UX writing – co to jest i dlaczego warto się nim zainteresować?

Sie 18, 2021 Autor: webiso

UX writing to w ostatnim jedno z najmodniejszych haseł w szeroko pojętym świecie IT. I choć intuicyjnie domyślamy się, co może ono oznaczać – i UX, i writing brzmią bowiem znajomo, to jednak warto zastanowić się przez chwilę, co dokładnie kryje się pod tym pojęciem i czemu zawdzięcza ono swą popularność.

Co to jest UX writing?

UX writing to nic innego jak tworzenie treści na potrzeby interfejsów narzędzi cyfrowych – głównie stron, sklepów internetowych czy aplikacji. Ich celem jest maksymalne uproszczenie użytkownikowi korzystania z nich – mają jednoznacznie wskazywać mu ścieżkę, niejako prowadzić go za rękę po ich strukturze.

Nie bez powodu w nazwie tej dziedziny występuje cząstka „UX” – jej głównym celem jest bowiem zadbanie o możliwie największą satysfakcję użytkownika z poruszania się po środowisku internetowym. O ile UX designer robi to za pomocą projektu graficznego, o tyle materiałem, w którym pracuje UX writer, są słowa.

Co wchodzi w skład UX writingu?

Nie bez powodu synonimem UX writing jest microcopy. Głównym przedmiotem zainteresowania tej dziedziny są bowiem tak zwane „mikrotreści” – czyli krótkie napisy i komunikaty w założeniu ułatwiające użytkownikowi poruszanie się po stronie czy aplikacji. Gdzie w szczególności znajdziemy microcopy?

  • Przyciski
  • Instrukcje
  • Treść w formularzach
  • Komunikaty powodzenia
  • Komunikaty o błędach

Choć oczywiście każda treść znajdująca się na stronie powinna być wartościowa merytorycznie i komunikatywna, UX writerzy skupiają się na ściśle użytkowych, krótkich treściach, których celem jest ułatwienie poruszania się po produkcie cyfrowym. To różni ich od tradycyjnych copywriterów lub specjalistów SEO, których cele są raczej zorientowane wokół przekazania użytkownikowi wiedzy dotyczącej marki czy produktu, jego sprzedaży lub też zapewnienia stronie wysokiej pozycji w wyszukiwarce.

Najważniejsze zasady UX writingu:

Pisz jasno.

O ile strona lub narzędzie nie jest wysoce specjalistyczne, kierowane do ściśle określonej, wykwalifikowanej grupy odbiorców, treści będące przedmiotem UX writingu powinny być na tyle czytelne, że zrozumie je każdy użytkownik, bez względu na wiek czy wykształcenie. Staraj się więc używać maksymalnie prostych słów i sformułowań oraz nieustannie zadawaj sobie pytanie, czy stworzona przez Ciebie treść wskazuje jasno, co użytkownik powinien robić.

Zadbaj o optymalną długość tekstów.

Chociaż tworzenie skondensowanych, krótkich tekstów jest w przypadku UX writingu zaletą, nie zawsze minimalna liczba słów jest najlepszym możliwym rozwiązaniem. Podstawą jest jednoznaczny przekaz, nie pozostawiający wątpliwości co do jego interpretacji. Czasami więc lepiej dodać kilka słów dla jasności komunikatu niż sprawić, że użytkownik będzie zmuszony do interpretowania zbyt lakonicznego, i tym samym – enigmatycznego, przekazu.

Nie strasz, ale też nie obiecuj złotych gór.

Treści na stronie powinny być napisane w taki sposób, że użytkownik będzie czuł się zachęcony do wykonywania określonych akcji i działań. Z drugiej jednak strony komunikaty słowne nie mogą być nachalne i zbyt entuzjastyczne, jak typowe teksty marketingowe. Liczy się wiarygodny i rzetelny przekaz, sprawiający, że użytkownik poczuje się traktowany z uwagą i troską.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak pisać w Internecie? Zajrzyj do innych naszych wpisów: Jakie korzyści daje content marketing? oraz Jak pisać treści, które sprzedają? Podpowiadamy!.