a trendy wizualne mocno się zmieniły w stosunku do tych, które były modne jakiś czas temu.

Jeśli zależy Ci na profesjonalnym wizerunku swojej marki, powinieneś zadbać o to, by Twoja strona www zawsze była odzwierciedleniem tego, jakie w danym momencie panują trendy w kwestii tworzenia witryn internetowych. Dla Twoich odbiorców będzie to jasny sygnał, że mają do czynienia z profesjonalistą, który podchodzi poważnie do każdego aspektu swojego wizerunku – a więc także i do swojej działalności biznesowej oraz klientów, z którymi współpracuje.

Brzmi ciekawie? Umów się na 30 minutową bezpłatną konsultację, wspólnie sprawdzimy czy to ma sens w Twojej firmie.

Bezpłatna konsultacja

Wypełnij formularz, skontaktujemy się z Tobą i sprawdzimy co możemy dla Ciebie zrobić.

Tel: +48 12 350 25 05Mail: kontakt@webiso.pl