UX – dlaczego tak ważne jest User Experience na stronach www?

Wrz 8, 2021 Autor: webiso

Co to jest UX?

Najogólniej mówiąc, UX (ang. user experience), jak sama nazwa wskazuje, zajmuje się dbaniem o pozytywne doświadczenia użytkownika płynące z użytkowania danego produktu. Choć w zasadzie dziedzina ta dotyczy niemal każdego rodzaju wytworów człowieka, szczególną popularność zdobyła ona w szeroko pojętym świecie IT – najczęściej o user experience mówi się w kontekście projektowania aplikacji, sklepów i serwisów internetowych, oprogramowania lub urządzeń elektronicznych.

W przypadku UX najważniejsze jest, by niejako zawczasu przewidywać zachowania użytkowników – produkt powinien być intuicyjny w obsłudze nawet dla osób, które korzystają z niego po raz pierwszy. Co więcej, w dobrze zaprojektowanym user experience zwraca się uwagę nie tylko na funkcjonalność i łatwość w obsłudze danego narzędzia, ale też dba się o to, by dostarczało ono przyjemności z jego użytkowania – było estetyczne i dawało użytkownikowi dodatkową wartość.

By produkt działał tak, jak użytkownik tego oczekuje, konieczne jest najpierw poznanie jego przyzwyczajeń. Dlatego właśnie pierwszym etapem działań osoby odpowiedzialnej za UX są szczegółowe badania użytkowników za pomocą rozmaitych ankiet, testów, analiz, wywiadów itp. Wiedza na temat tego, jak użytkownicy zachowają się w konkretnej sytuacji, pozwoli na świadome zaprojektowanie aplikacji czy serwisu, co z kolei obniży ryzyko wykonywania kosztownych poprawek na dalszych etapach. Częstą praktyką jest przygotowywanie tak zwanych person – modelowych użytkowników, reprezentatywnych dla grup społecznych mających stanowić docelowych odbiorców naszego produktu.

Tak szczegółowy research potrzeb i zachowań użytkownika pozwala na dokładne zaprojektowanie interfejsu i konkretnych funkcjonalności produktu. Zwieńczeniem etapu projektowania jest przygotowanie szczegółowych makiet i interaktywnych prototypów, które przekazywane są zespołowi odpowiadającemu za implementację.

Praca UX-owca nie kończy się jednak na wdrożeniu – nie mniej ważne są testy, którym poddawany jest gotowy produkt, uwzględniające rozmaite scenariusze korzystania z niego. Niezwykle wartościowe są testy wykonywane przez realne osoby stanowiące docelowych użytkowników – często bowiem ich sposób działania jest trudny do przewidzenia, w pewnym sensie „nielogiczny”. Informacje zdobyte podczas testów są wykorzystywane, aby poprawić i ulepszyć produkt, zanim trafi on do użytkownika końcowego.

Jakie kwestie brane są istotne pod kątem UX w projektowaniu serwisów www?

  • Właściwa struktura informacji na stronie.
  • Łatwość nawigacji po stronie.
  • Intuicyjne nazwy podstron, nagłówków, tekstów w przyciskach.
  • Poprawny i wartościowy merytorycznie content.
  • Estetyczny i czytelny design – odpowiednia wielkość fontu, kolorystyka, kontrast między tekstem a tłem.
  • W przypadku sklepów internetowych – łatwość obsługi koszyka internetowego, procesu zakupu itd.
  • Komunikatywne i jednoznaczne informacje o błędach, instrukcje itd.
  • Responsywność.
  • Dostępność dla osób niepełnosprawnych.

Jak widać, user experience nie zamyka się w ramach jednej dziedziny, przeciwnie – łączy w sobie wiedzę z zakresu m.in. designu, psychologii, ergonomii, socjologii, zagadnień technologicznych itd. W ślad za tym idzie powstawanie kolejnych subdziedzin, zajmujące się konkretnymi, węższymi zagadnieniami – np. UX writing (pisaliśmy o nim tutaj).

Jak zastosowanie ma UX w praktyce? Oczywiście głównym celem jest dostarczanie użytkownikowi końcowemu jak największej satysfakcji z korzystania z produktu, w dalszej perspektywie jednak przekłada się to na konkretne korzyści finansowe. Dobrze zaprojektowany UX to mniejsza liczba kosztownych poprawek w przyszłości oraz większe zadowolenie klientów, którzy będą częściej odwiedzać naszą witrynę, chętniej pobierać naszą aplikację, kupią nasz kolejny produkt lub też polecą nas innym.